|
|
|
|---|---|
| hej.jo jag har en del vibrationer i framvagnen när jag bromsar även vid farter kring 80-90kmh på planväg utan att bromsa.det är likadant vilket jag har sommar18tum eller vinter 16tum.alla pratar om dåliga casterstag,någon som vet hur man märker om dessa är slut eller hur man kollar upp detta enkelt tex med handkraft.OBS!!!!! SKIVORNA ÄR HELT NYA RUNT OM....mvh fredrik | |
|
Skeva skivor ger inte vibrationer när du kör, utan bara när du bromsar. Det troligaste är precis som du säger, Casterstagen, men kan även vara från drivlinan. Gör så att du kör i den hastighet där du har vibrationer och frikopplar, försvinner vibrationerna så är drivlinan boven i daramat. Kvarstår vibrationerna så är det bussningar. ________ Bilblogg: Länk |
|
| det går inte frikoppla automat vettu.. | |
| N som i Neutral.... | |
|
Och du har kontrollerat bussningar, wishbone-stag, caster-stag osv? Har hört folk på forumet tidigare som blivit av med vibrationer efter byte av casterstaget... /M |
|
|
Hade vibrationer i min framvagn precis som du vid 80-90 och vid inbromsningar, även att bilen spårade lite. Samtidigt som jag bytte dämpare/fjädrar, fjäderbenslagringar runt om så passade jag på att köpa kompletta övre/undre länkarmar, dvs med bussningar redan ipressade, köpte då även kompletta yttre styrleder och satte dit. Nu är vibrationerna äntligen borta. =) Ligger som en nybil på vägen, dock är framvagnsinställningen lite sådär. Men ska lämnas in och rättas till. Inte lätt att få till själv. Mina casterstag var helt slut och dom undre länkarmarna var på g att bli slut. Styrlederna bytte jag för det var lika bra att byta dom när man endå hade rivit hela framvagnen. Casterstaget tror jag man klarar av att byta utan att behöva plocka dän fjäderbenet. Kan hända att man får bända lite i bromsskölden. Går att köpa dom på Motornord och bildelsimporten med ipressade bussningar färdiga att bara smälla dit. Ett tips om du endast ska byta dom stagen är att köpa en 22'ans ringnyckel och slipa ner kanterna på. Svårt att få dit något annat verktyg för att kunna hålla imot när man ska lossa på bulten som håller bussningen. Änden som sitter fast i fjäderbenet lossar du underifrån med en mutterdragare, sen kan du behöva banka en hel del på den eftersom ytan som sitter fast är konad. |
|
|
Hej! Det är Casterstagen som är slut. inga problem att byta, behöver bara ta av hjulen å såklart ha bilen upphängd. Kolla även Stabilisatorstagen samtidigt.. Jag har precis bytt båda två. Tack Hej |
|
Transocean |
Tror snarare på styrsnäckan som glappar...lite opresis i styrning, spårar lätt, skakar i ratten vid hårdare inbromsning. Byt. Juha |
|
Min styrsnäcka är glapp, efter farmvagnsrenoveringen har jag absolut inga vibrationer alls. Så behöver inte vara den. Min polares e34 har också kass styrsnäcka men han har heller inga vibrationer. Och innan man byter strysnäckan bör man faktiskt testa att justera den. För justering gör följande: Länk Måste man byta så gör följande: Länk |
|
|
Hade samma skakningar vid inbromsning. Min casterstagsbussning på vänster sida var så slut att folk påpekade att mitt vänstra framhjul rörde sig några centimeter när jag bromsade försiktigt. Efter byte av bussning försvann alla skakningar. Nisse |
|
| Har liknade vibrationer från framvagnen i 90 +-10km/t. Förstärks kraftigt vid hårdare inbromsning, inget vid lätt bromsning(plana skivor). Misstänker också casterstag, de bakre antar jag? Bilen är nybesiktad och de såg inget på bilprovningen, kan det ändå vara casterstagen? | |
|
Styrled som glappar kanske,hade liknande fenomen på min. Ta tag i däcket o rucka och känn om det glappar. olve |
|
|
Min bussning såg helt ok ut men det hade kommit servo-olja från en läcka vid bromsservot på den och den var riktigt mjuk. Be bågon stå vid sidan om och kolla avståndet mellan hjul och skärmkant bakåt. Bara rulla framåt på tomgång och och tryck till på bromsen, är det mycke glapp så syns det. Nisse |
|
| elhe: mycket troligt casterstagen med bussning som är dåliga nr 7 och 8 på bilden Länk | |
|
var hittar man casterstegen i stockholm någonstans? Har kollat motornord och bildelsimporten men hittade inte riktigt. Vet inte riktigt vad ja letar efter heller... |
|
|
Troligen del nr 5 här Länk Billigast på BMW oftast. --- Min bil: Länk |
|
|
Föreslår byte bara av del 6 i diagrammet ovan, till en tillverkad av polyuretan. --- Bilblogg: Länk |
|
|
När förslagen haglar kan jag lika gärna fråga om min E32. Höger framhjulupphängning gnekar gummi vid alla fjädringsrörelser. Ratt och upphägning vibrerar högfrekvent när högerhjulet nafsar på curbsen vid kurvtagning. Inga vibrationer vid inbromsning dock. Förslag på vad som ska bytas. Jag har inte kollat runt själv ännu. (Slött, jag vet.) Förarstolen knakar och knarrar den också, åsså har panelen börjat den med, någonstans i närheten av defrosterutblåsen. Det är ett jäkla knirrande i cupén kort sagt. |
|
|
Vibrationer i drivlinan kan du aldrig märka genom att frilägga den. Karanen snurrar lika fort ändå. Kärleken: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.