AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.216

Oljebyte vilken sort?

Sida 3 av 3
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Räcker det med en utskrift från TIS?

Mmm Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Bara det är aktuell och relevant information från tillverkaren så duger det bra.
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
=))

Mmm Coupe
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Monobike: Nu har jag läst det du länkade och det var intressant.

Jag har haft lite huvudbry i det här oljeträsket som är lite förstorat känner jag, ammatör som jag är. När jag ställde av bilen i höstas så hade den gått 600 mil efter senaste oljebytet. Att byta oljan vid avställningen vilket många förespråkar känndes "over kill" Varför häller man i Long life olja om man ska byta efter 600 mil? Hur som, nu står man här och funderar på fräsch olja eftersom oljan surnar, drar åt sig fukt mm under avställningen så jag borde byta olja nu istället.

Sedan kör jag runt 500-600 mil den här säsongen innan det är dags att ställa av igen och då "ska" man byta olja igen.

Känns som att man inte gör annat än byter olja. Så nu har jag tagit ett beslut, det bli inget oljebyte nu till våren utan till hösten. Då har man kört närmare 1200 mil och borde vara på bra väg in på oljebyte-intervallet och sedan kör jag tills det är dags för oljebyte enligt färddatorn. Jag bara gissar att det är runt 2000 mil.

Nu känner jag att mitt liv blev lite enklare :)

Mvh/Rolle
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Anders Olsson: Jag har idag varit i kontakt med både min verkstad Lunds Bil samt BMW Sverige ang. val av olja till S50-motorn. Båda gav mig infon att det är TWS som gäller, detta enligt TIS. SLX kunde enligt han jag pratade med på BMW Sverige användas till M5 E39 och Z8 t.o.m. 00/09 eller om det var 01/09. Säger TIS att det är på detta vis så borde det rimligtvis vara det som gäller, inte sant?

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Anders Olsson:
Jag länkade inte till faktablad och svårtydda tabeller om olja för många orkar inte ta in sådant. Du får gärna kommentera om du tycker Dr.bike har FEL i sina påståenden. Eller du kanske bara läste disclaimer raden där det står "allt inte är fakta"?

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

"=))"
haha
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

BTW: Tack för hjälpen, Masten!
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Anders, du har inte svarat på Mastens kommentar, men i din profil syns det att du varit inloggad på forumet.... Betyder det att du inte vill svara, eller helt enkelt erkänner att du hade fel?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.