|
|
|
|---|---|
|
Hejsan var på väg från Sundsvall till Västerås när vattenpumpen gick, den gick varm ett tag kanske 40-50 sek, jag har nu bytt pump (mekonomen) men den går fortfarande varm när man kör i stan. på landsväg eller motorväg går de fint, är det bara termostaten eller är det toppen? ser inga spår av olja i vattnet eller tvärtom. 520-89 | |
| Såg att de var några trådar om de här, sorry. | |
| Har du luftat systemet ordentligt efter vattenpumpsbytet ? | |
| Termostaten, Om den inte sitter i "vattenpumpen vilket jag inte tror"´annars så verkar det vara termostaten.. testa ta ur den o koka den inne i en kastrull och kolla vid vilken grad den öppnar, och stängs | |
|
Kylfläkten, går den lätt i alla temperaturer? Dålig cirkulation genom kylaren(slammat igen)? /Mats |
|
| ETT MÅSTE. när motorn har gått varm är att byta termostaten , bi-metall fjädern förlorar sina egenskaper vid en viss temperatur och kan därför inte fungera efteråt , ett tips om du har problem med luftningen är att lyfta bilen i nosen HÖGT!!! och varm köra samtidigt som man luftar med hjälp av luftskruven vid kylet , tryck o klämm lite om vart annat på kylslangarn samt ha värmen på fullt i bilen . | |
|
Som tur var så var det bara lufta som gällde. Tog lång tid att få ut all luft, stod säkert med vattenkannan i 5-6 min :) Tack ska ni ha för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.