|
|
|
|---|---|
| Tänker nog snart köpa bil & funderar på vad som kan gå fel. Hjälp mig tänka rätt! Vad jag brukar göra är koll mot vägverket att nämnd ägare är den rätta samt att skatt är betald. Kan det finnas obetalda krediter på bilen & hur ser jag det? Allt nyttigt av intresse. Tack | |
|
Kolla i Begagnatguiden Länk där finns både en generell checklista och specifika för olika modeller. Lycka till med köpet! __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Hmmm...vid en första check på den bil som är "hetast" just nu så säger BMW att den är producerad dec 96 & räknas som en 97:a, medans ägare & vägverket säger årsm 98. . . . . .Bilen är importerad sept 2005. Hur tolkar man det tro? | |
|
Då är det en 97a Min bil Länk |
|
|
Bmw:s modell år stäcker(sträckte?) sig från sept-aug. Dvs en bil som är byggd 12/96 är en årsm -97. Att den står som -98 beror på bilprovningen vid import! /Kristian |
|
|
Om det finns obetalda krediter på en bil kollar man genom att kontakta föregående ägare och fråga. (Av föregående ägare får man dessutom uppriktigare information om en bils skick än av nuvarande ägaren. Med detta knep räddades jag från att köpa en rostig 540i -97 för överpris i vintras.) En seriös försäljare brukar vanligtvis också på köpekontraktet/kvittot skriftligen intyga att bilen är skuldfri . |
|
| "Hammurajen"; det blir väl xtra knepigt med tidigare ägare om nuvarande är den första i Sverige? Eller brukar man även söka tidigare ägare i Tyskland? | |
| Gå in på vägverkets hemsida så kan du med hjälp av reg nr se om d finns en restskuld på bilen, du kan också ring vägverket och kontrollera (finns alltid registrerat hos vv) | |
|
Propeller: Alldeles riktigt. Det blir betydligt svårare om tidigare ägare finns i Tyskland. Hur man gör då kan jag inte svara på för jag aldrig har gjort det själv. m82: Blandar du inte ihop begreppen nu? Med restskuld eller kreditskuld menas om det finns en skuld kvar till tidigare ägare, alltså om bilen inte är köpt kontant utan det finns avbetalningar kvar att göra. Den uppgiften hittar du inte på vägverkets hemsida. Där kan du däremot se om SKATTEN är betald samt om bilen är besiktigad. |
|
|
Jodå, det går alldeles utmärkt att se om bilen är köpt på kredit med återtaganderätt. Står klart och tydligt på registerutdraget från vägverket. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Royalcruiser; "Att den står som -98 beror på bilprovningen vid import!". Blir det alltid så menar du vid import? |
|
|
Nej, det blir inte alltid så, kanske är bilen inte uttagen i Tyskland förrän -98 och då har dom helt enkelt satt årsmodellern med ledning av första registrering. Det var ganska vanligt att SBP schabblade med årsmodellerna vid import. /Kristian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.