AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.623

Hur slutar man gasa?

Sida 1 av 2
Li
22
Limpan
325 coupe -93
Är det nån mer än jag som har samma problem? Att man liksom inte kan ta foten av gasen. Man trodde ju att sånt där går över vid 20-22 års åldern, i helvete heller. Det blir faen tamej värre o värre.
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Jag har ett ganska effektivt knep som jag använder när högerfoten börjar bli tung: Tänk på vad det kostar om du blir stoppad.

En annan variant skulle kanske kunna vara att lägga sig en bit under laglig fart ett tag för att sedan gasa upp till 'rätt' fart igen, kanske funkar också.

Men som du skriver, det blir inte bättre med åren. ;)
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
annars så köper du dig en gammal Åpel å åker omkring i ett tag, när du sen sätter dig i bemmern behöver du inte gasa så mycket för att upptäcka den härliga känslan ;)

Bilar är som whiskey, de blir bara bättre å bättre med åren
sebbe_bmw
Jo visst har jag lugnat ner mig men den vill ändå ner i botten ofta har jag märkt... Får kanske leva med detta hela livet:)

Sebbe
An
282
Andy
325ix Touring -07
328i Sedan M-optik -96
Var lugn, du slutar gasa när dom ryckt körkortet, tro mig.

mvh Andy

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp en gammal sur dieselmerca. Då kan du gasa som bara den. Dock kanske du inte har så kul, men det är svårt att få allt här i världen! ;)

Mvh
ett par saker man kan göra är: fixa extra ljuddämpare så man inte har nått sportigt ljud.

släng på 175x80x14 däck... inte så sportig kännsla.

sen finns det ju massa annat man kan göra, skruva bort 2 tändstift och sådant...

men allvarligt så det med ljuddämparen var seriöst,. för ljudet påverkar nog mer än man tror.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Visa användare
363
MMM
M5 E39
530 E34
Själv var jag tvungen att förlora kortet tre ggr innan jag lärde mig köra Snabbare än polisen, eller var det långsammare? : )
Det började nästan kännas som om man låg på pluss när man hade lappen.
Nu kör jag bara fort där jag inte kör sakta. ; ) Förut körde jag fort överalt!

MM
Ba
20
Basset
850 CiA -93
Seriöst! Använd farthållare.
Sluta gasa? Varför det, gasa med förstånd istället.

MMM, jag skrattade gott när jag läste ditt inlägg.
(Nu kör jag bara fort där jag inte kör sakta) Helt suveränt!

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Mina idéer:
- kör MC, ger fartkänsla redan vid 90 knyck
- kör ekonomirally, dvs pressa förbrukning med
koll på färddator. Kräver lätt gasfot!

/göran,
vintermannen/
Tanka i diesel, vatten eller spillolja så kan du gasa på för glatta livet utan att behöva oroa dig att passera 90 km/h :-)
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Om man absolut fortfarande vill åka BMW (det vill man) kan man lägga en teglesten bakom gaspedalen...nu kan man lugnt ge benet....om inte detta fungerar kan man ju alltid ha med sig flickvännen....brukar vara en bra hastighets varnare...

Morsan är oxå bra......har märkt att hon både gasar och bromsar på passagerarsidan......

Tjena / Wallace
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eller kan man lägga tegelstenen bakom bromsen! Då tänker man sig nog för innan man gasar! ;)

Mvh
AL
289
AL
318is CSN-90

Eller så provar man att åka på en träff ihop med BMW Sport Club.

Kan garantera att jag kört betydligt långsammar hem därifrån än annars. man gasar av sig. Man inser även vilken liten kick det ger att gasa på gata trots allt.
Banköra går INTE att jämföra med att gasa på gata på ngt sätt!!! Inte på NÅGOT SÄTT!!!

Ok, vissa gånger hem från träff har jag ju haft släp, så där finns en narturlig orsak... Men inte alla gånger. =)

Prova, det är värt det! Eller vågar ni inte?

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Måste hålla med AL, har visserligen inte kört bil på bana, bara mc, och mycket roligare går nog inte att ha.

Och ja, man gasar betydligt lugnare på hemvägen.

Fredrik M - Z3 2.8
sc
637
schumi
e30 318is -90
det är skitlätt att lösa dina problem.

antingen köper du en m3 så att du kan köra ifrån polisen rätt så lätt.
eller så köper du en mc så att du kan köra ifrån polisen skitlätt.

sen är det bara att köra så fort du vill när du vill.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Köp en 318i-83 utan motor och montera in cykeldrivning medelst pedaler och kedja. Trampa sen på tills du tröttnar. Hobbyprojekt och lösning av dina problem på en gång:)
ps
399
ps
9-5 2.0t Biopower -05
Asken:

Ger motion också. Han kommer att ha lår som en störtloppsåkare på nolltid.
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
limpan: Det där är nog ett problem/attityd man får leva med. Jag brukar skylla på min bilskolelärare som var en rätt fartglad tjej.
Har själv ett antal inteckningar av varierande grad inklusive indraget körkort men har trots det mycket svårt att hålla igen.
Med min ålders rätt och vanan från 5-6000 mil om året har omdömet förbättrats vad det gäller tillfällen och platser då man kör fort.

Men det är bara att konstatera fakta. Oavsett användande av farthållare mm så är det omöjligt att lägga E38:an på 110 på motorväg. På något märkligt vis suger den sig upp mot 30+...det är där den går bäst och njutbarast..så är det bara.

Som extra säkerhetsventil brukar jag avreagera mig med avlyst bana samt gocart och körutbildning någon gång om året....
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag har numera uppnått den ålder (36) där man börjar tycka att det är OK att ta det lugnt i trafiken även om man har en bil som går fort och som tycker att alla farter under 160 är krypkörning. Och det finns ju roligare saker att lägga stålarna på än böter.

Men det finns undantag. Man är ju inte vuxen om man inte tillåter sig att leka ibland:

- Åker gärna på semester till det stora landet i söder och slätar ut lite Autobahn på somrarna. Måste ju känna på toppfartsspärren!

- Ibland när andan faller på ägnar man sig åt omotiverade hastighetsökningar på fria raksträckor bara för att känna trycket i motorn. Det kommer jag nog aldrig att sluta med så länge jag kan se och äta gröt.

Solen skiner ute mina vänner. Ut och kör och trevlig helg. Freude Am Fahren!

My Bimmer is my mistress
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.