AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.215

Krocktest E34 vs Volvo

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Länk

Klart tänkvärt

BMW CS #5139
Jo bra o ha i åtanke.. men Klarade inte BMW:N smällen bättre än 940:in ??

BMW FOR LIFE
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har för mig att det var rätt kört för "folket" i båda bilarna, men detta har varit uppe innan och jag tror att konsensus var att Volvon tog smällen bättre än E34an.

_________
Bilblogg:
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Skulle vara kul om kanalen gjorde ett identiskt "uppföljningstest"
på krocken med en S80N 2007 och en 523 E60 2007 för att testa om/hur mycket som har hänt på säkerhetsfronten sedan 1991.

/L
Paap Reeder
Tycker jag får vatten på mitt kvarnhjul som alltid har sagt att en hård bil delar en mjuk.
I inledningsscenen kan man just se detta anser jag när volvon blir till pullver.

Tänker vi oss 20 % lägre speed i krockögonblicket hade BMW-föraren överlevt men icke vovlvoföraren ty han hade mosats.

Däremot är det inte bra om två E34:or möts varför det ur överlevnadssynpunkt är bra med en "blandad" bilpark på vägarna.

MVH /// Paap R
En hård bil överför mer av krockvåldet till antingen mötande bil eller de som sitter i bilen. Det är inte så enkelt att hårda bilar automatiskt är säkrare än mjuka. Saab 9000 är en mjuk bil som fortfarande, snart 25 år efter den konstruerades, är en av de säkrare bilarna som rullar på vägarna.
Man ser ju att kupen i BMW:n HAR KLARAT SIG MKT BÄTTRE ? Eller missbedömmer jag de hela ?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag tycker att han säger något i stil med att hos volvon har motorn flyttat sig och tagit en del av krockkraften, medan i BMWn så är motorn nästan intakt och det börjar först hända grejer när man kommer till torpeden. I vilket fall som helst, ratten satt där B-stolpen brukade vara på båda bilarna och det är inget trevligt.

Paap:

En gammal E28 jag hade, Länk , blev påkörd bakifrån av en E39 i Ganska låga farter, E39 körde (enligt egen utsago med 30 - 40 km/h) in i min E28 som stod still. Vi som satt i E28 upplevde krocken inte som speciellt mild, jag flög in i sätet så hårt att ryggstödet kuggade bak ett par steg (whiplash-skydd?), inte så farliga skador på bilen. Föraren i E39 blev bra förvånad när han klev ut och såg att 1/3 av hans front var mosad och att hans bil inte längre var körbar och behövde bärgas. Han hade inte upplevt krocken som speciellt hård. En hård bil är inte så rolig att krocka i.

Jag tror, dvs vet inte, i alla fall att även om en hård bil inte deformeras lika mycket som mjuk så får de åkande ta en hårdare smäll än om de suttit i en mjuk bil. Den smällen kan göra så att man far illa. Dock endast egna teorier som jag baserar på min ringa krock erfarenhet.

________
Bilblogg:
Länk
Vore skoj om de testade "head on" Detta var jue lite snett. Tror utkomsten hade varit till E34ans favör om detta gjordes.

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
Fast hade inledningscenen filmats från andra hållet så hade det sett ut som om BMW:n blev pulver i stället... I slutscenen, när Volvon står på rätt köl, så ser det ju ut som att a-stolpen på den har flyttats mindre bakot på den än på BMW:n, vilket bekräftar deras påståeende att själva kupen på BMW:n fick ta en större smäll, istället för motorn. Kan tillägga att jag bara försöker se opartiskt på det det hela, då jag själv helst hade sett att BMW:n skulle klara sig bäst.

/Peder
Paap Reeder
... jag såg en gång på en skrot i Linköping en E30 som krockat "head on".
Allt framför vindrutetorkarna var pressat till 25 cm tjocklek framför torpeden som även den var kraftigt deformerad.

Alltså min teori ... d v s vet eg inte ... är att kan man dela en tegelsten med ett kareslag så gäller en jäkla fart samt en hård handkant.
Tror att det även eventuellt skulle gälla i trafiken.

Ju mer av rörelseenergin som överförs till motparten desto mindre får man själv ta hand om med biceps ...

MVH /// Paap R
Jag har läst att E34 fick väldigt hård kritik när den debuterade för placeringen av bränsletanken. Placeringen gör att tanken sitter väldigt utsatt vid en eventuell kollision bakifrån.
Inte så kul om en E34 förare blir värme och ljus pga att bakomvarande bilist sitter och sms:ar och inte ser att det plötsligt blir kö.

Vet någon om detta endast gäller de första årsmodellerna av E34 och om de flyttade placeringen på senare modeller?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Alla E34 har tanken längst bak. Gäller även E32

BMW CS #5139
Tanken satt utsatt i den e34 95:a jag hade, så placeringen ändrades aldrig. Jag hade ju en touring, men det var samma placering av tanken som i sedanen.

/Peder
Ursäkta J.L, du var först, du postade medans jag skrev.

/Peder
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.