AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.050

Hur får man bort rubbing från svarta plastlister?

Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Jag gjorde mig till. Grovrubbing, finrubbing, polish, vaxpolish, lackförsegling..

Jävla jobb men hej vad blankt det blev.

Men som den orutinerade putsnisse jag är lyckades jag kladda lite rubbing på bilens svarta midjelist. Får inte bort eländet, och det ser förjävligt ut!! Någon som har ett tusentips?

Mitt 535 projekt: Länk
Mi
8
Miicke^
Bmw 518 -90 e34
Jag tror att bumpershine är lösningen på ditt problem!
Finns på macken.
Prova microfiberduk. Jag fick bort cleaner från mina lister med en sådan.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag kan inte rekommendera Bumpershine. Du täcker bara över allt med en film av svart sörja som kommer att flagna bort och se för illa ut efter ett tag. Gå på med microfiber eller något starkare rengörningsmedel...
gu
98
guwib
525iA-94
på en gammal e30 med solblekta gummilister som såg vita ut använde jag mig av motorolja..,skitbra ett tag och det verkade som om plasten mättas och färgen blir djupare tbx mot org svart..dock ej så bra om den inte torkat in ordentligt o det börjar regna:/

tbx till din fråga

fick samma problem som du, vart slarvig och slö och torkade inte bort direkt med fuktad trasa som man "ska".

prövade med olja men det lös igenom efter ett tag likadant med bumpershine.
det som funkade för mig var helt enkelt att tvätta bilen med högtryck och kem/schampo, inga rester kvar..listerna såg nya ut..
kan dock nämnas att jag har tillgång till en industri tvätt hall för tung trafik så jag vet ej vad de har för kem riktigt....
men tvätta iaf, tandborste(precision) tvål ljummet vatten mm..

köp inte däcksglans ta gammal spillolja på däcken, får inte den där wet looken. utan det blir bara som nytt. TROR även att det kan va bra för gummit att förhindra uttorkning-TROR inte att de kan lösa upp oljan i däcket eller bla bla bla..

who´s the man?
JP
156
JPB
728iA - 99
Intressant med gammal spillolja på däcken... Har du använt det länge? Låter som en spännande "huskur"...

//J
gu
98
guwib
525iA-94
har använt "oljemetoden" rätt länge fast allt e ju relativt så...
men funkar kanon gör det..

låt det torka ett tag eller torka av så att det inte skvätter på skärmen/arna bara om du skall ut o köra direkt..

who´s the man?
mi
596
mika heinonen
528ia sedan 98 a
ta en liten borste med lita mjukare strån typ nagelborste..skoborste..det gör jag får bort alla vax rester från gummi listerna från min e39a.. funkar kanon

schnellfahrer baumvelt
the force is with mee
Visa användare
85
Henrik braun
Turbo 536i 1020HK -86
118d -06
Tackar för tipsen!! Ska gno som en tok imorron! Testade att torka dom med WD40 häromdan, hjälpte något. Får jag bara bort det (inte mycket men petig är jag) så är 328 i Mint Condition!

Mitt 535 projekt: Länk
Sopillolja förstör listerna effektivt, då båda är petrolium produkter och dessutom ganska lika varandra, gör att den ena löser den andra.

Bumpershine och annat skit döljer men tar inte bort kritan som är det vita på listerna.

Använd som ovan skrivet en fin rotborste och ev en svag alkalisk avfettning.
Själv förederar jag brisk low foam.

MVH/
gu
98
guwib
525iA-94
har du ngnsin sett dem lösa varandra? olja på listen..
inte jag iaf och jag har oljat längre än du:.../

who´s the man?
Jepp, olja på dina lister du o låt dem stå ute i solen en varm dag, sedan tar du nageln och drar på dem så förstår du vad jag menar.

