|
|
|
|---|---|
|
Tjena har funderingar på att importera en bmw och snackade med en kille idag som sa att man slipper den tyska mosen om man köper en bill som är 1 år och gott över 600 mil stämmer det tycker det låter konstigt men jag ställer frågan så om det är någon som vet vad som gäller med priset och imort av bil?. har också en till fråga finns det några seriösa bilimportörer kvar och är det ide att läja en sådan och vad bli isf prisskillnaden? Mvh Mange | |
| sägs att det är billigare o hämta en bil från belgien.lönar sig inte hämta bil från tyskland längre, säger dom som håller på med detta o driver dessutom bilfima... | |
|
Om bilen är mindre än 6 månader/ 600 mil så måste du betala svensk moms. Då betalar du således inte den tyska momsen. I det här fallet blir momsen 25% Om bilen är äldre än 6 månader/ 600 mil så måste får du betala tysk moms. Då betalar du således inte den svenska momsen. I det här fallet blir momsen 19% = Köp en bil äldre än 600 mil så sparar du 6% //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
andreas löfgren: det går aldrig att komma undan den tyska momsen som svensk privatperson. spelar ingen roll hur ny eller gammal bilen är. köper du en ny bil (mindre än 6mån/600mil) i tyskland så åker du på BÅDE den tyska OCH den svenska momsen... detta innebär givetvis en urkass affär vilket således bör undvikas. dicka o: kom gärna med något konkret istället för att inleda ett meningslöst blaha-blaha-inlägg med frasen "sägs att...." |
|
|
Rolex, det stämmer inte att du åker på både den tyska och den svenska momsen vid köp av ny bil. |
|
|
HUr mycket tjänar man på att importera från Belgien och hur mycket skiljer det säg från Tyskland? Som jag har förstått det så tjänare man inte så mycket på att importera från Tyskland däremot så är utbudet större |
|
|
simon_en: du kan tjafsa i all oändlighet men du har FEL! du åker visst på dubbel moms om bilen rullat under 600 mil och/eller är yngre än 6 mån!!! exempel: du köper en beg bil som rullat 1000 mil men endast är 3 månader gammal i tyskland av en privatperson (momssmittad). du kör sedan hem bilen för att omedelbart registreringsbesiktiga bilen. bilen uppfyller nu kraven för att klassas som "ny" av skatteverket eftersom den inte är 6 månader gammal än. eftersom du betalt moms på bilens pris i tyskland (du kan du aldrig komma undan momsen eftersom du är privatperson som är skyldig att betala moms på ALLT du köper och bilen dessutom ägs av en tysk privatperson = bilen är momssmittad). tar inte många dagar förrän skatteverket skickar ut ett brev där de efterfrågar köpehandlingar etc för att kräva in även den svenska momsen av dig! detta trots att du redan betalat momsen en gång i tyskland... enkel företagsekonomi! |
|
|
spang: svårt o ge något generellt svar eftersom det beror på vad för sorts bil du tänkt köpa... ta en snabbkik på blocket vs mobile.de autoscout24.de mfl så bildar du dig nog snart en uppfattning om det är lönt att åka ner. är du ute efter en speciell bil så kanske den är svår o finna i sverige men dussinbilar lönar sig generellt sett inte att importera längre. simonen/andreas_lofgren: ytterligare kommentarer om den tyska momsen? |
|
|
Rolex, jag förmodar att Simon en och AndreasLöfgren inte svarar på dina utlägg pga av din icke ödmjuka attityd kombinerat med att de förstås är väl medvetna om att de har rätt i frågan... Vänligen Arvid |
|
|
Spang: Du måste erlägga moms, om du sedan gör det vid köpet i tyskland eller i Sverige det beror på reglerna. En registreringsbesiktningstekniker berättade för mig hur de flesta importfirmor gör för att överleva då jag inte fattade hur de kunde tjäna pengar då priserna i Sveige och tyskland är i stort sett likvärdiga. Bilarna momsfuskas med( berättar inte hur här:)) eller mätarjusteras, det är enda sättet mer eller mindre att få till de 15-30kkr per bil som krävs för att gå runt på en sådan verksamhet i Sverige. Tragiskt men sant. Mvh Asken |
|
| arvidw: jag kanske råkade formulera mig en aning osmidigt och burdust men det finns ingen som helst möjlighet att de kan ha rätt i frågan.... därav avsaknaden av svar från dem...? | |
|
Rolex, i det exempel du beskriver har du rätt. Det jag menar är om du köper den helt NY i ett annat EUland ska moms betalas i Hemlandet på bilar som jag har förstått det. Däremot om en bil inte är momsad i ett annat EUland kan man man välja om man vill betala svensk eller utländsk moms. Alltså det du beskriver är en bil som är momsad som man självklart då inte slipper svensk moms på eftersom den betraktas som ny trots att den redan sålts som ny i ett annat EUland och är alltså momssmittad. Själv definierar jag ny bil som helt ny från bilåterförsäljaren alltså inte gränslandet som definitionen på ny och beg gäller inom EU, därav missförståndet. Annars skulle t ex alla de som importerat bilar från Danmark som nya behövt betala svensk och dansk moms, något jag är helt säker på att de inte gjort. Gällande om man ska kunna komma undan den tyska momsen som privatperson vid köp av beg icke momssmittad bil är jag i princip helt säker på att man kan välja i vilket land momsen ska betalas(köp eller registreringsland) Få har dock valt Sverige eftersom vi har högre momssats än t ex Tyskland. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.