AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.591

Dåliga avgasvärden 735i M30

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Besiktigade bilen (735iA-92) med den nyrenoverade motorn och Enem kamaxel. Blev inte bra avgasvärden, dåligt rakt över faktiskt.
Verkar vara lite så med kamaxelbyte vad jag läst. Värdena var: HC= 380 ppm, CO= 1.6, C02500= 3.1 (!), Lambda 0.96.

Förra besiktningen med std kamaxel gav värden: HC= 0, CO= 0.1, CO2500= 0.1, Lambda 1.01.

Sedan rasade maskinen och den renoverades helt med originaldelar, förutom just kamaxeln. Sedan har den en chippad Motronicbox till detta.

Nämnas bör att det passerat en del kylarvätska genom katalysatorerna i samband med att motorn gick sönder. Kan det förtstöra hela reningsförmågan?

Vad tror ni annars på, byta till std Motronicbox? Blir det något bättre? Justera upp tomgången har nämnts, men det hjälper ju inte vid CO2500.

Att den blir smutsigare med höjt varvtal vad tyder det på? Varför är Lambda plötsligt 0.96 när den var 1.01 för 1000 mil sedan?

Tacksam för lite åsikter.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Låter som defekt lambdasond, då brukar alla värdena bli konstiga

BMW CS #5139
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Tack J.L. Det hade jag inte tänkt på. Lambdasonden kanske är den känsligare delen om det ångar kylarvätska genom avgassystemet, snarare den än själva katen iaf. Defekt kat borde väl inte heller skicka lambdavärdet nedåt så drastiskt.
Monterade för övrigt in standard Motronicbox, blev klart trevligare att köra, inte så ryckig och förhoppningsvis gör det väl något för värdena också.
Kan man felsöka sonden via DIS eller får man köpa en och prova?

Jo
144
Joelmartin
740 IA- 1997
HD91 !
Jag bes. bilen i går (tisdag)- nästan samma värden som dig (E38 740i -97)
Min motor har inte rasat eller dyl, men dina värden var snarlika,- (jag har inl. om detta ,( joel martin). Har fått tipset om lamdan. Provar det. Vet du om det är svårt att göra själv?- samt var får man köpt dom/ och är dom svindyra?

Mvh
Joel

GrosseKraftwerk
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Lutar väl starkt åt att det är lambdasonden som är skrot. I och med att alla värden är helt åt pipan och det ganska rejält. Den går väl på en dryg tusing ungefär hos BMW, till 735:an.
Enkelt att byta om man har lyft, bara gänga ut ur katalysatorn och dit med den nya.

Skulle bara vilja veta om lambdan kan bli förstörd av kylarvatten? Eller har den bara gett upp av en tillfällighet?

Paap Reeder
... man kan! ... om man har tur att förfara enligt följande med lambdan.

Ta loss den och elda å den med en gasolbrännare så att den blir ren. Eldar du för mycket ... "kokar" sensorskiktet bort. Eldar du för litet ... blir den inte ren.
Vad är för mycket och vad är för litet? Svårt att säga ...!

Lambda 0,96 anger att den går "fett som fanken". Är ytterst tveksam till att det är lambdan ändå.
Jacka in en digivoltmätare på givarkabeln - sannolikt den svarta även på M30 - och kolla. Man sparar sannolikt ca 1500:- skattade pengar på det.

Man kan på boxen ställa ner br och tändpunkt med ställskruven för olika boxinställningar ... tror jag förresten ... ty på E28 är det så.

Jag tror mer på ett avgasläckage ... varför lambdan "smetar på" mer bränsle.
(OBS att lambdavärdet har inget med lambdan i sig att göra)

Min gamla M30 med en schrick gav CO ca 1-2 % samt HC 130 ppm och den är ju okattad. Med en kat på hade det blitt noll och det trots 45Kmil på mätaren.

MVH /// Paap R
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
0,96 kan inte klassas som "fett som fanken" i min värld, det är ju bara precis under gränsvärdet på 0,97. Men visst går den lite fett.

Är avgasröret tätt före katten skulle jag börja med att kolla sonden med multimetern och byta den direkt om den verkar slö eller inte vill pendla mellan typ 0,3-0,7V. Det ska vara snabba fina omslag. Har man den lös kan man också testa den in och ut i en gasollåga, det ska också ge snabba omslag efter att den värmts upp en stund i lågan.

Jag tror inte sonden gillar kylarvätska, de är känsliga.

//Magnus

Paap Reeder
... kom just på att du bör kolla upp så att spjällägesgivaren "snäpper ner" vid stängt spjäll.

