|
|
|
|---|---|
|
Hej, har problem me den käre 535,an. Det började i vintras när bilen var kall att den ryckte o bludrade, men så fort den började bli lite varm så gick den normalt igen. Detta problem försvann bara rätt som det var! Sen för någon månad sen så var han riktigt svår startad ibland, "halvstartade" på ca 5-600 varv, tryckte man på gasen så tvär dog den och sen fick man vänta en halvtimme innan den gick få igång igen, men när den väl startade gick han tills motorn blev lite ljumen då den började rycka o bluddra. Nu har de istället blivit att den går bra när den är kall, ljumen men sedan när den är varm så misständer den och rycker, och drar även mycket bränsle. Tomgången ställer sig mellan 1500-2000 rpm. Provade igår att ta bort temp. givarn och gjorde rent, rengjorde även lmm, då gick han som en klocka helt perfekt. Sen idag när ja starta var den likadan. Kan man på något sett kolla felkoder eller har någon ett tips på vad felet är? Tacksam för alla svar! Bilen är alltså en 535i -88 | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Skulle gissa på en def LMM! Prova koppla ur den för att se om den beter sig likadant eller blir sämre när motorn är i gång! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Hade nästan exakt samma symptom på min 735a med samma motor. Visade sig vara fördelarlocket som va kasst. | |
|
Säger som "Antiloop" dvs byt fördelarlock+ med tillägget rotor'n också.. Mvh Janne. |
|
| Okeej, tackar för svar. Är osäker på lmm, när ja rycker ur den tvärdör bilen, kan iofs hända att den ger fel värden. Ska prova med fördelarlock och rotor då! | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Dör bilen,är det garanterat som Antiloop och Janne skriver! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Byt fördelarlocket + rotorn..... Ett klasiskt fel på 535'or , eftersom många snålar in och ej byter dessa saker då de inte är gratis... Billy aka Fantômas |
|
|
Kan också "bara" vara lite fukt där inne.... Billy aka Fantômas |
|
|
Om du inte hittar något på lock och rotor tycker jag att du kollar tändspolen FAF |
|
|
HEj!!! JAg har samma problem så tänkte höra om de vart något bättre när du bytte lock och rotor?? |
|
| Köp inte tänddelarna på biltema, dom kostar mycket även där, men dom är ren skit... | |
| egon84.. hur vet du att det är ren skit? bara för att det är från biltema eller? lätt o säga att de är skit bara för att det är biltema, men kul o höra om du "har något att backa upp det med"? | |
Paap Reeder |
... avgörande är avståndet rotor-resp stift i locket. För långt avstånd => för hög tändspänning. Går bra på Volvov Amazon men inte på modernare motorer. V12:an spränger spolarna ... en som vet!! Sedan finns inga cylnummer på B-tema-locken ... såvida det inte är Bosch original som dom ibland säljer vilket dom gjort till bl a M30. MVH /// Paap R |
|
Jag har använt biltemas fördelarlock till M30, kass gjutning i plasten och dålig passning i förhållande till rotorn ger överslag i princip överallt... Det går att köra med men nånting annat som är dyrare kommer att gå sönder... Sen vill jag minnas att det kostade runt 600:-, alltså inte mycket billigare än original. Och nej, bara för att det kommer från biltema så tycker jag inte att det är skit, har köpt mycket bildelar där och är övelag nöjd, men just rotorer och fördelarlock kan jag av erfarenhet säga att dom inte är av bra kvalitet, och jag har provat rätt många... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.