AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.076

Passar bakfjädrar E36 sedan på E36 Touring?

Ma
1
Mats Sjöström
E36 320 Touring -97
Jag tycker att min 320 Touring -97 är lite för låg i bak, troligen pga sänkfjädrar. Hur åtgärda detta? Jag tänkte i första hand prova med att montera original. Hur är bakfjädrar från en Sedan i jämförelse, går det att använda sådana överhuvudtaget? Tacksam för tips!
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Jo, fjädrarna ifrån en sedan passar fysiskt men pga av den mera tyngre modellen Touring så kommer nivån på bilen att vara lägre än vad den skulle blivit på motsvarande karrossmodell.

Mitt råd är att istället montera de mellanlägg som finns som orginaldel hos BMW. de finns i tjocklekarna 5/ 7,5 och 10mm och monteras på övredelen av fjädersätet. Fördelen med detta är att du ökar höjden i takt med det mellanlägg som används och det blir därför lättare att justera höjden dit man vill ha den. Jag åkte själv med en 60/40 sänkning och valde att få upp bakvagnen 10mm. Skar bort "läppen" där fjädern monteras i på mellanlägget så att jag kunde få dit både orginalmonterade (5mm) mellanlägget och 10mm mellanlägget på varandra.

Del nr 16 i bild:Länk

Lite luddigt förklarat kanske men jag hoppas att du förstår hur jag gjorde.

yttryck
Hej scnitzermann!
tack för tispest., det är så att min 328 touring är för låg bak med den nya sänkningssatsen..det är inte BMW original, utan GW:s sänkfjädrar
Vet inte om jag förstått rätt, men kan man lägga mellanlägg på varandra typ
ett som är 5mm + ett som är 10 mm och på så sätt få upp bakvagnen med 15 mm?
funkar mellanläggen på icke original fjädrar eller har det ingen betydelse.
tacksam för svar
mvh
Igor
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Fungerar utmärkt med icke orginal fjädrar med.

Det går också bra att lägga ihop mellanläggen på varandra. Tänk bara på att den lilla tap som är fäst i chassiet och som också håller i fjädern måste greppa i båda mellanläggen så att fjädern inte glider ur sitt läge. Skulle nog rekomendera att limma ihop mellanläggen om det rör sig om mer än 15mm.
yttryck
vet du hur hög denna tap som är fässt i chassiet är i mm,
så att jag vet hur högt jag kan stapla dessa mellanlägg, jag skulle vilja höja bilen 20 -25 mm bak
/igor
yttryck
glömde fråga, vad för slags lim man ska använda till mellanläggen?

det kanske trots allt är billigare/bättre att köpa högre fjädrar ?
sc
609
scnitzermann
M3 E90 -09 Jerez schwarz
VW Polo 1.2 12V -04
Går att limma med kontaktlim. Att höja så mkt med mellanlägg går inte då tappen inte är mer är 15-20mm. Den här höjningen är mer lämpad som sk finjustering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.