AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
747

Hur ofta byter ni navi skiva?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Byter ni varje år till en ny navi skiva?
Dom är ju inte precis billiga om jag inte har fel så kan man använda sig av andra program eller är det bara bmw:s program som gäller?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kommer ju två per år och jag brukar i regel ha den nyaste eller nästnyaste men hur stort det egentliga behovet att byta så ofta beror lite på var du kör. I vissa områden byggs det mycket och då känns kartorna snabbt gamla, i andra områden så funkar det lika bra med en ett par år gammal utgåva.

Kartmatrialet på de skivor som BMW säljer är väl Navteq men det finns andra som ska passa. Finns ju alternativa anskaffningsställen till BMW när det gäller kartskivor. Dessa alternativ är antingen billigare eller gratis. På tyska Ebay finns en uppsjö av naviskivor, både äkta och kopior som ser äkta ut. Har själv köpt Skandinavien CD där till helt ok pris och vad jag kunde se så var det en originalskiva som ingått i ett sk Europa-kit. Finns ibland också annonser på Blocket eller PowerBörsen.

___
//Ulf
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Jag byter normalt en gång per år för både UK och Frankrike. Navteq och Tele Atlas är de två konkurrerande kart-producenterna. Förr trivdes jag bättre med Tele Atlas men de sista åren har skillnaden mellan dem minskat så numer känns det som det kvittar.

Kartmaterialet på CD/DVD som säljs av VDO Dayton, BMW m.fl. är alltså endera av dessa två.

Mvh Björn
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag köpte ny skiva när jag köpte bilen för den gamla var från 03 så då passade jag på att köpa en 06/2. Men ska man uppdatera 2 ggr om året blid det ju dyrt.
Som tele atlas fungerar dom utan några som helst problem direkt i navin?
Är det billigare köpa hos andra som tex VDO dayton än hos bmw?
Känns som måste uppdater igen innan semestern eftersom som du säger ULF att dom bli snabbt gamla eftersom vägarna byggs om.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.