AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.592

Kan man koppla "direkt el" på AC-kylfläkten?

Co
133
Corona
540im -99
Min Ac kylfläkt går inte på min bil till följd av att AC gått varm och gasen åkt ur.
Den sitter ju i en ganska utsatt position så jag trodde först att den skurit eller dylikt. Men den snurrar jätte lätt.
Jag undrar om man kan koppla direkt el på den och se om den funkar, eller på ngt annat smidigt sätt kolla den. Jag misstänker ett el fel.
Finns det nån säkring eller relä till den? och vart sitter det i så fall?
Vart går kabeln till den? kommer man åt den utan att ta isär hela bilen?
Tacksam för svar!

Visa användare
40
ulfem
518i Touring -96
På min e34 -96 brukar jag ibland under vinterhalvåret koppla bort kontakten till kylfläkten,
Den sitter på kylaren, en liten kotakt med 3 stift i.
Jag kör in en sladd eller ståltrådsbit i 2 av de 3 hålen så går den igång, antingen på låg eller hög hastighet beroende på vilka hål jag tar,
Detta gör jag för att motionera fläkten så att den inte fastnar, eller rostar ihop.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Hur gör man på en E39? (528)
Ngn som vet?

Mvh, Thomas E

"I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas."

J.B
Jag höll på att jäklas med min AC fläkt för 2 år sen , den gick inte på grund av allt skit och rost det blivit i motorn , försökte med rostlösare och sen sitta o snurra fläckten , men i mitt fall var det lönlöst , jag plockade ur fläckten och försökte med den lös , men det visade sig att magneterna i motorn lossnat på grund av skit som far rakt in .

Så för mig var det att köpa en ny fläkt , gick på 2200 tror jag , sen fyllde ny gas hos en kyl kille för en 500 hundring och allt funkar bra igen ..

Kolla så fläckten snurrar lätt först , annars spelar det ingen roll om du byglar ström direkt till motorn, har den rostat fast orkar den inte snurra ändå ! .

J.B
Ang koppla direkt ,, om man öppnar motorhuven , så till vänster innanför grillen sitter det en kontakt med 4 kablar i som går till fläckten ,kan tyvär inte säga vilka kablar som går vart , jag tog lös hela fläckt paketet och provade själv .
= en hel del jobb , bort med kofångaren och allt det där ,

Säkring måste väll finnas i instuktionsboken om det är den .

J.B
På tidiga E39 innan -99: Tvåstegsfläkt med relä och effektmotstånd som styr motorn. Senare modeller efter -99: Steglös styrning av motorn via effektsteg och signaler från motorstyrningsboxen. På steglös motorstyrning körs en självtest varje gång man kallstartar, då kan man se att fläkten varvar upp några sekunder osv.

FP
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Fungerar AC:n utan fläkten ditkopplad?

Johan i Lund

Sechs macht Spass.

Coupén: Länk
Den funkar en kort stund vid stillastående, men när trycket (temperaturen) stiger i kondensorn utan att fläkten kan sänka denna så kommer snart högtrycksvakten att stoppa kompressorn. Jag kan tänka mig att om inte självtesten passerar utan fel i senare E39 så startar heller inte AC:n. och isf kan man inte koppla loss fläkten, även om man (teoretiskt) skulle kunna få systemet att funka med skaplig fartvind osv.

FP
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Tack för svaret!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
folke> Om nu högtrycksvakten sätter in, varför riskerar man då att trycka ut gas vid fortsatt anv'ändande av ACn vid höga yttertemperaturer uatn kondensorfläkt?

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Eller gäller det enbart E39 fr -99 o frammåt?

*BAWORAK*
Risken finns nog alltid om man går upp och nosar på marginalerna. Inte sällan finns det kanske nån försvagning i t.ex axeltätningar osv, som gör att det börjar läcka om man försöker köra med förhöjt tryck. Både låg och högtrycksvakterna ligger i serie med magnetkopplingen och trycket måste ligga inom intervallerna för att kompressorn skall starta. Fläkten brukar styras av en termostat kombinerat med tryckvakt, eller på E39 -99 steglöst baserat på temperaturen, fast säkert kan den även tvångsstartas av tryckvakten.
Allt kan ju fallera, därför sitter ett sprängbleck, oftast på kompressorn, som skall öppna på ett kontrollerat sätt innan t.ex förångaren eller nåt annat sprängs som kan orsaka personskador.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
För mig hände det i sommras att både viskon blev dålig samt att kondensorfläkten inte fungerade. Hade ju som vanligt ingen aning om det förren i en bilkö i Italien där nålen började vandra uppåt...

Men AC-fungerade hela tiden, dock fick jag ju dra på 32+ på panelen för att få ner tempen på motorn ibland...

Detta pågick i ca 2 veckor innan jag hittade en BMW verkstad i Nis (serbien) som konstaterade vad som var fel. De bytte viskon men hade ingen kondensorfläkt, men sa då att jag bara skulle använda ACn på motorväg o inte i köer eller inne i städer.

Fick sedan bytt fläkten i Belgrad, men således har jag ju kört med ACn på i köer under ett par veckor (dock med supervarmt ibland för att rädda motorn) men utan att ngn gas verkar ha läckt ut, för när nya fläkten var på plats kollade jag tempen på kalluften som kom ut o det var 11 grader (helt ok tycker jag).

Därav mina frågor.

*BAWORAK*
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
På Min 523 98/8 så sprang kondensorn läck i våras efter byte funkar Ac:n men kondensorfläkten går inte.(har ialla fall inte sett den snurra) Säkringen bakom handsfack hade gått men startar inte ändå. Nu skall jag testa att byta relä /500kr på BMW blir nog ett besök på en bildemontering.
Fläkten bytt för fyra år sedan tror inte att den är skadad. Den fick nog gå en hel del vid läckaget men hoppas att det räcker med reläbyte.
Förra gången jag bytte fläkten så upptäcktes detta pga att motorn blev varm.
Men så inte fallet nu. Allt med temp verkar vara ok.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.