|
|
|
|---|---|
|
Har nu haft bilen i 8 månader och i princip allt fungerar kanon. Ändå funderar jag på att byta bort den! Innan 330:n hade vi en 320i E46 och både jag och tjejen tyckte faktiskt mer om den. 330:n är bättre på i princip allt men KÄNSLAN finns inte riktigt där. Bilen är i princip fullutrustad men saknar sportchassi vilket 320:n hade, kan det månne vara det som är felet? Dessutom tycker jag att den aktiva styrningen tar bort en del av kommunikationen även om det är väldigt bekvämt Sportstolarna är inte heller riktigt så bra som jag hade velat, har svårt att sitta bekvämt. Motorn är i alla fall kanon, framförallt ljudet, men lite surt var det allt att 335 kom några månader efter att man köpt "värstingen". Funderar på endera en 320i (E46)med 2,2 motorn eller en C32 AMG. Bägge är rejält billigare, 320:n har redan bevisat sig och MB C32 har ordentligt mer knuff. Vad säger ni? | |
|
Intressant! Jag har precis stått i valet och kvalet huruvida det är en beggad 330i e46 eller 330i e91 jag ska köpa. Provkörde båda på samma dag och mitt första intryck var att e46an (med sprillans Bridgestonedäck och M-sportpaket) var bättre i styrningen (mindre dökänsla vid centrum, bättre upplösning i kringlan överlag) än e91an som hade RTF, aktiv styrning och sportfjädring (dock ej M-sportpaket om det är någon skillnad). Jag tyckte saken var biff. E46 är bättre. Dagen efter, för en sorts second opinion, provkörde jag e91an igen och denna gång mer aktivt, lite mer gas, broms och sväng. Jag tycker ff att känslan är sämre rakt fram, men när man pushar e91 med aktiv styrning i lägre farter (runt 50 km/h) så styr den ju in på ett alldeles utmärkt sätt. Någon har kritiserat 330 för att väga lite väl mycket i nosen vilket bidragit negativt till känslan men med aktiv styrning tyckte jag nästan att den kändes alertare (dock ej på motorväg där små rörelser i ratten är mycket viktigare). Så E91 330i here I come! 335 är ju super men det är frågan om man vill ha turbo på sin sexa... eh..jo, det vill man! Nästa gång. Nåväl, e46 320 med 2,2 tycker jag är en av BMWs mest intuitiva kringlor - dock med M-sportpaket. Den bilen är bra, men interiören är daterad. Det är en sak jag gillar med e91an: interiören! Manfred |
|
|
Den aktiva styrningen tar bort en stor del av 3:ans fina styrkänsla, det har skrivits spaltmeter om det av både motorjournalister och här på forumet. Det kan vara så att det är den som är boven i dramat för er :) /ElakaKatten |
|
|
Jovars, nog har det skrivts om aktiv styrning på detta forum. Både pos och neg om man ska vara helt ärlig. Smaken går isär. För vissa är det helt nödvändigt att hela tiden känna att man sitter några mikron från asfalten med en närmast klärvoajant styrkänsla. Sådan är jag i stor utsträckning också. Men jag har på senare år tilltalats av en bils mångsidighet. Därför tycker jag 3serien E91 är näst intill fulländad. Den är premium, komfortabel och designmässigt intressant (dock hästlängder från E60). En nygipsad osteoporotiker (som säkert uppskattar aktiv styrning) kan köra den och bara njuta av komforten, prata med sitt sällskap eller få en lugn skön stund i bästa av omgivningar. Men sedan kan man också engagera sig lite mer i körningen och då tycker jag ända att E91 med aktiv styrning kan leverera. Inte lika mycket känsla som utan, visst, men väl ruskigt effektiv och helt acceptabel styrkänsla. Just hårnålar (helst i Italien) är en fröjd för en aktiv styrare! Manfred |
|
| Jag har "konventionell" styrning på min 330i E90, som är bättre elle rlika bra på alla punkter. E90 har en mer precis styrning och en exaktare instyrning, men E46 var inte dålig den heller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.