|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har nyligen köpt mig en e36a coupe. Har ett problem, fönsterhissen på förarsidan fungerar inte att dra ner, MEN den åker när lite när man öppnar dörren som den ska. (dock inte lika mycket som på andra sidan.) Någon som har ett förslag? | |
|
1.Kolla ifall knappen är hel, testa å byt med den på passagerarsidan, d ska vara samma. 2.Kolla efter ett blått relä under ratten och öppna det och kolla så att det inte brunnit/smält på krestskortet. 3.Ta bort dörrsidan och kolla att allt ser rätt ut, kanske lite svårt å veta, men så inget ser trasigt ut/lösa sladdar. Sitter även magneter i fönsterhiss motorn, iaf på d äldre, om du kan skruva av locket på motorn till fönsterhissen (den svarta "klumpen" som du ser när du tar bort dörrsidan som sitter på rutarm mekanismen). Och kolla så att en rund magnet inte glidigt bort från sensorerna som sitter i locket och ner på pinnen. Kan även vara "lås kistan" den som låser dörren när du stänger den, i den sitter en microbrytare som känner om dörren är stängd/öppen. Det är den som skickar signal om att rutan skall åka upp/ner ca:1cm. Lycka till! //Salis |
|
|
Tack för svaret, nu är det fixat. de där med magneten såg jag i en annan tråd. för jag har likadant:P Men jag fattar inte var magneten borde ha ramlat ner samt var den ska sitta? |
|
|
från själva motorn så går det en lång stav med gänger längst ut, det är den som driver själva stora kugghjulet. På den sitter det en rund magnet, den har antagligen glidit längst/längre ner på staven, mot motorhållet så att säga, där spolen sitter. den ska sitta högre upp så att sensorerna känner av den. bara pilla upp den med en mejsel eller liknande. //Salis |
|
|
hmm. då har man lysckats att på båda frågorna frågat innan man tittar riktigt ordentligt.. jaja, fixade de efter jag skrivit här precis, tack för bra svar annars :D säkert ngn som har liknande fel.. En ny fråga då som jag inte har ngn lösning på.. fönstret går riktigt tungt från hälften och uppåt.. det är i framkant.. riktigt irriterande då de gör så att rutan bara åker ner i bakkant när man öppnar dörren (så att rutan ligger mot b stolpen :( ) |
|
|
det borde lösa sig om du smörjer upp lite i spåren som fönstret glider.. kan även ha halkat snett eller liknande. Bara skruva isär och kolla, du ska ju ändå dit och riva =) //Salis |
|
|
Hej. Jag har oxo problem med min e36. När man öppnar dörren så ska fönstret gå ner en bit. Men det gör inte varken h eller v dörr. Om jag drar upp handtaget riktigt hårt så går fönstret när ca 1,5 cm ,men känns inte riktigt bra. Någongång kommer jag ha handtaget kvar i handen :) Nån som vet? Tack poq123 |
|
|
>Poq123: Det sitter en microbrytare i låskistan (den delen som låser fast i bilen) är nästan 100% säker på att det är den som är dålig. Sök på micro brytare här på forumet så hittar du nog, har varit uppe förut! //Salis |
|
|
Hittar inte inlägget? Någon som har några tips ? Ska man byta de micro brytarna eller ska rengöra med sprit ? Vill helst inte hålla på ta loss dörrsidan flera gånger. Vill fixa de med en och samma gång. poq123 |
|
|
Länk Länk Länk //Salis |
|
|
Tackar. Men jag sökte verkligen :P Broms :¤/ vart finns det? |
|
|
D e lungt =) Broms? =S //Salis |
|
|
Idag är båda dörrarna fixade. Rutorna går ner ca 1,5 cm när man öppnar dörren och 1,5 cm när man stänger. Dock var inte lätt. Tog mig ca 4 timmar till jag kunde hitta felet. Vänster dörr tog 4 timmar och höger dörr 1 timma. Jag behövde inte byta någon micro brytare. Det va massa torkad fett och smuts som satt runt brytaren. Fick ta isär brytaren och rengörde me sprit. Fackarna i dörrsidan släpte när jag ville ta loss dörrsidan. De var inte riktigt stabila. Fick limma de oxo. Förut lät de lite på grusväg. Funkar kanon för mig. TACK alla som har hjälpt till. TACK sallis ! Broms :¤/ vart finns det? |
|
|
Lungt kul att det löste sig =) //Salis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.