AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.383

Det luktar glykol i kupén..

Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Tjena. Jag har sökt runt lite på forumet, men det känns inte som att jag hittat "felet jag söker".. Det har nu luktat glykol inne i bilen i ca 6 månader. Det verkar inte ha sjunkit undan något märkbart i kylaren, och det luktar mest glykol när man just startar bilen. Det är inget läckage i motorutrymmet vad jag kunde se. Eftersom det inte har sjunkit undan nån kylarvätska, så lär kylarpaketet vara helt?? Så vad kan vara fel?

/Jonas
Visa användare
679
Casy
E46 M3 SMG -02
E38 740i -99
E10 1600-2 -68
E10 2002ti -72
Det kanske går fixa med kylarcement, eller vad det heter?
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Kylarcement skulle jag inte använda för den kan bli stopp i systemet.
När byte du kylvätskan? Den kan lukta om den är gammal...

BMW - Beroende Med Wilja!
__
260
__MiCkE__
750iA -89
det luktar glykol i min kupé med och jag har bytt kylarvätska för ca 3 veckor sedan och kan inte heller se att det försvinner nånting ... skumt
Ki
2
Kiiim1980
540iA -93
740iA -97
Det har luktat glykol i min kupe i ca ett halvår och nu i helgen fick jag en varning i instrumentpanelen om att nivån för kylarvätska var för låg, kollade under huven och såg att det fattades ca 1 liter. Fyllde på, och nu 3 dagar senare har den där litern jag fyllde på försvunnit!! Såg även att det kom rök från bakänden av motorn, men det kanske kan vara kylarpaketet som läcker och får det att ryka?
Visa användare
51
Jonthe
525Tds Touring-92
Tja... e säkerligen så att de är ett läckande värmepaket el dyl... Men för guds skull häll inte i kylarcement...ingen gammal traktor du kör... trycksätt systemet och lokalisera läckaget, känn efter under mattor om de e fuktigt eller kladdigt..en bra början !

Mvh Jonthe
Transocean
Ja, det är värmepaketet som läcker eller rättare sagt cirkulationspumpen i värmepaketet som läcker. Har samma problem. Drar jag på max värme på vintertid så luktar det och det försvinner ca en liter per vecka, glykol alltså. På sommarn ingenting om jag inte drar på värme.

Här i Norge kostar en ny cirkulationspump till min 530i-93 1900 norska kronor plus arbete (BMW priser) så jag lät bli att byta och fyller på lite glykol under vintermånaderna i stället. Kan tänka mig att det är lite (men inte mycket) billigare i Sverige. Värd att notera är att du inte alls behöver å dra på värme på vintern, är det minus 20 grader ute och du har värmen ställt in på kallt d v s 18 grader så kommer det fortfarande varmt luft in i kupeen tills du når just 18 grader. Under min arbetsresa på 2,5 mil blir det inte varmare än så om det är kallt.

Jag vet inte om det är likadant med bilar utrustade med ac, jag har nämligen endast den vanliga fläkten.

Juha
Ki
2
Kiiim1980
540iA -93
740iA -97
Hittade min läcka idag. Det var anslutningen som går från kylaren till motorn, den tjocka slangen på vänstersidan. Slangklämman satt lite löst så slangen verkar ha lossnat och glidit loss lite. Kan det bli så om man kör hårt med bilen? Har nämligen hårdkört bilen upp i 210 km/h ett par gånger nyligen =)
ar
124
arving
523i 98 525i Msport 05 Mroadster 98
annars så kan det gå att fixa med en matsked med kanel i kylarvattnet det brukar täppa till mindre läckor och slammar inte heller igen kylaren eller värmepaket gammal beprövad metod som funkar.
Visa användare
51
Jonthe
525Tds Touring-92
Kanel....? tittat för mycket på "Macgyver" lr...*skrattar* om inte annat så får man väl en häftig lukt i bilen, tänk nybakt "Kanelbulle"...

Mvh Jonthe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.