AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.012

Bmw 750ia -92 varvar jätte segt

mo
9
montana10
Ska köpa 750ia -92
Jag ska köpa en Bmw 750ia -92 som varvar jätte segt och som troligen går på nödläge. Vågar man köra den hem? Det är en sträcka på 35 mil Från jönköping till Stockholm.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
Länk är det denna?
Jag skulle inte våga köra den längre än till en duktig mekaniker som har jobbat med m70 v12orna sedan 1988...
mo
9
montana10
Ska köpa 750ia -92
Japp det är den. kanske finns det någon duktig mekaniker i Borås eller Jönköping. Kanske någon här som bor i närheten som kanske kan titta på den. Om jag åker förbi.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
jag var själv sugen på den men vågade inte köpa den...får man undra vad du fick ge för den??
mo
9
montana10
Ska köpa 750ia -92
Har inte köpt den än men ska nog åka dit på fredag. Prutar på plats tror jag så att jag kan åka till närmsta Bmw verkstad. Det kan ju vara så änkelt som ett dåligt batteri.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Defekt Lmm, 1 defekt bränslepump eller en kärvande spjällmotor är nog de 3 vanligaste orsakerna till att en 750i E32 går i nödläge. Felsökning hos BMW-verkstad kan bli precis hur dyrt som helst.

Dom är extremt trötta i nödläge, går knappt att köra, så att åka några längre sträckor så är nog inte att rekomendera

BMW CS #5139
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Borde ju inte vara ett dåligt batteri om det är nybytt, men man vet ju aldrig. Om den går bara på ena cylinderbanken, lätt att kolla genom att känna så båda sidornas avgasgrenrör blir varma, kan ena soppapumpen vara kass (eller nått annat). Sedan verkar det ju kunna vara fel i instrumenthuset också. Men man kan väl kolla om gasspjällen rör sig fort då man gasar fort, om inte indikerar det väl ett felläge typ EML fel.
Men rent allmänt är väl detta köp ett högriskprojekt, men man behöver ju lite spänning i livet...
Jag bor strax norr om Borås men har lite dåligt med tid för att kunna assistera, annars hade jag förstås varit väldigt sugen att köpa på mig ett syskon till min bil :)
(Sportsäten är trevliga att sitta i.)
/Mats J
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Går den i nödläget ska den väl inte varva mer än ca 2500rpm? Om ena banken är död kan den ju varva normalt men vara som annonsören skriver, varvar jätte segt.

Hursomhelst, är den i limpmode så VILL man inte köra den vidare långt. Max hastighet typ 60 eller 70 i stora nedförsbackar och då har man verkligen legat på gasen i många kilometer..

mo
9
montana10
Ska köpa 750ia -92
Det lär väl bli biltransport....Kostar typ 2000 + moms. Ringde o kollade med TBK.
Visa användare
395
wollick
Cayenne S
kolla eurotransport, de är billiga.
Berätta gärna sen vad som var felet om Du ska köpa bilen...
Lycka till!
mo
9
montana10
Ska köpa 750ia -92
Jag ska absolut kolla upp det. och du ska få uppdatering om vad det var för fel på bilen.
mo
9
montana10
Ska köpa 750ia -92
Har nu fått reda på att den ska gå på alla 12 cylindrarna, men att den bara tar lång tid på sig att komma upp i varv. Han har varit upp i typ 90-100km/h med den. Kan det vara llm som är pajj då.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Tänkte bara meddela att jag bytte till mig denna bilen för några dagar sedan. Eftersom den har ett intressant fel så gick den ju inte att motstå...
Så jag skall köra hem den någon gång i veckan som kommer.
Se fram emot svåra frågor på forumet om några dagar...

Man kan ju alltid ha en till...

/Mats J
Paap Reeder
.... avundsjuk på dig Mats!
En härlig känsla att öppna huven och börja titta efter.

Själv skall jag idag ... efter säkert 4- år ... ta tag i detta senapsrelä och standlicht ... det får räcka för mig.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... nu står det: "Check controll=OK" ... det tog som sagt minst 4-år innan jag gav mig på senapsreläet.'

Lödningarna runt 4-5 av piggarna såg i luppen ut som badbryggans stötteben under islossningen på våren.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... har även idag fixat ett annat 4-årigt irritationsmoment -> nämligen detta knekande från gaspedalen.

Det visade sig vara returfjädern ... strax ovanför vä lilltå som knekade och då "inne i" fjädern.
Tog en bra stund att reda ut men nu är det dödstyst. Hade man inte cd:n på med Bob Marley så det var tyst i kupén ... var det bara detta knekande man hörde.

Skall du!! göra det finns bättre metod än min nämligen att med en litet mindre skruvmejsel peta isär varje lindning på fjädern och smörja ordentligt på med kopparpasta eller dylikt ... ända in på bara gasaxeln.

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.