|
|
|
|---|---|
| Som M5, M3 eller Alpina-ägare... hur ofta blir ni hetsade av andra bilister vid rödljuset? Är M- och Alpinabilarna 'röda skynken' för andra förare? Och hur beter ni er i sådana situationer? Ger ni järnet, för att visa att ni minsann är snabbare? Eller, som jag personligen tycker skulle vara rätt coolt, att helt enkelt glida iväg o låta racer-pelle försvinna i fjärran? ;) | |
|
Kan inte låta bli att svara fastän jag inte har en av ovan nämnda bilar. Med min Z3 vid rödljuset måste jag säga att jag oväntat många gånger blivit hetsad av allt från rostiga Golfar till nyare bilar. Dum (?) som man är hänger man ju på, extra kul är det när man är ensam i bilen och bara har några liter soppa kvar... Bilen gör ju faktiskt 0-100 km/h på 7,1 sek vilket är ganska okej. roadZter |
|
|
När jag körde Alpinan blev jag ofta hetsad. Ibland lät man dem göra sig själva fåniga, ibland gjorde jag dem fåniga. Det bästa med att ställa på ett rejs var ju faktiskt att man ofta stannade till på någon parkering och snackade efteråt. Skaffade ny, bilintresserade bekantskaper. Alltid trevligt... Ibland fick man bjuda på en och annan åktur också. En kille som fick känna på en åktur blev så imponerad att han tog ett stort lång och köpte sig en egen Alpina. Sådant är alltid skoj... Men vissa bilar var ju alltid roligt att hänga av... Till exempel M3 och M5... Men då gör man det i ett välvilligt syfte, vi rattar trots allt samma grundbil. Annat var det när en Sälj-Aset-Annars-Byt eller Rullande Tunna som hetsade... Då satsade man på knäcka dem rejält... Och det hände många gånger. Bland annat en snubbe som allmänt i trakten sägs köra en av Sveriges snabbaste Volvo V70 (har inte kunnat verifiera att detta är sant dock). Numera, när man kör (körde) en BMW 323i som ser ut att gå fortare än den egentligen gör, så släpper jag nästan alltid iväg dem. Inget vidare skoj att vara kaxig och sen åka på spö. Däremot har man väl rejsat ett par gånger mot sådana som är omöjliga att spöa... Exempelvis Nissan 300ZX och dylikt... Bara för att det är kul och för att uppleva lite "nostalgi"... -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
Anders Wängström |
Händer nästan varje dag. Har bara haft en enda värdig konkurrent, en slk amg. Den gick som bara den! Han är inte stor men han är snabb!!!!! =) |
|
Kan intyga de senare inläggen stämmer: varje dag. Om plats finnes och dom är för kaxiga brukar jag trycka på EBK zon III (plattan)och sen är det lugnt. Innan inkörningen var klar var det jobbigt värre. |
|
| Jag brukar oftast bara glida lugnt vidare,tycker det är roligt att se när grabbarna med keps i gammal Ascona eller liknande får eld i röven när dom ser att det kommer en M5 bakom..Senast i går var det en som gjorde bort sig , det var en kepskille i en peugeot kombi som fick panik när han såg mig bakom vid rödljuset och gav gärnet han höll nästan på att kränga av vägen när han skulle svänga efter korsningen,jag kom bara lugnt smygande bakom som en svart panter som inte hade lust att smutsa ner klorna=).. | |
| Kan berätta att jag gjorde bort mig en gång... stod bredvid en Saab 9-5.....axade ifrån honom upp till ca 60, sen blåste han iväg.....det var visst en Aero såg jag när han gick förbi... :( | |
| På tal om inköring......när är en ny M-bil inkörd? Har för mig att man inte ska ha högre varvtal än 4000-4500 varv på en ny M3 M5 första 250 milen...? Lååånga mil, det... :) | |
|
Jocce, den var bra :-) I höstas stod jag vid rödjus hemma i byn, såg att byns värsta raggare kom upp bakom (Volvo 740 Turbo) han körde upp i arslet på mig och började varva, tröck på fullt på 1:an när det slog om och drog ifrån redan då fasten hjulen spann, 2:an gick inte i dålig synkring iaf la i 3:an och piskade han rejält...killen svängde av efter en liten stund skämdes nog lite, hans 740 ska ju va det värsta som finns :-) Kan tillägga att växellådan är renoverad nu... Patrik L |