Ett år fick jag också för högt CO på min M30 p g a det. Jag hade ställt ner den för mycket. Enklast är att kontrollera att br.förbr.mätaren går ner till 0 vid motorbroms.

944: det är helt rätt som du säger. Tog i för mycket.

MVH /// Paap R
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Mätte halterna idag på BMW med standard Motronicbox. Märkligt, för nu var det en jäkla skillnad! CO ligger på 0,1 både vid tomgång och förhöjd tomgång. Förut 1,6 och 3,1.
Lambda är nu 1,01. HC var inte helt OK, men 140 ppm är bättre än 380.
Den boxen måste det vara nåt fel på, eller blir de så smutsiga? Inte helt ovanligt enligt verkstaden.
Bilen var inte särskilt varmkörd heller, så en motoroljeservice och mer varmkörning borde kanske skicka HC-värdet under 100 ppm. Ska tillbaka till BMW till veckan och mäta igen, efter att ha avverkat ytterligare lite km med standardboxen.

Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Brukar det inte vara så att vissa "trimboxar"(eller kanske vissa trimfirmor som grejar med chiptrim inte lyckas så där 100) kan göra att man får problem med vissa avgasvärden...

Tydligen så är din kombination med trimbox+kam en inte alltför bra lösning..Gissning.

Mvh Janne.
Paap Reeder
... är litet inne på Jannes linje.
Har du en vassare kam än 284 tror jag det kan bli problems. Vad man skulle kunna göra är att höja tomgången ... via chipet alltså.

Jag tror ju för den delen mer på en avgasläcka före lambdan.

MVH /// Paap R
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Kamaxeln är 284 grader, så den är inte extremt vass. Men tror ni inte den går under 100 ppm med rejäl varmkörning, oljeservice (kört 1200 mil) och kanske en skvätt E85 i bensinen? Hjälper det något om jag ställer upp tomgången "mekaniskt" med gasvajern? Det handlar ju bara om att få ner den 40-50 ppm till.
Det enda läckaget som finns är en mindre oljeläcka vid vevaxeltätningen, annars är alla packningar nya.

MVH /// Paap R
LT
673
LTK
E39 525i Touring M-sport -04
HD91, vet du vad det sitter för chip i Motronicboxen?

M V H Johan

HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det är ett sånt där engelskt Superchip som MotorNord säljer. Ingen höjdare vad det verkar, såvida det inte blivit något fel på chipet/boxen nu.

Jag ställer upp tomgången mekaniskt och så varmkör vi noga och mäter, får hoppas det går vägen, annars blir det väl till att läcksöka före lambdasonden, i stort sett alla packningar är nya men det kan ju vara sprickor på grenrör/avgas, dock ingen som man kunnat höra.
Finns det några andra åtgärder som sänker HC?

Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Åtgärd som sänker HC?

Ja,har du ett korrekt ventilspel?...Det brukar sänkas en smula om du har rätt spel..

Mvh Janne.
Visa användare
56
toekh
520iA -00
645 Ci Convertible -04
Innan du byter en massa delar så föreslår jag att du provar att köra c:a 1 mil på 3.500 varv, typ 90km/timma på 2:an och sedan åka in och kolla värdena igen. jag hade rejält förhöjt HC värde på min bil och fick ner det till i princip 0 genom denna åtgärd. Min bil går normalt på rätt lågt varv, jag har inte råd att gasa så mycket och någon här på forumet menade att det kunde leda till att kattarna inte funkade som "efterbrännkammare" eftersom de inte blev tillräckligt varma eller fulla med oförbränd skit.

Hälsningar tomas
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Det där med ventilspelet är kanske boven. Idag är bilen mätt med höjd tomgång (tack Paap för beskrivning) samt rejält varmkörd och alla värden är perfekta utom HC-värdet. Det ligger och pendlar, 200-500 ppm.
Verkstaden tror att det beror på att ventilspelet är för tajt, är det möjligt?
Enem anger ju 0.20 och då ska det väl gå att få den genom besiktningen tycker man, särskilt med helrenoverad motor, annars är det den sista produkten jag köper av dem.

200-500 efter kat innebär uppåt 1000 ppm före kat eftersom kat rensar uppåt 300-500 ppm.

Du måste ha ett annat systemfel. Kan inte bero på kammen anser jag. Han på Enem är jäkligt bra att snacka med tycker jag ... vad säger han??

MVH /// Paap R
HD91: Kan vara ventilspelet, tycker att 0.20 e för tajt, skulle rekommendera 0.30 "lagom löst/hårt".
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Lite E85 i bränslet ordnade värdet, HC blev 4 ppm.

E34 M5 register Sverige - www.e34m5.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.