AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
815

Är det möjligt, tarsig koppling fast den byttes för 1500mil sen??

Hur kan det vara möjligt, i Augusti kolappsade min koppling på min 540 -95 som då hade gått ca:19000mil Ok det är förståligt och verkar juh normalt, men hur kommer det sig att idag 1500mil senare att kopplingen börjar slira igen, sist så gick den ca:5mil efter den börjat slira igen, de på verkstan däe jag bytte den + annat tycker det hela verkar lite mysko och undrar om jag racat...och nope inte har jag racat men visst e jag gasglad. Kan det finnas någon garanti för hur länge en koppling ska hålla, tycker BMW borde stå för en ny om det är kopplingen som inte orkat mer än 1500mil och vad skulle det annars vara????
Ibland undrar man verkligen om BMW verkligen står för kvalite......har lagt ut ca:25-30000:- sista 2 månaderna och mer verkar det juh bli......

*Allt eller inget*
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bytte verkstaden verkligen kopplingen?
Min koppling byttes vid 28000mil(535:an) o det var inte den som var slut(pedalstället hade i princip gått av).
Det var fortfarande originalkopplingen som satt kvar.

Håller bara kopplingen 1500mil så pratar vi Biltema kvalite´.....

Mvh Janne.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Minsta oljekladd på lamellerna kan få vilken ny koppling som helst att slira. Tycker nog att verkstaden får ta på sig uppgiften att rätta till problemet.
Det kan ju också vara så att någon packning läcker in lite olja i lamellhuset.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
om du inte bränt kopplingen så kan det ju vara en packbox som läcker så att det kommer olja ut på lamellen.....eller så har det här nåt med tryckplattan att göra(t.ex fjädrarna). Botrsett från slirningen, fungerar kopplingen som den ska då? mjukt och fint
Japp helt säkra på att de verkligen bytte den, för den slirade så mycket att den stod stilla och det tog 3 dar att få bort lamell lukten, samt 2 dagar att få nya kopplingen levererad från tyskland (vårat kontor och deras verksta´d ligger i samma hus)och det att lite olja mellan kan få kopplingen att slira borde ju inte vara dagen fel efterssom jag har använt den 1500mil och den har aldrig tidigare slirat.

*Allt eller inget*
Greger

Kopplingen fungerar bra förutom att den lite sporadiskt samt vid hög belastning slirar och de på verkstan nämnde ngt med fjädrarna, när han klurade på vad som kunde hänt. Men å andra sidan så fungerade kopplingen bra bortsett från sliret sist oxå.

*Allt eller inget*
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
undrade bara för att om det läcker in olja så brukar oftast lamellen "fastna" ibland så att man mer får en av/på effekt med kopplingen....finns oxå risk att ytan på svänghjulet blev förstörd om den slirade alltför mycket innan de bytte kopplingen, fast det borde de ju ha kollat upp....fast som sagt det kan ju sitta i tryckplattan oxå.....tycker oxå att verkstaden skulle ta lite ansvar för det där....
svänghjulet fick sig en smäll sist men det försvann senare, det som hände var att när de bytt kopplingen så skakade bilen till när man kopplade, men det försvann efter ett par hundra mil....och visst måste ngn ta ansvar för detta, för inte borde jag som kund få stå för andras missar, vare sig det är verkstan eller BMW som tillverkat delarna.

*Allt eller inget*
bytte dom en komplett koppling? eller bara lamellen kanske?

fast det borde märkts, då känns kopplingen "svampig" och inte lika exakt.

tror itne det är olja på, det bränns bort ganska fort...

hur uppstod det den här gången? bara helt plötsligt eller kröp det fram lixom?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
De böt hela kopplingen med urtrampningslager och allt, och det smög sig liksom på en den här gången, precis som sist.....

*Allt eller inget*
då är det ju helt klart fel på den.

för nått annat kan ju inte slira?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Kör ingenting med den svänghjulet förstörs väldigt
fort jag körde min ca 60-70 mil och mitt svänghjul
var totalförstört ha jag ställt den direkt hade nog svänghjulet inte blivit skadat men man tror inte att kopplingen ska paja 300 mil/3 veckor efter köptet av auktoriserad BMW handlare i tyskland med euro+ garanti bilen var nyservad och genomgått BMW Quality program repartionen går inte på garantin
räkning på 19000kr ska börja bråka med handlaren
detta gäller min 540i-9/95 mod-96 15600mil.
för återgå till ämnet var svänghjulet så skadat att
det var det så gör problemen nu eller?
Borde ju inte ha gått problemfritt 1500 mil då.
Gr
624
Greger
535 -89
518i -87
angående svänghjulet så menade jag att om kopplingen slirat mycket så blir svänghjulet varmt och ytan kan bli bränd (blå)...då blir ytan som lamellen ligger mot "halare" och kopplingen får svårare att greppa, men det brukar man ju alltid kolla om man byter kopplingen....
Det där med att bilen "skakade till" när man kopplade tyder ju oxå på att allt inte fungerade som det skulle.....
Ring Konsumentvägledningen och hör med dem....brukar alltid "ta" bra om man nämner att man varit i kontakt med dem när man sedan pratar med verkstaden.....
Körde imorse bilen till verkstan, de har beställt hem koppling och får den komplett på tisdag nästa vecka, och först då när de river ner den trasiga kan de se vad som är fel, ifall det är en garantisak eller som de säger "handhavandefel" hur man nu kan slita en koppling så fort, de sa även att det räcker om man slirar rejät på kopplingen ett par gånger så kan den sticka, men det har jag iaf inte gjort, men det är bara att hålla tummarna.

*Allt eller inget*
Hej Jensclaudius hur gick det med kopplingen?

mvh Stephan

ps manuellt tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.