AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
852

En ny beg. BMW råd!

mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Hej alla!

För en del år sedan köpte jag min första bil. Eftersom jag alltid drömt om BMW blev det en sådan. 520i-92. Komfort och klass i ett. En bil jag verkligen tycker om. Tiderna är nu andra. Familj och barn är på väg. Dessutom börjar faktiskt vår bil bli gammal.

Funderar på en kombi/touring 5-serien. Har begränsad budget. Runt 70.000. Tänkte importera själv. Har dock aldrig gjort det. Har läst här en del, så det kan nog gå bra.

Vilken bil modell kan man få runt 70.000 och få lite extra (dock inte för mycket extra för plånboken). Får väl bli 98 och framåt.

Hur barnvänlig är bilen? Kan man koppla ur krockkudden fram? Funkar det bra med barnstol?

Pelle
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Inga råd : (

Jag är mest intresserad av hur barn/urkoplingsbar krockkudde/bakåtvänd barnstol fram funkar??

Transocean
Kan utlösa även om bmw säger att kudden blivit urkopplad. skulle aldrig schansa. Antingen så får du demontera krockkudden eller ett lättare och mera trafiksäkert alternativ, plasera barnstolen bakåtvänd höger bak.

Juha
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Tycker 523 Touring runt -98 är ett bra alternativ i den prisklassen.
Kolla på Faircar: Länk
Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
När det gäller en Touring av årsmodell som du tänkt dig så ska du komma ihåg att en urkopplad krockkudde kostar en duktig slant. dels urkoppling som kostar någon tusenlapp och dels ett nytt säkerhetsbälte (stummare eftersom krockkudden inte absorberar någon kraft vid ev. krock). Vid återmontering av kudden kostar det "bara" tusenlappen för inkopplingen. Vi taänkte såhär, varför koppla bort bilens säkerhetsfunktioner när de finns. Vi placerade barnstolen höger bak och bakvänd, säkraste platsen (utom mitten bak) i bilen. Vuxna i framsätet sitter nu fortfarande skyddade. Annars är det en bra bil med en E39 touring. Allt mellan 520-528 är fina bilar. Köp en som redan är importerad och kontrollerad och dokumenterad istället för att importera själv. Den modell som du vill ha tjänar du inget pengar på att importera själv. Kom ihåg att bilar i denna prisklass även är attraktiva i Tyskland.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Funkar inte bra med att ha barnstolen bakom en framstol tycker jag..man kan ju inte sitta normalt i framsätet. Jag flyttade vår stol till mitten istället vilket gjorde att man kan sitta bra både i framsätet och baksätet på vardera sida. Har man däremot ett babyskydd som är mindre så går det bra att ha bakom en framstol. Nackdelen med placering i mitten är att det blir lite svårare att sätta i och ta ur barnet. I övrigt så är det gott om plats i E39 touring då man inte har några hjulhus i bagaget som tar plats.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det finns massor med E39T tillsalu i Sverige så det är knappast nån mening med att åka över ån efter vatten. Det finns rätt mycket runt 70 lappen.
några ex.
Frågetecken mätarställning kontra verkligt miltal.
Länk

vettiga:?
Länk
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.