|
|
|
|---|---|
|
Räknar med att börja använda min BMW 130i mer frekvent på bana under denna säsong och har därför börjat fundera på en chassiuppdatering från M-sport chassit som sitter på original. Anledningen är att bilen är nervös och tappar grepp i bakvagnen, vilket fler mer erfarna förare också noterat och menar beror på att M-sport dämparna är för hårda. Jag funderat och läst en del och tänkte höra vad expertisen tror om det jag kommit fram till: Förutsättningar: 1. Jag räknar med att bilen kommer att gå 3-4 banträffar/säsong och utöver detta användas för daglig transport samt "inspirerad" körning. Körglädje premieras, men bilen måste ändå kunna fungera utan att man "skallrar tänder" vid normala bilresor. 2. Jag upplever inte att M-sport chassit påverkar komforten negativt på de vägar jag normalt kör. Kan även tänka mig ett stramare chassi om det innebär en bättre kontroll på bakvagnen 3. Är inte ute efter en visuell sänkning utan enbart förbättrade köregenskaper 4. (kanske uppenbart) är jag inte någon erfaren skruvare av banbilar, men jag lär mig gärna Mina egna funderingar: 1. Började fundera på Koni FSD som vissa menar kan lösa problemen med den oroliga bakvagnen, men har hört från annat håll (Birds i UK) att de är ett komfortalternativ snarare än ett sätt att förbättre väghållningen. Verkar därför inte vara vad jag söker (om detta stämmer?!?) 2. Har hört från flera som monterat Coilovers ställbara i både Compression och Rebound (KW Variant 3 och Bilstein PSS9) och är mkt nöjda med förbättringen av vägegenskaperna. Det låter därför intressant, msn samtidigt verkar det dock som de i princip använder grundinställningarna för dessa dämpare, vilket gör att "vanliga" brukare som tex varken behöver eller klarar av att ställa in dessa dämpare rätt och att de därför är en form av overkill, eller?? 3. Om grundinställningarna för tex KW Variant 3 fungerar bra, kanske man lika gärna kan spara in litet och köpa KW Variant 1, som enbart är ställbara i höjd? 4. Men varför skall man då köpa höjdställbara Coilovers över huvudtaget om man inte är intresserad av att sänka bilen? Det bästa kanske då är att köpa bättre dämpare till M-sport originalfjädrarna? Hur väljer/hittar man i så fall lämpliga sådana??? 5. Men om man nu tycker det är kul att åka på bana känns det kanske intressant att testa olika chassi-inställningar för att få bilen mer som man önskar själv? Det är ju intressant att lära sig mer om bilen också, och då kanske en medelväg med tex KW Variant 2 som är ställbara i höjd + rebound är ett alternativ som är den gyllene medelvägen? Som grädde på moset kanske man då kan välja en litet mer aggressiv inställning på bana eller när man har tänkt sig att köra mer aktivt på landsväg och välja en litet mer komfortabel inställning under vanliga bilresor. Det skall ju inte vara så krångligt att ändra om jag förstått det hela rätt.... Som ni kanske förstår är jag litet ambivalent just nu, men om ni orkade följa med i mitt resonemang så kanske det går att märka att det sista alternativet (KW Variant 2) är det som lockar mest just nu... Är litet sugen på att få till detta innan jag går licenskurs på Mantorp den 4/5, så all input som kan hjälpa mig att få ändan ur vagnen och fixa denna uppdatering (eller skippa den!) mottages tacksamt! Om jag skall göra uppdateringen känns det vettigt att få det ur världen samtidigt som bilen får diffbroms (en Quaife är beställd och produceras om 1-2 veckor) och shortshift (Hartge) monterad.... //Örjan C | |
|
