AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.254

Ovanligt fel, drar olja, ryker ibland

Tr
2
Trigzter
540iA - 94
Bästa bröder, många gånger har det eminenta inläggsarkivet räddat mig, men nu står jag inför ett problem av rang:
Bilen ifråga, en 5401A - 94 som gått 23 000 mil.
Motorn läcker inte utan drar ca 1l olja på 100 mil, och ryker till vid vissa tillfällen: Ofta vid start, OM(!) jag tidigare har stannat bilen efter det att jag lagt i P-läget. Stannar jag bilen på läge D, ryker följaktligen inte heller bilen vid följande start. Sker oftast då motorn är kall.
Samma rökbolm kan ses om jag glider in mot en korsning från högre hastighet. Jag motorbromsar kanske några 100m, för att sedan ge gas efter att jag tagit korsningskurvan. Då kan det ryka en del, men det försvinner när jag gasar på ordentligt.
Alltså: Röken syns i samband med låga varv, då jag ger gas. Drar olja verkan dock motorn göra kontinuerligt, så det kan ju vara så att det blir avlagringar i systemet när jag glider fram, som hastigt förbränns vid värmeutvecklingen vid gaspådraget...
INGEN rök om jag släpper på gasen vid höga varv på låg växel.
Problemet uppstod helt utan vidare när jag startade bilen som vanligt för ca en månad sedan.
Motorn har inte gått varm i min ägo, vilket den varit i ca 1 år.
Har provat med mjukgörande ventiltätningsmedel i motoroljan, utan resultat.
Kör med en Mobilolja, helsyntet 10w-40, så den är det inget fel på.
Inget vatten i oljan, den luktar inte heller konstigt.
Perfekt kompression.

Tomgången är NÄSTAN alltid ok, någon gång har den gått lite ojämt, ofta vid start, men även efter en tid i en långsam bilkö. Gick då som en muskel-V8, brrrrrrm,brrrrrrm,brrrrrrm.... Tryckte till på gasen, och så ger den jämt igen.

På senare tid har det i samband med rökutvecklingen även hörts ett ganska högt (ton alltså, inte ljud) tjutande, snabbt smattrande metalliskt ljud (så nära jag kan komma ;) ) som kanske skulle kunna komma från en ventil... verkade vara på vänster sida av motorn.
Vet inte om det är relevant, gick inte upp nåt ljus för de mekaniker som tittat på det tidigare..

Mycket tacksam för svar av värde!

Transocean
Lugn! Din oljeförbrukning ligger inom gränsvärdet enligt instruktionsboken. Ca en liter per 100 mil är ok enligt BMW. Min tre liters M60 drar också en liter. Jag har kört mestadels med helsyntet och när jag köpte bilen för 4 år sedan från en auktoriserad bmw-handlare i tyskland så kunde jag köra 700 mil efter ett oljebyte innan den började kräva en liter per 100 mil. Så jag fick göra ETT oljebyte plus tre påfyllningar innan det var dags för ett nytt oljebyte (byter alltså en gång per 1000 mil).

Vid runt 24 000 mil började han kräva en liter påfyll efter bara 300 åkta mil efter oljebyte. Så nu fick jag plötsligt fylla på 7x en liter innan det var dags för oljebyte. Slutade då att använda dyra märkesoljor och gick över till Biltemas 5w-40 helsyntet med SL klassning. Funkade klockrent. Vid ca 27 000 mil krävde han påfyll efter bara 200 mil efter oljebytet. Så jag gick över till den också SL-klassade 10w-40 Biltema halvsyntetoljan.

Nu i vintras fyllde jag notorn med Biltemas 5-50 helsyntet då den smörjer motorn bättre i - 25 grader och kunde konstatera följande: 300 mil utan att oljenivån sjunker under Min strecket, men sen samma sak, en liter per 100 mil. Om 100 mil är det dags för oljebyte igen och då återgår jag till Biltemas halvsyntetiska. Funkar utan problem och blir klart billigast.

I mitt fall syns blåröken just vid kallstart eller när jag gasar på i en tunnel och har en närliggande bil bakom mig så att strålkastarna på den bakomliggande bilen träffar röket så att du ser det på bakspegeln.

För en stund sedan hade jag även ett annat problem, nämnligen läckande packning på den utgående vevaxeln, olja läckte ur motorn mellan motor och vxl-låda. Då ville han ha en liter var 30:de mil!!!! Hällde i Omega 917 packningsförmjukare och problemet försvann.

Så jag tror att slutsatsen blir ganska enkel: Ju längre motorn har gått desto mera olja vill den ha! Att din efter 24 000 mil vill ha en liter och att jag redan har hunnit avverka 30 000 utan att min vill ha mer än just denna ynka litern tycker jag bevisar endast att BMW motorer är hållbara.
För att bevisa det kan det nämnas att jag bara för några dagar sen kom hem från Tyskland där M60:n hårdkördes på Autobahn och med lätthet nådde en sluthastighet på 255 i mätarfart vilket torde motsvara den av BMW originalt uppmätta tophastigheten på 235 km/h timma som gäller för en 530 V8-93.

Så om din bil drar den mängden olja den enligt instruktionsboken KAN dra så lugna ner dig!

Juha
Mi
97
Michael530
530iT -07
Trigzter:

Det är säkert membranet till vevhusventilationen som har gett upp.
Olja sugs upp i insuget, hade samma bekymmmer med min 540 -93.
Försök lyfta på locket till oljepåfyllningen med motorn igång, det går knappt om membranet är trasigt. Ljudet hör också ihop med ett trasigt membran.
Nr. 3 i länken Länk

Mvh Michael
Transocean
På min 530i-93 byttes membranet vid 24 900 mil, det var hål i det, ett nytt membran gav inte ett dugg lägre oljeförbrukning, inte blev tomgången jämnare heller.

Juha
Tr
2
Trigzter
540iA - 94
Hmm, även om värdet ligger inom gränsen för vad som är acceptabelt, så är det ju något som inte är som det ska. Katalysatorerna tar säkert en del stryk av de här avgaserna, så om problemet, (om det nu är något) kan lokaliseras så är det så klart det bästa.

>>Transocean, har du inga problem med avgasvärdena ?
Fungerar inget annat ska jag prova med en annan olja.

Insugsmembranet är en möjlig bov i dramat, men det var inga problem att lossa locket till oljepåfyllningen. Visst sög det, men inte nämnvärt. Kan ju vara så att det håller på att ge med sig, och att symptomen bara visar sig i vissa situationer.
Helt klart värt att byta innan man ger sig ner på jakt efter ventiltätningar i alla fall...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.