AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.405

AC fungerar inte

ma
53
majfrs
525i touring -94
Hej,
Lämnade in bilen idag för felsökning av AC och dom kunde bara konstatera att kompressorn inte slog till, det är tryck i systemet. När jag trycker på ac knappen inne i bilen så tänds den inte, men om jag startar och stänger motorn några gånger så tänds lampan men kompressorn startar inte, så enligt bilverkstaden så verkar det vara ett elfel eller tryckvakten, kondensorfläkten startar ej heller inte ens genom direkt koppling.
Kompressorn fungerar och kyler om jag kopplar störm direkt.
Någon som har något förslag på vad det kan vara? hur man kan felsöka? hur man kollar tryckvakten? hur man testar fläkten?

Tack på förhand
Mats
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Är alla säkringar hela? Kompressorn är ju hel och du har fullt tryck...

Kondensorfläkten verkar inte reagera på ström så då är nog byte enklast.

Mvh
ma
53
majfrs
525i touring -94
alla säkringar är hela, men fläkten startar inte, kan detta hindra kompressorn från att slå till?
Fr
70
Fritz
525iM -95
Hej,
Upptäkte att jag lider utav samma problem som du, idag...
Vilka är säkringarna ( finns det flera och var sitter de) och kopplade du ström på den svarta kabeln som går in i kompressorn?

Mvh Fredrik.

Per aspera ad astra
ma
53
majfrs
525i touring -94
Jag kopplade ström direkt till den svarta sladden till kompressorn då startar den och kyler, jag måste se om det finns några fler säkringar än dom i säkringsdosan, jag vet inte vilka relä det finns som har med ac att göra, är det någon som vet?
Fr
70
Fritz
525iM -95
Oki. Tack för infot!! Lägg gärna ut var du hittade för fel.

Per aspera ad astra
ma
53
majfrs
525i touring -94
Har fått igång kondensofläkten, det var dålig kontakt, AC´n går igång och kyler perfekt om jag byglar tryckvakten nere vid torkfiltret frågan är om det är fel på tryckvakt eller fördåligt tryck i systemet enligt AC firman så var det tryck i systemet men var det tillräckligt? vad kan hända om man kör med tryckvakten byglad och man håller koll på kylan? Hasso kanske vet?

Mvh
Mats
ma
53
majfrs
525i touring -94
Kan man testa tryckvakten på någotvis?
Måste man tömma systemet när man skruvar bort den?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Eftersom din kondensorfläkt varit ur funktion har ditt system gått varmt och har därmed tryckt ur tillräckligt mycket gas för att du ska ha tappat det tryck som behövs för att kompressorn ska slå till. En enkel påfyllning av gas borde lösa dina problem. Jag är ingen expert på AC-området men jag har haft samma/liknande problem själv.
Fr
70
Fritz
525iM -95
Hej,
Kondensorfläkt, är det samma sak som den stroa propeller som sitter fram mellan första kylet och grillen? Vet att den inte rör på sig. Går det att lea upp den eller måste man byta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.