AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.407

Däckstrul = spårkäslig och antisladd som går i.

Ma
39
Mathias79
320 touring -05
Efter en punktering i höstas så blev det två nya bakdäck på sommarfälgarna. Då jag upplevde den som spårkänslig med bridgestonedäcken så köpte jag nokian denna gången eftersom jag har goda erfarenheter av dessa. 255-35-18 ligger bak. Problemet är nu att den blev extremt spårkänslig för att inte säga rent trafikfarlig. Dessutom om man håller en relativt hög hastighet in i en kurva tex på- eller avfart så går antisladdsystemet i.

Beror detta på skillnaden i mönsterdjup mellan fram- och bakaxel? Mina 17" vinterdäck är som en dröm och bilen har endast gått 4000 mil så det är inget annat än däcken som strular. Är det så enkelt så jag bara behöver byta framdäcken också nu så det blir samma mönsterdjup och märke fram och bak?
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Har du köpt Nokian Sommardäck?? Isf har du nog svaret där :-) Sommardäck är ju kanske inte deras kopp te, speciellt sportiga sådana.

Sen är däcken hårdare precis när du klämt på dem, kör in dem ett tag och se om det blir bättre.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Ma
39
Mathias79
320 touring -05
Att det blev Nokian var ingen chansning jag gjorde utan jag är nöjd med de däcken, körde väldigt många mil med dem på förra bilen. Dock inte riktigt lika breda.

Nån som vet om skillnader i mönsterdjup fram och bak leder till att antisladdsystemet varnar. Onekligen är det så på min bil men bara när man svänger i höga farter. Att det inte får skilja nåt på samma axel förstår jag ju.
Nokian gör bra sommmardäck - kanske inte i klass med Michelin och Conti men dåliga är de inte.

Är det samma dimension på de nya däcken? Är det olika däckfabrikat med markant olika mönster på bak- och framaxel så kan bilen bli spårig. Kolla lufttrycket också.

Skiljer rullomkretsen mycket (melllan fram och bak) kan DSC bete sig konstigt.
Ma
39
Mathias79
320 touring -05
Ja det är samma dimension som innan. Den var ju dock spårkänslig innan också så det borde hänga på framdäcken. Bak är ju nya däck nu men fram är väl använt så att säga men inte slut. Tänkte kört minst denna sommar också men får nog tänka om. Fram är ju nu Bridgestone potenza och bak Nokian NRY. Inte helt olika mönster men stor skillnad i mönsterdjup.

Ska prova lite olika luftryck men nu har jag 3kg bak och 2,5kg fram och det funkar inte. Nån som har nåt förslag eller ska jag släppa ut lite i taget och se var det är minst dåligt. Eller bara handla ett par nya framdäck också. Vill ju dock vara relativt säker på att det är lösningen isf.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Testa 3kg runt om.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det generella rådet är att aldrig blanda olika däck på bilen i allmänhet och inte på en BMW i synnerhet, då BMW brukar vara extra kinkiga för detta!

Olika fabrikat har helt olika gummiblandningar och stomuppbyggnad även om mönstret kan se snarlikt ut...

Samma typ av däck runtom så ska du se att det blir stabilt! :o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
39
Mathias79
320 touring -05
Det är nog det enda att göra. Två nya framdäck också, men va ska man göra av de jag har nu. Går de att sälja? Dom är ju långt ifrån slut men jag kan inte köra med dem. Skitsamma, nu måste det bli ordning på bilen det har ju förtagit livsglädjen lite detta och jag var nära att sätta tillbaka vinterfälgarna ett tag. Tackför tipsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.