AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.219

Oljebyte vilken sort?

Sida 2 av 3
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Anders Olsson
vad är detta för insinuationer om att frågasätta att jag tycker den är för snabb? jag hoppas du läst mitt inlägg tidigare VARFÖR jag använde den oljan, om inte så får du ingridienserna här igen och LÄS ingående så behöver du inte frågasätta min motor och dess snabbhet: jag hade ett skrammel,läste olika forum och mycket tydde på att det kunde vara vanosrassel, så jag frågade hos BMW om jag kunde använda stadigare olja då många förordade detta för att få tystare vanos, nu var det inte något sådant utan vattenpumpen orsakade detta oljud trots bara bilen gått 5000 mil, därför uteslöt jag att den behövde bytas, men då finns ju redan oljan i bilen och det är klart som f-n att jag kör ut den innan nästa byte och eftersom jag inte kör under kalla årstiden kan jag mycket väl använda den, sedan hur den bromsar motorns effekt tror jag inte påverkas så mycket under den varma årstiden, har du inte relevanta och givande svar för diskussionen behöver du inte kommentera mitt val av bil och motor det behåller jag för mig själv
Uffe/bildock
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
bildock: Nu tog du det fel..
En tjock olja ger högre inre friktion vilket höjer oljetempen samt får motorn att gå tungt.. Plus att högre oljetemp sliter på oljan. S54 har så litet lagerspel så den kräver 60 olja. Det är den enda motorn i en e36 som ska ha den oljan (säger man nått annat på BMW så vet de inte vad de pratar om).. Skulle gissa på att du tappar minst 5hk med 60olja.

I STCC kör de med SAE 20..

Får be om ursäkt för att jag försökte få bort dig från skrönornas värld..

Anders

Mmm Coupe
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Anders Olsson:Tack så mycket, nu fick jag ett kunnigt och vad jag förstår ett sakligt svar,jag tycker också att BMW borde tala om dylika effekter med den typ av olja och då var det ändå verkstadschefen som föreslog detta, nu är ju min körning inte av den kalibern att jag behöver de yttersta hkr. varvar aldrig mer än 4-5000 varv och kör aldrig mer än 100-110 så några bantider jagar jag aldrig, det finns ett nytt ord jag inte hört förut men jag får väl sälla mig till den kategorin "posör" och då har jag råd att tappa 5hk. som jag skrev tidigare så kör jag väl ut den här oljan men så får jag väl se vad det blir nästa gång, faktiskt så letade jag här på autopower ang anv. av TWS till "vanliga" bilar men inget så konkret utlägg som du gjorde, så ett tack för vänligheten att dela din kunskap, det kanske finns andra som kan ta lärdom av den här oljehistorien
mvh Uffe/bildock
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Ni som är intresserade av ämnet olja tycker jag ska läsa igenom de här trådarna, mycket intressant läsning.
Det är ett mc forum men det gäller bilolja också.

Del 1: Länk

Del 2: Länk

Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Hmm, vilka modeller av e36 har s54 motorn? Bortsett från de sista årsmodellerna av M roadster/M Coupe?
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Lite läsning om filter för den som orkar,

lustigt att biltema hamnar bland de bättre i testet och MANN bland de sämre.

Länk

An
779
Anders Olsson
bildock: Angående oljan så är det JohanB som är gurun, sök på JohanB så kommer du att bli frälst (om man kan säga så)

Sen är det aldrig fel att vara posör felet är när man inte står för att man är en posör.
Vem i hela välden går & köper en bil utan tak, om inte för att synas.

Skönt att känna fartvinden i håret, troligt..

Beppo: Inte alla som får in svaret i sin fråga =)

Monobike: Varför länka till något som inte är fakta, är det inte bättre om vetenskapen sprids i stället för en massa skrönor..

Mmm Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Så vitt jag vet så rekomenderar och använder bmws verkstäder TWS oljan till S50b32 också! Alltså inte bara till s54:an.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Så vitt jag vet så rekomenderar och använder bmws verkstäder TWS oljan till S50b32 också! Alltså inte bara till s54:an.
An
779
Anders Olsson
Vilket är fel åt helxxxx, tillhör de som har blivit lurade.
Fattade inte varför oljetempen stack i väg med den bästa oljan..

Var intressant nästa gång när jag ville ha en förklaring varför s50b32 skulle ha TWS.

Fanns inga papper på det.

