AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.218

Oljebyte vilken sort?

Sida 1 av 3
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Köpte min Z4 2,5:a för några veckor sedan .Bilen visar att den skall in på service om 850 mil .Den har gått snart 3800 mil ,men jag vill byta själv vid 4000mil. Vilken olja skall jag använda och vilken viskositet.

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Här har du en lista på bmw godkända oljor. Bara att ta den som är närmast hyllan ;)., Själv gjorde jag oljeservicen hos bmw förra måndagen och de kör ju med Castrol full syntestisk:

Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Du kan beställa Castrol SLX, Edge eller Magnatec från Mapodo i Tyskland. Klart bästa pris där. Din bil rymmer cirka 6,5 liter med oljefilter.

Mvh Henrik
Al
543
Alpina B8
Alpina B8 -96
Alpina B6 2,8
M3E30
Du häller lämpligen i Castrol SLX 0w30, så gör i vart fall din lokale BMW verkstad. Billig SLX hittar du här Länk
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Ringde honom och beställde 13 liter . PÅ bmw tar dom 230 kr litern för samma olja . Hoppas bara att det är olja i förpackningarna ,och inte vatten.
Är de någon som köpt av honom?
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Skulle tro att han importerar och säljer från Tyskland. Grymma prispåslag i Sverige. Det är säkert inget fuffens.

Mvh Henrik
Visa användare
147
Gegga
Bmw Z4 -09
Fick min olja idag . Öppnade paketet på posten innan jag pröjsa och kollade så de inte var vatten . Allt var OK 13 liter fräch olja till pärlan.

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Gegga: Bara att tacka B8 för att han såg & tipsade om annonsen =0)

Z MMM Coupe
2,
295
2,8 power
Z3 2,8 Coupé AC Schnitzer -99
Har någon liknande lista på godkända oljor för Z3 2,8L ? Samma lista kanske?

/Bo-Erik
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Ska vara samma lista.

Mvh Henrik
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Har handlat TWS från samma annonsör, inga problem med produkten!
Go
119
Gorgonit
Alpina B10 4.6 -1999
Audi S4 - 2004
Nissan Micra Cab - 2006
Hej

Jag har handlat från honom också tidigare och har funkat hur bra som helst.
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Dags att byta olja, eller ja egentligen inte enligt färddatorn. Oljebyte gjordes för 600 mil sedan så jag har funderingar att byta nu till våren efter att bilen har varit avställd.

Tycker ni det är lite "over kill" eller en självklarhet att jag ska byta olja i dagsläget? Innan avställning så såg oljan ljus och "fin" ut.

Om det blir oljebyte funderar jag på Castrol Edge Sport 0W-40. Såg att Micro tar ca 730SEK för 4 liter. På köpet får man ett oljefilter, värde max 300 SEK. För byter jag olja kan jag lika gärna byta filter känns det som.

Eller ska jag beställa den olja som finns på blocket och hänvisas till längre upp i tråden?

Några kloka ord om hur jag ska göra?

Mvh/Rolle

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Rollebolle - Att byta olja var 600:e mil är inte overkill om man tycker om att sköta sina prylar. Oljefilter byter du varje gång du byter oja så inget konstigt med det =)

/// Viktor
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Nej, det är inte "overkill". Men det är verkligen inte livsnödvändigt heller....
Jag hade brukar byta olja innan avställningen av Roadstern, och hade den gått 600 mil på oljan hade jag bytt. MEN det är bara för att den brukar gå ca 1200 mil mellan servicarna. Din Z4 går ju ca 2500 mil mellan bmws rekomenderade service, och då skulle jag nog inte byta.
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Jag hade bilen hos BMW för oljeservice och som i tidigare inlägg användes oljan SLX, kanske bra för de som kör åretrunt, själv tycker jag den verkar blaskig då jag hade lite oljud i främre regionerna av motorn frågade jag BMW om jag kunde ha något annat och fick rekommendationen TWX jag tror den har viskositeten 15-60 och den oljan föreskrivs till M-modellerna, jag fick inte bort oljudet då det senare visade sig vara vattenpumpen så nu har jag en ypperlig fullvärdesolja i motorn naturligtvis helsyntet men knappast att rekommendera om man kör på vintern enligt instr.boken bör man inte använda den under 15-20 minusgrader
mvh Uffe/bildock
Visa användare
886
bildock
Rollebolle
du som alltid har sunda åsikter i dina inlägg hur ser du på det där med oljefiltret du skulle få då du köpte olja, vågar du använda annat än ett org.filter? själv resonerar jag så här: oljan av välkänt märke javisst! och filtret orginal det är alldeles för liten kostnad om det är skillnad på pirat och org. det här synsättet har jag även på min gamla bruksbil, det har väl förekommit lite spörsmål om det här i andra inlägg också
mvh Uffe/bildock
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Bildock: När det gäller oljefilter är jag väldigt dåligt påläst. Det var mer en kostanterande att man kunde få en oljefilter av värdet 300 Kr vid oljeköpet och kollar man lite snabbt på ebay så mäkte jag att man kan får BMW original för under hundralappen vilket jag tyckte var billigt. Länk

Spontant resonerade jag att filter för 300 kr "måste" vara minst lika bra som BMW:s för 100 kr.

Jag får be om att återkomma med ett mer konkret svar, efter att jag läst lite mer om oljefilter. Kostar det dock inte mer än 200 kr hos BMW ÅF så går jag dit och köper original oberoende om jag får med ett annat filter när jag köper olja.

Kan det vara så att även när det gäller oljefilter, att vissa märken/typer är godkända/rekomenderade av BMW?

Mvh/Rolle
Visa användare
886
bildock
det finns säkert märken av oljefilter som är godkända av BMW men då måste man ju kunna dessa, vad jag vet och tror mig läst är att MANN är ett sådant filter kanske rentav att BMW tar sina därifrån, men då är det ju enklast att köpa ett org. det blir ju trots allt inte så ofta
mvh Uffe
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag tolkade också så att MANN verkar vara ett sådant oljefiltermärke. Dem kostar 110 kr ink moms här hemma i svea rike så det lutar mot det just nu.
Hittade det under följande Länk

Ska kolla med Micro, de kanske har samma filter.

Mvh/Rolle
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
bildock: TSW 15-60 är till s54 343hk + 400hk V8an. Tycker du att 2,0 är för snabb så är det bättre att köpa en 1,8 än att hälla i 15-60 som broms i 2,0an ;0)..

Mmm Coupe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.