|
|
|
|---|---|
Transocean |
Kom nyss hem från Garmisch Partenkirchen. Natten till andra påskdag, inga långtradare, nästan ingen trafik, det var lite skillnad jämfört med resan ner. Så jag brände på med min bruks 530 som gått 30 000 mil. Kom lätt upp i 255 i mätarfart men sen låg motorn på varvstopp. Jag kände verkligen hur bilen ville mer. Bilen ja, men inte frugan. Cruising i 200 km/h kändes hur naturligt som helst. Det som imponerade mig mest var hur bra bilen axar från 200 till 230. Detta märktes tydligast när man låg bakom en dieselbil. Testade mot en E60 520D och ett flertal Audisar/folkevagnar med 2.0 tdi. Dom drar jävligt fint från 120 och upp till 180-190 men i farter över 200 var min 14 år gamla Femma helt överlägen. På vägen ner var det mycket trafik med hårda inbromsningar och hårda accelerationer. Förbrukningssnittet genom tyskland blev 1,32 liter per mil. Hemresan skedde i betydligt fortare tempo, låg mellan 200 och 230 nästan hela vägen bortsett från 120 km/h zoner. Då drog han 1,41 per mil. Jag trodde faktiskt att det skulle varit tvärtom men nej. Fast en E34 är ju inte den allra mest strömlinjeformade bilen heller... Det som var mest irriterande var mina slitna bakskivor som vibrerade som ..n vid hårda inbromsningar. Dom märks ju inte alls i vanliga farter men på Autobahn...det blir byte så småningom. Fram har jag 3 veckor gamla Biltemaskivor och nej, de blev inte skeva! Funkar hur bra som helst. Dock märker man att bromsförmågan fort blir sämre på Autobahn med normal trafik med hård ax/broms från farter över 200. Kan det ha nånting med Mintex klossar att göra? Bilar som jag la märke till: En ny Mercedes S-klasse som brände på i 250 km/h på en kurvig upp och ner sträcka på A7 utan att kränga alls, den bara försvann i horisonten. Själv vågade jag inte mer än 220 och även det kändes inte helt 100%. En äldre Audi S4 tror jag det var som blev irriterad på en Porsche och körde sicksack mellan bobilar och långtradare i 250 knyck. Den låg på vägen som en go-cart. Porschen hade ingenting att sätta emot. Och kanske allra roligast var en E39 M5 med en farfar och farmor, den låg bakom mig och blinkade febrilskt, jag flyttade på mig till mittfilen, gubben på 80 år blåste förbi för att sen tvärnita 10 sekunder senare. Farmorns vitthåriga huvud på baksätet (ja hon satt där vet inte varför) åkte fram och tillbaka under de 10 minuter jag följde efter dom! Även om detta inte var min första Autobahnresa så var det den första gången jag körde en lite snabbare bil som gör över 200. Tre viktiga punkter för er som skall ner med era beemers: 1) Se till att ha bra stötdämpare/fjädrar. Jag har Sachs både fram och bak, de främre har gått ca 2500 mil och känns fortfarande någorlunda ok medans de bakre har gått 8000 mil och kändes definitivt inte alls bra i farter över 220 när vägen plötsligt börjar kränga eller du kör över en gupp. Inte så att bakvagnen tappade kontakten men kunde varit tightare. Du vill inte att bilen lättar i 250 km/h!!! 2) Bromsar. Se till att bromsarna fungerar som dom skall, byt bromsolja om den är ett par år gammal. Har du fräscha framskivor men lite rostiga och slitna bakskivor så byt även de bakre. Då slipper du att spilla ur all kaffe...jag lovar, dåliga bakskivor märks i dom farter! 3) Vakenhet. Är du det minsta trött så pull over och ta en liten lur på nån mack. Ät lite och drick kaffe/te innan du fortsätter. Alternativt ta in på nån gasthaus, helt utmärkt om du har tid! Man blir lätt fartblind och håller man på att somna kan det gå fruktansvärt galt! Juha |
|
Klockrent !!!!!!!!!! Billy aka Fantômas |
|
Paap Reeder |
På tal om väggupp! ... hemma i Svedala. På E4 strax söder Uppsala ute på fältet i södergående finns ett jäkla gupp. Kom förra sommaren - på en i princip tom E4 - liggandes på varvstoppet med 750:ian ... och jag slog faktiskt i skallen i takluckan. (Hustruns kommentarer kan ej tryckas ens på AP ...) Det är fullkomligt ansvarslöst av v.v att ha sådana vägar. (Vi kommer aldrig att nå nollvisionen) MVH /// Paap R |
| älskar autobahn! hastigheten, alla bilar som körs som de ska köras! Tycker det är så mäktigt när det kommer en karavan med 3-4 super-autobahnlook i 250 på kvällen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.