Hur som helst är det helt värdelöst att kladda på fet olja som är skitsvår att få bort från lacken utan att repa den om det skulle råka spillas.
Samt att det drar åt sig damm, skyddar varken speciellt bra mot uv strålning eller annan påfrestning, + att det åker så fort du tvättar med en tjärlösare.

Och du har garanterat kladdat mer olja än jag då jag testat en gång för att sedan förstå att det är ett uruselt sätt..

/
gu
98
guwib
525iA-94
för att inte sänka mig till en löjligt låg nivå,
så kan jag bara säga att jag skulle ju inte rekomendera någon annan att göra ngt ,om jag vet att det är dåligt .., inte fungerar osv..

visst oljan åker bort så fort man tvättar,lite vatten plus schampo så är den borta.
-tjärlösare..??repa lacken..?? vad provade du för olja..

sen vidare så har jag ju mer belägg för det jag säger, när du själv erkänner att du endast provat en gång.
har otaliga sommardagar "kladdat på olja"..
listerna glänser och ser så där snyggt svarta ut. men att de skulle smälta..hmm..visserligen har jag linser/glasögon men det borde jag märkt om de skulle smält

har aldrig menat eller påståt att "oljning" skulle vara något i hästväg,berättade bara mina egna erfarenheter..
och som du säkert kan läsa så sa jag att det inte blir så snyggt om det börjar regna elr dylikt.
än så länge har det funkat bra för mig.

men det är klart du har ju rätt i när du säger att det drar åt sig damm, elr rättare sagt dam/skit fastnar ganska lätt.

Varma hälsningar Gustaf ;)

who´s the man?
Allt beror ju på vilka krav man har, jag arbetar proffessionellt med bilvård och rekomenderar verkligen inte din metod.

Testa vinylshield så lär du sluta med oljan rätt snabbt:)

mvh/
gu
98
guwib
525iA-94
proffesssionellt säger du ..

vad gickdu för utbildning för att kunna säga att du arbetar på proffessionell nivå..

jag har själv jobbat på mrCap...men proffesionell nej det kallar jag mig inte.

använder själv oftast trutest vinylglans GR-12..
jäkligt bra

who´s the man?
Proffessionell som att jag arbetar med bilvård på ett företag som endast riktar sig till privatpersoner, och inte sysslar med "bilhandlar rekonder"

Uppvuxen som bilhandlar son så man har putsat en del i sina dagar, har gått ett år som lärling på företaget jag arbetar samt arbetet snart 2.

Men jag har absolut mkt kvar att lära, men vet även att jag kan lära folk oxå:)

jag skulle ex aldrig nånsin rekomendera någona att använda olja på listerna.
Jag använder lahegas Dewax. En gel som påföres och löser upp vaxet/polermedelet och högtryckas sedan av.

Funderar väldigt bra måste jag säga.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
gu
98
guwib
525iA-94
måste erkänna att jag kan inte låta bli att svara emot...=)tycker det livar upp lite med yttrande av meningsskiljaktigheter.
inget illa menat.

vet ju att det finns en enorm kunskap som florerar runt här på forumet..,
men även tyvärr en jävla massa besserwisrar,som utger sig för att vara ngt de inte är(även kunskapsmässigt)

med ödmjukhet kommer man långt, men det är kul att spela allan (med belägg för det man säger såklart)
hur skitnödigt seriös man än utger sig för att va..

alla har vi olika syn och sätt att göra saker på.,
jag tex.. häller alltid i en skvätt diesel i motorn innan oljebytet för att lösa oljan lite,och få med mig så mkt som möjligt ut..

andra skruvar bara ur pluggen.eller fyller bara på vid behov..

som sagt alla olika..

man får plocka lite här och lite där, pröva sig fram..

hoppas på svar så det blir lite mera känsla o hjärta i disskusionerna här på forumet..

men det här med olja. ja det börjar bli lite uttjatat..

vi låter dem pröva själva, kan va nyttigt för en del..

who´s the man?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.