Hej Örjan, Det var ett riktigt saftigt inlägg det här! Jag börjar med att angripa ditt problem från ett annat håll. Vad har du tänkt använda för däck? R-däck, orginaldäck, eller något vanligt gatdäck? Som du säkert sett i en annan tråd frågade jag lite om camberjustering på 130. Jag pratade senare med Micke på Joki Motorsport i Västerås, som hade en 130 som dom körde BMW-träffen på Mantorp i maj förra året. Det enda de hade gjort med den bilen var att sätta på R-däck, han tyckte inte man behövde mer camber, bilen gick hur fint som helst ändå. Det jag vill komma fram till utan att vara så himla tråkig, är att du har redan en bil som är snabbare än det mesta, förutom renodlade sportbilar. Du kommer dessutom få dit en diffbroms så då får du tyst på det alla har gnällt på när det gäller 130:n som banbil! Eftersom du ändå inte är ute efter utseende förändring av bilen så tycker jag det känns lite ”overkill” att börja med chassiuppdatering innan du ens kört på bana! Som du vet är jag ingen van banåkare utan har bara åkt 2 svenska banor, samt drygt 50 varv på Nordschleife, men jag känner att jag vill närma mig det som bilen erbjuder från början innan jag börjar modifiera den. Det är det som är så roligt att se på Nürburgring att många kommer med sina värstingbilar typ Porsche GT3, Ferraris, M3 CSL etc och sen blir de ändå omkörda av en gammal Golf från början av 80-talet, för de i värstingbilarna inte kan använda det bilen har. Nu är ju ringen lite speciell efterom den är så lång så den är så otroligt mycket svårare att lära sig än tex Mantorp, men det visar ändå det som är min poäng: Många lägger mycket pengar på att göra bilen snabbare, men mycket mindre på att göra föraren bättre! Jag tycker det är bättre att se till att använda pengarna till att exempelvis gå en förarkurs, eller bara se till att få köra fler gånger på bana. Det kommer att göra betydligt mer för hur snabbt det går än chassimodifieringarna du funderar på. Om du å andra sidan tycker det är kul att hålla på med bilen och testa så att det nästan är halva grejen är ju saken annorlunda, då är det klart du ska satsa på det. men handlar det om att ha en grym banbil, som hänger av det mesta så är det bara att sko den med R-däck och diffbroms som du snart har och sedan lära sig köra så kommer du ha hur kul som helst! Mvh Mats |
|
|
Mats, Flera intressanta och tankeväckande poänger i ditt svar - tack för det! 1. Hade tänkt börja på vanliga gatdäck (har aldrig haft RFT på utan köpte Toyo T1R 225/45/17 direkt). Letar dock efter en extra uppsättning fälgar för att ha en uppsättning R-däck. Har förstått (bla från dig) att gatdäck slits rätt fort vid körning på svenska banor... 2. Är medveten om att bilen är för snabb för mig redan som den är och tror inte att ett byte av dämpare gör den snabbare med mig bakom ratten ;) Anledningen att jag funderar på att byta är egentligen att jag inte gillar bilens uppträdande vid inspirerad körning på vanlig väg med dålig asfalt (vilket är det sätt jag utnyttjar bilen mest...). Jag tycker att bakvagnen blir allt för jazzig/instabil/hoppig när man kör över dålig väg med tex tjälskott med medföljande hjulspinn och kast. Det gör att jag inte känner att bilens beteende inte är konsekvent, men det påverkar säkert inte en bättre förares möjligheter att köra bilen snuskigt snabbt.... Det är främst för att komma åt detta inkonsekventa beteende som jag funderar på en uppdatering. 3. Bra poäng med förarutbildningar! Börjar med en licenskurs nu, så får man se hur man fortsätter efter det. Hoppas kunna fortsätta utvecklas efter det med och utan instruktörshjälp! 