|
|
|
|---|---|
|
Får Polisen verklien göra husransakan i bil för att eftersöka laservarnare?? Det verkar strida mot fättegångsbalken 20:de kapitlet: 2 a § För att söka efter någon som skall gripas, anhållas eller häktas som misstänkt för brott, för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i fyra år, eller försök till sådant brott, får husrannsakan företas i transportmedel på viss plats, om det finns särskild anledning att anta att den sökte kan komma att passera platsen. Lag (1991:666). | |
| NEEJ de bara bluffar. Ska ha husundersökningsorder. En bil är jämställd med boning.Du behöver i princip bara veva ner rutan ett par centimeter vid kontroll.Är det alkoblåsning kan man ju gå rur bilen. | |
|
För att de ska få söka igenom bilen krävs väl att de har skäl att misstänka brott som kan ge fängelse? Och det finns med på straffskalan när det gäller laservarnare. Är iaf vad jag har hört. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Förresten tror jag den där paragrafen syftar på en helt annan situation, nämligen när de är ute efter att ta nån som är efterlyst, häktad i sin frånvaro eller dylikt. Man ska sikta på att vara bra! |
|
Paap Reeder |
... straffsatsen för laservarnare är satt till just 2 år för att slippa be huvudkommissarien om husrannsakningsorder. Detta angavs av juristen i M som skäl till den hårda skalan. MVH /// Paap R |
| som jag skrev i trådens fråga så krävs 4 års fängelse för att få göra husransakan i fordon ju? | |
| Det du citerar menar att sätta upp en vägspärr och undersöka de bilar som passerar platsen... Det räcker med att polisen misstänker ett brott som ger sex mån fängelse för att kunna undersöka en stoppad bil. Alltså får de leta efter en laservarnare om de misstänker att en sån finns. | |
|
Det står inte i lagtexten att de syftar på en vägspärr. Det står att "får husrannsakan företas i transportmedel på viss plats" . Detta har diskuterat bla. på K1 i juridikutbildningen till militärpolis. Där diksuteraes pragrafen ingående med vla. regementets chefjurist. De blivande militärpolierna fick lära sig att paragrafen gäller all form av husransakan i fordon. Finner du någon annan plats i lagen som skulle stödja husransakan för ett brott som ger lindrigare straff än fyra år?? man måste läsa vad det står, inte anta massa annat. |
|
|
Det framgår mycket tydligt att reglerna gäller vid eftersökning efter en PERSON som ska gripas, anhållas eller häktas. En laserstörare är varken en person eller ska gripas, anhållas eller häktas... LÄS!!!!! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har läst. Om inte denna paragraf gäller för husransakan i fordon, finns det inget stöd alls i lagen för husransakan i fordon över huvud taget. |
|
|
28 Kap. Om husrannsakan samt kroppsvisitation och kroppsbesiktning 1 § Förekommer anledning, att brott förövats, varå fängelse kan följa, må i hus, rum eller slutet förvaringsställe husrannsakan företagas för eftersökande av föremål, som är underkastat beslag, eller eljest till utrönande av omständighet, som kan äga betydelse för utredning om brottet. Hos annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet må husrannsakan dock företagas, allenast om brottet förövats hos honom eller den misstänkte gripits där eller eljest synnerlig anledning förekommer, att genom rannsakningen föremål, som är underkastat beslag, skall anträffas eller annan utredning om brottet vinnas. Ej må för husrannsakan hos den misstänkte i något fall åberopas hans samtycke, med mindre han själv begärt åtgärden. Lag (1964:166). |
|
|
ThomasN: När det gäller juridik går det inte att nöja sig med en paragraf för att du tycker att den passar in, det finns nästan alltid andra paragrafer som gäller. Det gäller all läsa HELA paragrafen som Jesperado skriver och förstå vilken paragraf som är aktuell. Man ska sikta på att vara bra! |
|
| bilen är inger hus, rum eller slutet förvaringsställe . I alla fall säger de så på juridik kursen. Jag har inte läst bara en paragraf utan jag hänvisar till min kompis juridikutbildning. Han säger att de fick lära sig just detta om husransakan väldigt väldigt väldigt noga, och att fordin ej var att betrakta som varken hus, rum eller slutet förvaringsställe. | |
Paap Reeder |
... men inte kan det väl vara så att länsman i säkert dryga 5 år surfat i det blå med detta?? När tillägget kom - som bl a förbjöd användadet av radarvarnare - var jag medlem i Motormännen och där avhandlades dessa spörsmål mycket detaljerat. Har väl svårt att tänka mig att det skulle vara som du påstår Thomas och att M skulle publicerat fel lagtexter. Har i o f s inte följt upp detta i detalj. Kan det vara skillnader för MP och vanlig P? En MP kan man väl dra fingret åt och gasa på? ... sålänge man inte kör bakom grön/bruna kronskyltar? MVH /// Paap R |
|
ThomasN: Det har i många år tvistats om hur en bil ska kategoriseras enligt reglerna för husrannskan. Det som har diskuterats är om det ska krävas att en bil är stängd (inga dörrar öppna) eller till och med låst för att klassas som "slutet förvaringsställe". Det finns i dagsläget flera fall med JO-beslut som gör att en bil i princip alltid räknas som "slutet utrymme" i rättsfrågor. I detta fallet är det dock "öppna bilar" det handlar om, det vanligaste när en bil stoppas under färd eller någon befinner sig i bilen. Här är det alltid tillåtet att företa en husrannsakan om det finns misstanke om brott med fängelse på straffskalan. Mer om detta finns att läsa i RB 28:10... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.