Det är troligen så enkelt som att man inte vill få badwill på s54 så då säger man att alla M3 motorer ska ha TWS.

För hur många ser skillnad på s50b32 & s54 (jag gör =)

Mmm Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Min har normal oljetemp, och den har fått TWS olja sen den var ny. Tom på kvittot från 200 mila oljebytet, och första och enda servicen som gjordes i tyskland på min står det tws-specat.... Däremot använde man väl slx innan tws oljan kom?
An
779
Anders Olsson
BMW Z3
Z3 M (1997-2003)
Motor S50 B32 Kapacitet 5,5 liter

Användning: Normal
SLX Professional Powerflow BMW LL04
SLX Professional Longtec 0W-30
TXT Softec 5W-40

Differential, bakre, med antislir
Kapacitet 1 liter
SAF-XJ 75W-140

Växellåda, manuell 5/1
Kapacitet 1 liter
Transmax Z
ATF TQ DIII

Hydrauliskt broms/kopplings-system
Tjänst: Byt 24 månader
Response DOT 4

Servostyrning Kapacitet 1,2 liter
Transmax Z
ATF TQ DIII

Kylarsystem Kapacitet 10,8 liter
Tjänst: Byt 36 månader

Antifreeze SF
Antifreeze NF
Antifreeze

Mmm Coupe
An
779
Anders Olsson
Om du däremot är en konsumentfri verkstad & inte underställd BMW
så ser Castrols produktblad ut så här:

Z3 M (1997-2003)
Motor S50 B32 Kapacitet 5,5 liter
EDGE Sport 0W-40
EDGE 5W-30
EDGE 0W-30

Differential, bakre, med antislir
Kapacitet 1 liter
SAF-XJ 75W-140

Växellåda, manuell 5/1
Kapacitet 1 liter
Transmax Z
ATF TQ DIII

Hydrauliskt broms/kopplings-system
Tjänst:
Byt 24 månader
Response DOT 4

Servostyrning Kapacitet 1,2 liter
Transmax Z
ATF TQ DIII

Kylarsystem Kapacitet 10,8 liter
Tjänst:
Byt 36 månader
Antifreeze SF
Antifreeze NF
Antifreeze

Mmm Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Infon kommer med andra ord från Castrol?
An
779
Anders Olsson
Trodde i min enfald att det var Castrol som tillverkade TWS..

Mmm Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Ja, det var väl ingen som påstod något annat. MEN om BMW säger att det skall vara TWS i och också häller i det så litar jag mer på dom än på Castrol. Även om det säkert går bra även med castrols rekomendationer. Jag tror Bmw har provat mer i den aktuella motorn än vad castrol gjort, och castrols rekomendationer utgår säker från vad bmw själva uppgivit. Och från början sekomenderades slx, men det var vad jag vet innan tws-oljan fanns tillgänglig.
An
779
Anders Olsson
kan du visa upp servicebladet som säger att det ska vara TWS i s50b32 eller går du på skrönor & hörsägen.

För mig personligen får du gärna hälla i SAE80 i din motor men påstå inte att BMW har skrivit att det ska vara så.

Möjligen någon som jobbar där som tror att det ska vara TWS..

På Caspars M Roadster monterade de övre stötdämpar fästet bak & fram på BMW-verkstaden den mecken trodde oxå att han visste vad han höll på med..

Mmm Coupe
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

JAG går inte på skrönor och hörsägen. Men eftersom 3 st av varann oberoende BMW verkstäder har hällt i TWS olja i min bil så får man väl anta att de vet vad de håller på med. kan DU visa upp servicebladet där det står att det ska vara SLX? Och då menar jag ett från bmw utställt serviceblad.
Jag häller inte någon olja i min bil, jag har råd att serva den på verkstad....
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
TWS:en använder sig väl porsche av vill jag minnas(kan ha fel:-)) isåfall förekommer det denna tvetydighet mellan porsche och Castrol vad som SKA vara i motorn?

Mvh Danne
An
779
Anders Olsson
Porsche
Carrera GT
Carrera GT (2003-2006)
Motor M 80
Påfyllning vid service Kapacitet 10,5 liter
Första fyllning Kapacitet 14 liter
Filter 0,5 liter
Tjänst:
Byt 20000 km / 12 månader
SLX Professional Longtec 0W-30
TXT Softec 5W-40
TWS Motorsport 10W-60

Det kanske var någon värre modell du tänkte på Daniel F..

Mmm Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.