AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
773

Mer ingående information om "ångestmätaren"

dr
11
dreddy
328i Coupé -95
Satt precis och funderade över hur ångestmätaren fungerar. Dvs mätaren som visar den réella bensinförbrukningen. Kom och tänka på det för att en vän till mig kör en 320i -99 och ligger på 0L/100km då han står stilla i dragläge vid rödljus. Däremot visar min ångestmätare (328i coupé -95) över 30L/100km då jag står i dragläge.

Ville bara veta vad det är som påverkar denna mätare. Om den nu visar bensinflödet för stunden så är det ju något fel på min bil om den drar över 3 liter/milen då jag står stilla och såsar vid rödljus.

mvh
Stefan
2-
140
2-ben
Inte BMW, -97
530i sedan, -04
Din mätare visar rätt. När du står still drar bilen oändligt många liter per 100km eftersom antalet kilometer är 0.
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Eftersom du står still så drar ju bilen oändligt mycket bränsle per mil, du rör dig ju inte ur fläcken. Alltså är din mätare närmare sanningen än din kompis. Har för mig att min mätare också visar maxförbrukning när jag står still. Måste kolla det ikväll.
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
2-ben:

Du hann visst före!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
bensinförbrukningen räknat per mil är alltid oändlig när bilen står still.

snittförb = förbrukad bränsle / körd sträcka

När körd sträcka går mot 0, går funktionen (snittförbrukning) mot oändlighet.

Enkel matte.

Momentanmätaren ska inte visa ngt värde, det finns 2 sätt för den att göra det, antingen visa o eller försvinna ur synhåll. Inget konstigt med det.

________
Bilblogg:
Länk
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Tjenare Dreddy,

Mätningen som ligger bakom vad förbrukningsvisaren är inte bara bensinflödet utan din medelförbrukning delat på den sträcka som du har kört under en kort mättid. Det heter ju till exempel "liter/100 km", inte liter/sekund vilket hade varit ett annat sätt att mäta aktuell förbrukning - men som hade gett andra resultat.

Det som händer när du står på tomgång är att motorn förbrukar en viss mängd bensin på en sträcka som är 0 kilometer. Med formeln aktuell förbrukning = bränslevolym / sträcka blir den aktuella förbrukningen "oändligt antal" liter per 100 km. På en del modeller visar då momentanmätaren sitt maxvärde, till exempel 30 liter/100 km, medan den på andra modeller "ger upp" att mäta och istället visar 0 liter/100 km.

Hoppas det rätar ut frågetecknen :)

/ElakaKatten

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Haha, oj vilken stormflod av svar!!!!

Ni
776
Nisse
535i -86
518i -85
320dT -08
Volvo 850 -96
dreddy >> Varför kalla den ångestmätare? Glädjemätare är väl ett bättre ord, ju mer man gasar, desto högra går visaren ;)

///Niklas (dagens mest meningslösa inlägg, jag vet..!)
dr
11
dreddy
328i Coupé -95
Tusen tack för alla svar! Alla mina frågetecken förvandlades till utropstecken nu ;)

Klart man kallar det ångestmätare, man vill ju vara ute o gasa så mycket som möjligt och inte betala för det!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.