4. Visst är det så att jag gillar att testa och lära mig mer om tekniken bakom. Man är väl inte forskare till yrket utan anledning :) Ta som exempel mitt bilstereoprojekt. Bilen är nu utrustad med en stereo som jag är övertygad "spelar skjortan" av det bästa som BMW har att erbjuda. Jag gillar musik, men nog är det ett visst mått av "vill kunna och förstå själv" som är drivkraften bakom detta projekt. Inte är det bara kärleken till musiken som gjort att jag lagt ner x antal timmar på att läsa det mesta jag kommit över om bilstereo montering, lära mig tekniken bakom resonans dämpning, delningsfilter, tidskompensation, fasförskjutningar, uppmätning av impulsresponser&frekvensgångar mm mm - sedan ytterligare y timmar på att välja lämpliga huvudenheter, högtalarelement, slutsteg, ljudprocessorer, högtalarkablar, strömkablar mm mm - sedan z timmar till på att dämpa bilen på alla upptänkliga sätt, räkna på baslådor, montera allt på plats - sedan k timmar till på att leta störningar, mäta upp anläggningen, testa ut delningsfrekvenser, tidskomp, bygga om tills jag till slut var nöjd. Nu kan jag dock säga att det är underbart att åka till jobbet med riktigt välljud i öronen. Nu är det dock vår och det känns som om väghållningen inte är riktigt rätt med den sladdriga bakvagnen. Vips så är alltså man igång igen - hur kan man fixa till det här så att det känns så rätt som man vill att det skall göra?!?!? Som du märker har den här bilen har liksom blivit projekt "130i som BMW borde ha byggt och utrustat den från början"... Kanske borde börja med att leta efter fälgar och R-däck istället. Kan inget om det, så det blir ju ett projekt till att starta upp - kul! //Örjan C |
|
|
Hej igen, får väl fylla i med mina tankar: 1. Den största nackdelen med ett gatdäck vid bankörning är att det överhettar väldigt snabbt. Det gör att däcket blir oerhört sladdrigt så fort du kört ett antal varv och däcket börjar bli rejält varmt. Jag upplevde detta kraftigt förra året på Mantorp, var inte alls så skojigt, kändes som om bilen plötsligt inte hade nåt grepp alls i kurvorna. Desto kurvigare och knixigare bana desto värre blir det, eftersom däcket då värms upp snabbast. På Nürburgring funkar gatdäck väldigt bra pga att det är många långa raksträckor där däcken kyls av luften och det känns helt okej att köra där på gatdäck. Jag tycker du ska köra på dina Toyo däck när du tar licens och sedan köpa R-däck så du åtminstone får uppleva skillnaden, det är nog oerhört givande att uppgradera eftersom då man på så vis märker olikheterna. Förresten har du 225/45/17 på framdäcken också? Funkar det bra i såna fall? 2. Med den anledningen som du anger finns det väl inget skäl att inte prova att uppdatera, sen blir det väl lite grädde på moset att du kanske på sikt även kan utnyttja denna uppgradering till att bättre anpassa bilen för bankörningen! 3. Förarutbildningar i all ära, men sedan handlar det ju om träning precis som allt annat, man blir ju inte Björn Borg bara för att världens bäste tränare säger hur man ska göra ;-) Så vill du bli en duktig förare på bana är väl kombinationen den bästa, å framförallt mycket bankörning. 4. Du låter som en TYPISK forskare ;-) Någon som hela tiden vill lära sig mer, eller förbättra saker å ting, tycker du är helt rätt ute att förädla en bil som redan är ruskigt bra! Ska bli kul att se hur bilen blir! För övrigt så glömt inte bort rejsa.nu när det gäller banåkning. Där finns det hur mycket som helst å läsa om R-däck, banor, och om just bilförädling, framförallt finns det massor av teknisk kunskap, har lärt mig massor sen jag började med banåkning! Lycka till med allt! Mvh Mats |
|
|
1. Låter vettigt att testa bägge däcken i princip sida vid sida. Jag kommer att gå licenskurs den 4 maj och sedan köra banträffen den 5 maj. Får se om jag kan få tag i R-däck tills dess! Jag har 225/45/17 runt om och tycker det fungerar bra. Har sett flera andra som har detta också och har inte hört att det skall vara några problem. Vet inte vad som skulle vara problemet egentligen? 2. Egentligen finns det bara en - kostnaden... Om man väljer att uppdatera, skall man då ta det "värsta" från början även om man inte kan utnyttja justeringsmöjligheterna från början?!? Det skiljer tex 4-5' mellan KW V2 och V3 och det är ju en del... 3. :) 4. Har börjat söka mig runt på Rejsa. Har väl ännu litet för litet erfarenhet för att kunna ta till mig det som finns där, men jag hoppas kunna utvecklas där också! //Örjan C |
