|
|
|
|---|---|
|
Har en svensksåld E36 -97 med komfortstolarna och tygklädsel. Den har sätesvärme som standard, men på förarsidan är den trasig. Den värmer varken i sittdynan eller i ryggen. Knappen lyser och fungerar därmed. Till frågorna. - Hur hög resistans är det i en fungerande värmeslinga (från + till - i kontakten)? - Kan det rimligen vara något annat som är sönder än själva slingan? - Är sittdynan och ryggdynan seriekopplade så att ingen av dem fungerar om den ena är trasig? - Är det knivigt att "öppna" stolen och byta slingan? - Vad tar BMW för en ny slinga till sittdynan (jag antar att det är ett knä som har knäckt den)? | |
|
Det brukar vara ett knä i sittdynan som orsakar avbrott på slingan. Tex. när man böjer sig in i bilen efter något och lägger ett knä i stolen. Jag hade detta felet på min fd. fd. E36 325 (både sits och rygg felade). Tror att sitsen ligger i serie med ryggen och därför tappar du även ryggvärmen vid brott i sittdynan. Att demontera stoeln är inga problem men jag vet inte exakt hur slingan sitter. Tänk på att du måste bryta 2-4 st. plastpluggar för att dela stolen så det kan vara bra att ha några nya när du sen ska sätta ihop stolen igen. Pris på slinga vet jag ej men hoppas jag hjälpte dig en liten bit på vägen iaf. Mvh Jimmy Länk |
|
|
Tackar för svaret! Ja, det verkar onekligen som att de ligger i serie. Får väl höra med BMW vad de ska ha för en slinga. Går nog att lösa på annat håll också. Det enklaste vore väl egentligen att byta hela stolen, men det verkar svårt att få tag i med min klädsel dessvärre. Tackar för tipset om plastpluggarna! |
|
| På min 318is från 94, även den svensksåld så funkar rygg värmen men inte själva dynan, så på min verkar det inte vara nån serie koppling. | |
|
Lyfter en gammal... OK, BMW säljer inte nya slingor utan att man köper hela klädseln. Jag har hört att det går att löda slingan. Räcker det med att bara löda till så slingan är hel igen, eller måste man tänka på viss tjocklek för att resistansen skall vara bibehållen och säkringarna inte går? Hur känsligt är det? |
|
| Länk | |
| På min bil så finns det bara värme i ryggslutet inte på själva sätet.. | |
|
Då var det gjort. Tackar för svaren, men jag hann dessvärre inte se dem. Men det gick ju hyfsat utan beskrivning också. Det är ju inget jobb man ska göra om man behöver bilen en timma efter man sätter igång och aldrig har gjort det förut... Ett tips kan vara att INTE använda BMW:s metallclips som ska hålla klädseln och slingan på plats utan vanliga små plastbuntband. 100 gånger enklare och smidigare. |
|
|
Förresten. Slingorna ligger inte i serie. Det är olika kontakter och de verkar helt oberoende av varandra. Lödningen testades idag och fungerade klockrent. :) |
|
|
Kul att det funkade för dig! Men hur lång tid tog allt, om man är noggrann av sig? =) /Jonas |
|
|
Ja, eftersom det var första gången jag rev i det så tog det ganska bra med tid. Stressade dock inte på något sätt och gick på en del nitar som tog onödig tid. Det tog mig, igår, runt 5 timmar för att fixa dynan. Hade jag gjort det igen så tror jag att jag hade klarat mig med runt 2 timmar inklusive allt gissar jag på. Hemligheten ligger i att använda stripes, ha en bra lödkolv och gott om tid på sig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.