|
|
|
|---|---|
|
Tjomors! Har ganska nyligen blivit ägare till 1st BMW 520i -89, och har lite frågor om denna bil, då det är min första BMW. Fråga 1:Kam-rem (o jag som i min enfald trodde alla BMW's hade kamkedja... tji fick jag...^^) Vågar man köra den säg 10-50 mil över, eller är det läge att byta så fort det närmar sig intervall-mässigt?? Måste ju kunna ta mig till jobbet, men då min ekonomi suger för stunden är kamrems-byte inte en möjlighet. Fråga 2: Oprecis styrning! Känns som en "dead-zone" på ca 2-3 grader åt vardera håll, gör körning på motorväg och i lite högre hastigheter lätt oroligt. Åtgärd? Fråga 3: Sladdrig växelspak. Den är förvisso rätt precis, men saknar den där distinkta känslan jag känt i andra BMW's jag kört, 5-serien inkluderat. Lätt att fixa, tro? Fråga 4: Gnissel från framkant av motorn, vid någorlunda värme. Gissade på remmar först, men det låter mer som ett metalliskt gnissel! Visko-fläkt, eller vattenpump? Är något av det vanligt? Fråga 5: Dörrsidor och dörrlås (vet att det blir mkt på en gång, men jag kör av allt på en gång medans jag kommer ihåg allt!) Låset på förarsidan är smått demolerat av ngt geni med ett trubbigt verktyg... detta innebär att när jag låser med nyckel, så är allt frid o fröjd, men vid upplåsning fungerar inte ytter-handtaget på denna dörr! Lite irriterande o behöva sträcka sig in genom bakdörren för o öppna innifrån, för när det väl är gjort så fungarar handtaget hur fint som helst, tills nästa gång man låser. Låset på passagerar-dörren är totalt okänsligt, varken låser eller låser upp bilen, och centrallåset är också dött på denna bil, vilket då för in mig på den andra delen; dörrsidor! Hur sitter dessa fast? Har inga elhissar som strular till det, utan det är handjagade grejjer (fast takluckan är elektrisk...) Handtags-problemet skulle vara fint o få löst då det gamla CarGard-larmet (den sorten man larmar av med dosan mot rutan... lätt repigt där, ja!) är ungefär lika ogästvänligt mot mig som mot tilltänkta tjuvar... Fråga 6: Ventil-knack. Lätt åtgärd för att lösa detta? Är värre när den är varm, så ska prova "bosse-bildoktorn-tricket", byta olja först o främst. Fråga 7: Topplocks-bult. Trots sina 27000 mil ser det oroväckande ut som om dom gamla 6-kantiga sitter kvar. Är det total-säkert att dom kommer gå av så småningom, eller kan man kanske andas ut lite grann iaf? Är ju redan en rätt diger lista på grejjer som måste fixas.. Fråga 8: Glapp i instrument-panel. Vanligt fel? Min tank-mätare leker jojjo, och med jämna mellanrum lyckas en välplacerad handflata få fart på div. lampor i instrument-belysningen, som inte alltid är på humör. Den 9:e och sista frågan: Reglage för belysning och dimljus. Visst ska väl även dessa vara belysta? Lätt att byta lampor i dessa? Oändligt tacksam för svar på dessa frågor, även om jag vet att jag tömt en hel ordbok i detta fönster nu! Hoppas ni orkar läsa allt detta =) Trevlig kväll! | |
| "upp"ar denna tråd, o hoppas på svar på åtminstonde 1 fråga... | |
|
ang. kamermmen så brukar det inte vara någon fara att köra några mil mer om remmen inte är riktigt gamal och torr. ang. styrning så finns det en mutter på rattstången vid pedalerna som brukar lossna samt justering av styrsnäckan som gäller så försvinner förhoppnigsvis glappet. |
|
|
här finns info om hur du får bort dörrsidor. Länk prova med att söka på forumet, tror att det redan finns svar på alla frågor du ställer i gamla trådar. |
|
| Ok, tack så mkt Ska bruka sök-funktionen då =) | |
|
Grannen som har en Golf som tredjebil ville testa hur kritiskt det är med kamremsbyte och körde den till 30 000 mil innan han bytte. Tilläggas bör att det var ett experiment och att han är mer rädd om sin Camarro cab från 60-talet. Jag har dock sett en bil där kamremmen gav med sig och det blev dyrt för ägaren so kids don't try this at home. :) Mvh Mikael |
|
|
Fråga 2 oprecis styrning: kan vara länkarmar, bussningar i framvagn som är slitna eller glapp i styrväxel (går att justera) Fråga 6 ventilknack: ställ in ventilerna (hjälper inte det är det sliten kamaxel eller vipparm) Fråga 7 topplocksbult: BYT i samband med ventiljust. |
|
|
Ok, gissade att topplocksbultarna var kritiska... Vad gäller kamrem så är det oftast inte remmen som sådan som brukar ge med sig utan kring-utrustningen... spännare, löphjul etc... Men tack så mkt för info'n! Styrväxel o dyl. måste kollas i helgen =) Vad skulle ni rekomendera för olja i motorn på den här rackarn? Tror nog det är dags för ett byte.. |
|
| Valvoline synpower 5W-40 har fått mycket lovord på forumet och jag kan än så länge inte annat än hålla med. Finns på micro Länk | |
| Synpower blir det nog då! Det kan jag få tag på billigt. Tack så mkt för tipset! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.