|
|
En ren spontan tanke för mig var att detta är ett garantiärende.. Jag menar ett av BMWs signum är goda vägenegenskaper, om inte chassi eller fjädring når de målen är det nåt garantin ska täcka. :) Skummade igenom vad tidigare har skrivit, hittade inget om 4-hjuls inställning. Jag är långt ifrån en expert, men kan vara nåt att tänka på. |
|
|
Sparc, Det var en ide, men jag tror inte problemet är tillräckligt allvarligt för att de skall ta upp problemet under garantin. Har tidigare bråkat med BMW om andra garantiärenden och det är nog inget som jag har någon lust med just nu :-( Har inte funderat på 4-hjulsinställning. Får läsa på och se ifall om detta kan rätta till beteenden av den typ jag känner. Har själv funderat på att prova laborera litet med däckstryck för att se om det kan ändra något! //Örjan C |
|
|
Jag trodde att 225:or fram var för brett att det tar i skärmarna vid fullt rattutslag? Känns inte bilen mer trögstyrd med tanke på den ökade däcksbredden? Angående hur du upplever bakvagnen, så är väl det bästa att jämföra med en annan 130 på samma ställen. Hur långt har din bil gått? Att det skulle behövas en 4-hjulsinställning redan känns ju inte så troligt om du inte kört på en massa trottoarkanter el dyl. Prova att laborera med däcktryck å se om du märker någon skillnad. Tänk på att bilen av BMW är ju inställd för deras däck, deras däckdimensioner osv. Så fort man ändrar på någon faktor påverkar man ju bilens beteende, kan ju bli både på gott och ont. För att komma någonstans med ett garantiärende bör nog bilen vara helt i orginalskick samt om du jämfört den med en annan likadan bil och kan påvisa skillnaden. Kanske nåt å bita i? ;-) Det du inte hittar på rejsa är det bara att fråga om, jag har alltid blivit vänligt bemött, just när gäller såna här saker som med bakvagnen finns det nog betydligt mer kunskap där än här. Om inte annat så hamnar det direkt i rätt kategori, medan det här kan bli lite svårare eftersom det är mer modellinriktat. När bilen beter sig som du skriver ovan, vilket läge kör du antisladdsystemet, helt i, DTC, eller helt ur? Mvh Mats |
|
|
Jag har inte haft några problem med att det slår i vid fullt rattutslag. Har inte testat med smalare däck (jo, iofs 215 vinterdäck), men upplever inte styrninen som trög. Skulle gärna testa en annan 130i, men de växer ju inte på träd;) Har inte slagit i något, så det kanske inte är problemet. Det är nog möjligt att bilen är optimerad för litet mindre fjädrad massa än vad jag har. Mina fälgar (Ultraleggera) och däck (T1R) är betydligt lättare än BMW's motsvarighet med RFT, så det kan säkert påverka. Får fundera på det! Ett garantiärende är troligtvis en för stor tugga för mig! Tror inte beteendet har med antisladdsystemet att göra. Jag kör det i stort sett alltid i DTC läge, då DSC är allt för ivrigt att blinka även på torr väg (pratar nu om vinterdäck - sommardäck har jag bara haft under inkörningen i höstas så det är först nu jag kan dra på litet med dem!). //Örjan C |
|
|
Okej, då vet man att 225or fram inte är något problem tack! Utgår ifrån att bakvagnen gäller sommardäck i DTC läge? Orginalfälgarna med RFT däck väger ju verkligen BLY! Kan definitivt vara en faktor. Jag råkar ju också ha en sån där 130i ;-) alltid kul med lite utvärderingar/jämförelser, maila mig så styr vi upp nåt! Mvh Mats |
|
|
alpinvit130 Angående däckbredd så kör jag med 235/35 19 runt om och det tar inte i någonstans på en 120d |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.