|
|
Jag tycker alltid det är kul när nån vill "rejsa" lite. Händer oftare nu än när jag körde BMW, å andra sidan hade jag ingen värsting bmw heller. Låg bakom en röd m3 (tror jag) sen e36 genom täby häromdagen. Vi passerade en massa gupp, han saktade ner till ca 20 km/h varje gång så att jag hamnade i arslet och drog sen järnet. Förvånande snabb i så låg fart faktiskt, coolt med m3, om det nu var en. "Det är inte vikten som är för tung, det är du som är för svag" |
|
|
Drar aldrig vid ett rödljus om jag inte har bråttom. Dessutom är det inte coolt att göra det med en cab, du skall vara mer avslappnad. Kommer ihåg efter en BMW CS träff vid Brostugan förra året. Åkte några M3:or och en Z3:a in mot stan. De droppade av en efter en, till slut var det bara Z3:an och jag kvar och vi hamnade främst vid rödljuset in mot Fridhemsplan (precis då man kommer ur 100-knutars backe). Vi kollade på varandra och bestämde att se vem som var snabbast (det var en 2.8:a). Jag tog det lugnt de första 10-15 metrarna och körde sedan precis om honom innan vi slog av för att kunna ta kurvan in på St Eriksgatan. Vi åkte lugnt och snackade hela vägen till StEriksplan i bredd och han var överlycklig att han nästan slagit mig. Sa väl att jag inte tryckte fullt men det är alltid kul att göra någon glad. |
|
|
Mitt svar är alltför sällan! Men det finns bara en bil i min stad som är snabbare. En sierra cosworth. Med rally delar! Nåja han plockar väl ut 450hk med endast bakhjulsdrift så den flyger ju. Dessutom känner jag killen, så vi brukar inte hetsa varandra. Enda gången på länge någon hetsat var förra sommaren en kille i en M3 E30, nu kommer det å börjas skrikas från olika håll men han hadde inte en chans varken på rak väg eller inne i stan. Kanske han var dålig chaufför? Finska dilemmat killar = inga högprestanda bilar. Support Your Local Big Red Machine! -or else- NOMADS FINLAND |
|
|
Jag blir tyvärr!!! nästan aldrig utsatt för folk som vill rejsa. Vill ha mer Kaxpellar att åka mot. Undantag för gårdagen som jag redan skrivit om på trimforumet. |
|
|
När jag körde M3 ville ingen rejsa... Märkligt :-) Men i helgen då Mini:n skulle köras in, då jävlar skulle alla möjliga rejsa. Så det bidde en hård inkörning av Coopran :-) Och hittils har jag varit först iallafall... /Johan |
|
|
Känner mig som en katt bland hermelinerna......men skriver ändå. SAAB och Audi vill av nån j-a anledning alltid känna på mig, oavsett om det gäller motorväg eller rödljus. Har inte fått stryk ännu (tar i trä.....) Roligast: SAAB 9000 Aero på Autobahn, killen såg jäkligt besviken ut och svor antagligen om M5:or...hehe. Några jag tyckte synd om (dom körde ju trots allt BMW): M3 E30, upp till hundra knyck hängde han inte med, de första femtio metrarna gick bra sen fick han nog hjärtsnörp. Alpina (förmodligen B6 2,7) E30, fick ge sig när det gick rejält undan en söndagskväll på E4:an. Har förresten planer på att köpa en Alpina E30. Vad rekommenderas? 2.7 eller 2.8 ? Vad är viktigt att kolla ? /Emblemlös 540 |
|
|
Sen jag bytte från 735:an (som var lite trimmad) så vill ingen rejsa.. haft bilen i 5 mån nu och bara kört ifrån 2 st.. Måste kanske ta bort M5 märket så dom tror att dom har någon chans... fast dom flesta vet ju hur en M5:a ser ut.. /Jimmy vvv.aspwebb.com |
|
|
Ingen hetsar min Trabbi för då får dom pisk + rökridå ! "och på den sjunde dagen skapade han BMW M1" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.