|
|
|
|---|---|
|
Har problem med min 530 touring... Ställde i från mig den den 23/12 och allt funkade som de ska. När jag ska använda den på julafton (fin julklapp) så funkar den inte. Låter som startmotorn inte driver alt. slirar, va då helt övertygad om att de va felet. Bilen ställdes av. När snön smält bort tog jag lös startmotorn och lämnade in den till en firma som renoverar sådana och bad dom kika på den. (Jag kikade på den själv och den såg ut att funka men jag misstänkte att den slirade.) Han tyckte jag skullle köpa en ny, sagt och gjort... samma sak iaf. Denna gång tog jag mig tid att kolla om motorn gick runt, fläkten snurrar och kamkedjan går. Det är ungäfär dit jag kommit idag. Ljudet är när den snurrar är svårt att beskriva, men som om den skulle vara utan kompression ungefär. Någon som har någon idé om va de kan vara? Som sagt så var de bara där när jag skulle starta bilen efter att den gått normalt dagen innan. Styrbox?! /MVH Björn | |
|
Ibland händer det att oljefilmen i cylindrarna"tvättas" bort av bränslet. Detta sker oftast om man tar bilen kall (då vi har ett extra tillskott av bränsle) och sedan flyttar den en kort bit för att sedan stänga av den. Utan oljefilm ingen kompression helt enkelt. Detta händer många märken och modeller. Lösningen är att demontera bränslpumpsrelät, hålla full gas och nöta på startmotorn. Observera att körning längre än 15 sek på starten är ej att rekommendera. Efter ett tags nötande torde kompet återvända. Vet inte om detta är svaret på just ditt problem, men det är värt ett försök. |
|
|
Tack! Låter juh som något att prova. Då kommer följdfrågan: vet du var reläet sitter och hur det ser ut? /MVH Björn |
|
|
Nej tyvärr. |
|
Transocean |
Min 3 liters M60 kan du starta kall och stänga av hur många gånger som helst, den startar alltid direkt.En M60 startar alltid om den får bränsle. Skulle börja med att felsöka säkring nr 23 (kraftstoffpump), senare felsöka bensinpumpen/ledningar. Juha |
| Min 3.0 har gjort så här för mig några gånger, när jag kallstartat & kort därpå stängt av. Och ett mycket orkeslöst ljud då man försöker starta. Full gas & köra på startmotorn 10-15 sek ett par gånger så har den alltid startat! | |
|
Nu när jag tänker efter så är det nog precis så jag gjort, för jag har flyttat den från gården ut på gatan för att få fram andra bilen... Får prova det med fullgas och 10-15 sekunder. Låter hoppfullt med tanke på ljudet du beskriver. /MVH Björn |
|
|
Provade med fullgas och på starten, tog kankse 8 sek sen gick den. Fan vad man känner sig dum men skönt att den går igen. |
|
|
Kul att det fungerade. |
|
|
Ja riktigt skönt är det. Synd att det skulle kosta en ny startmotor, får väl behålla bilen nu som jag tänka sälja... |
|
|
Min bil startade inte heller! Lät liksom komplös, så jag kopplade ur en säkring till bensinpumpen och drog i cirkus 10 sec. och då gick hon igång! bara att sätta tillbaks säkringen!!! Tack för hjälpen Sagurka!! MVH//Joni Min pärla Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.