AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
739

kamkedja mellan kammarna

su
5
supermoto
320i -76
525i -93
Köpte nyss en 525 -93 och i Torsdags hackade den till och sen gick den mycket dårligt när man kommer upp i varv ca 3000 och ett knepigt skrap ljud hörs, men släpper man ner varvet till 2000 blir det tyst igen.
Jag skruvade av toppkåpan och såg att kedjan som går mellan kammarna var mycket slak (fick in tummen mellan kedjan och sträckaren).
Det som är lite skummt är att det sitter en liten ståltråbit som håller ner sträckaren.(Är det något som är kvarglömt av någon mek?)
Någon bmw mek som har sett detta tidigare??
ts
107
tsotred
540iA-96
Det låter som att den är glömd.
Den används för att låsa sträckaren i det slappa läget för att kunna jobba med kedjorna/dreven.
Ta bort den!
su
5
supermoto
320i -76
525i -93
Ja det förstog jag men det såg lite roligt ut, den har nog suttit där ett bra tag. Är det någon som vet hur man ställer allt i noll läge, det är märkningar på avgaskamdrevet men jag ser inget på insugkamdrevet (där vanos sitter). Eftersom den rycker som fan runt 3000v så borde isugskammen stå lite fel.
Mu
616
Mustang

540iat -94
Du har ställbara kamdrev, inga fasta lägen. Man låser vevaxeln med ett verktyg, ett dorn 12 och 8mm tror jag, sedan ska man ha ett fixerverktyg för kammarna i bakkant.
su
5
supermoto
320i -76
525i -93
OK fattar nästan, men om isugkammen har kuggat över lite pga att kedjan mellan kammarna var slak så ska den justera till det själv eller har dom skitit att märka drevet så man måste ha ett verktyg.
Jag är inte direkt påläst om hur vanos funkar.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Är där verkligen Vanos på den då?
su
5
supermoto
320i -76
525i -93
Japp den sitter på insugskammen. Motorn är en M50TU
ts
107
tsotred
540iA-96
Här har du en bra beskrivning på hur det går till:
Länk
su
5
supermoto
320i -76
525i -93
Lysande, Tackar!!!
Finns det något sätt att göra det utan verktyget som håller kammarna eller är det bara att jaga reda på ett???
ts
107
tsotred
540iA-96
Jag gjorde det med en rätskiva som jag lade över båda kammarna.
I och med att kamändarna är plana så om man lägger rätskivan (tror det var ett kort vattenpass) över ändarna och ser till at det inte glappar någonstans (absolut ingenting) så blir kammarna rätt inställda. Verktyget i artikeln låser ju dessutom kammarna vilket gör det lite enklare och säkrare, men är man försiktig och kollar ofta så går det bra ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.