AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.331

Slump eller den perfekta laserstöraren?

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Saxat ur Trafikjuristen:

"När bilisten passerade en hastighetskontroll lyckades polisen inte få någon mätning med sin laserhastighetsmätare. När bilisten ändå stoppades visade det sig att en anordning i bilens front störde lasern.

Polismyndigheten i Östergötlands län beslagtog anordningen och hävdade att det var en laserstörare. Bilisten hävdade dock att det var en garageöppnare och överklagade beslaget till tingsrätten. Tingsrätten höll med bilisten om att anordningen var en garageöppnare och konstaterade att innehavet var lagligt eftersom bilisten inte hade för avsikt att störa polisens laser.

Beslutet har vunnit laga kraft."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Knappast slump. Dom säljs ofta som "garageöppnare" just för att det är olaglligt med laserstörare.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag menade och undrade snarare om det var en slump att det där, som tydligen undersöktes och konstaterades vara en garageöppnare, faktiskt fungerade som en laserstörare?

Att laserstörare fungerar tvivlar jag inte på....men kan en "vanlig" garageöppnare också störa ut laser?
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Saken är ju den att det inte var en vanlig garageöppnare. Det var en laserstörare som föraren och försäljaren hade valt att kalla garageöppnare för att få den laglig.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Am
569
Ambush
540i/6-94
Ryktet säger ju att fler försökt detta men att polisen då följt med hem och kontrollerat att "garageöppnaren" verkligen fungerar. Så ska man använda det argumentet så ska man nog se till att man verkligen kan öppna sin garageport med prylen i fronten.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
"Polismyndigheten i Östergötlands län beslagtog anordningen och hävdade att det var en laserstörare. Bilisten hävdade dock att det var en garageöppnare och överklagade beslaget till tingsrätten. Tingsrätten höll med bilisten om att anordningen var en garageöppnare"

Det låter som om man undersökte prylen och konstaterade att det faktiskt var en garageöppnare, tycker jag?
"Garageöppnaren" kanske var en högenergilaser....som man kan öppna både portar som är ivägen med ......och smälta ned laserpistoler med?
Vem vet.......

I alla händelser gäller det att vara 100+ mil hemifrån (från garageporten..) när man blir stoppad med denna mojäng på bilen.....då kanske Blå inte är så intresserad av att följa med ända hem för att få en demo!

;-)
f
Detta är en gammal story, väl kryddad med rykten och skrönor osv.
En blinder är en enkel anordning med en rad IR-dioder som pulsas med lämplig frekvens, liknande en vanlig fjärrkontroll fast med lite högre effekt och flera dioder.

FP
Alltså ingen laser inom IR-området som lasermätaren kör med, och hög effekt i dessa sammanhang är fortfarande bara några mW. Nu är konstaplarna inte fullt så inkompetenta att de köper storyn att man placerar sin garageöppnare i grillen på bilen och kör denna konstant igång hela tiden när man är ute och kör.
En handsändare inne i bilen eller i nyckelknippan är en annan sak.

FP
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Gammal story eller inte, det blev ju ett rättsfall av det jag beskrev ovan, och det konstaterades efter undersökning att det var en garageöppnare som följdaktligen också lyckades störa ut Polisens laser. Eller tolkar någon texten annorlunda?

Det hela finns som ett mål på Trafikjuristen.
Jepp det är riktigt.
Men det är drygt 7 år sedan och jag kan tänka mig att det är rätt svårt att idag hävda att man kör omkring med en garageöppnare som är kopplad direkt till tändningen på bilen, samt att man även har en d:o mottagare och motordriven port att visa upp osv. Vill man t.ex ha en garageport som "alla" kan öppna enkelt utan kodad överföring osv?
Men det är givetvis fritt för alla att testa om det håller i ett skarpt läge.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.