|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Vad kan det vara för galet när bilen går rättså illa när den är kall på tomgång? När man haft den på tomgång i kanske 10min, så går den jämt o fint sen, men före det så låter det som den missar på ett gäng cylindrar till skillnad för när den är varm då den går helt silkeslent utan några som hellst problem! Tacksam för hjälp! Bilen är en 750ia E38 . MvH Mattias MvH Tompa | |
Paap Reeder |
... kan vara en eller båda lufttempgivarna i pleumkamrarna som inte talar om att motorn är kall och vill ha litet extra under varmkörningsfasen. Det kan väl t o m vara vattentempgivaren till boxarna som ger fel värden. OBS ... bara gissningar. MVH /// Paap R |
|
Hej! Faktum är att jag har samma problem på min V12:a, men jag håller på att byta alla stift och ska kolla igenom fördelare/rotor/tändkablar. Hoppas på en bättring efter detta, stiften är rätt slitna. Meddelar när jag är klar med jobbet om det blev bra. Jag har kollat live-data på motorn (de givare och temperaturer jag får fram där) och på min är det ingen givare som fladdrar eller visar extremt konstiga värden. Det ska vara om de visar bara någon grad fel eller att man inte ser just den givaren där. Är det någon som har haft detta problem och löst det på något annat sätt, så... /S |
|
| Vet ej om det är samma på E38 som på E32, men på min E32:a så var det insugningspackningarna som var kass. Ett ploppande och misständande ljud vid kallstart. Men som sagt vet ej hur det ser ut på M73. Kan ju vara värt att kolla iaf :-) | |
Paap Reeder |
... även en M73 har dessa insugspackningar. MVH /// Paap R |
|
Bilen blev inte bättre av stiftbyte. Det ska finnas några insugsmembran på den här motorn också som kan bli kass med tiden? /S |
|
Paap Reeder |
... inte insugsmembran utan vevhusventillation . Den är iofs "uppgraderad från M70:ians version. MVH /// Paap R |
|
Paap; Kolla på begagnatguiden här på sidan, e38 under "750i M73 (V12 24 ventiler) 9/94 - 2001", där står om de här membranerna. Menar du att detta problemet är "bort-uppgraderat" då? Jag har gjort riktigt rent och ska se om det blir någon olja med tiden. /S |
|
|
de sitter ett membran i den bakre luckan som kan gå sönder har själv bytt bägge,det nr4 Länk |
|
|
Här är länken Länk Länk |
|
|
Hej WAN. Ja jag tycker det syns dåligt vad det verkligen är för nåt, bildmässigt, men gissar; kan det vara hela den här slang-kröken som går över till vevhuset, eller är det bara ett litet membran eller kanske hela "luckan"? Om Du inte bytte dessa själv; Vad kan det ligga i för pris? Är man tvungen att ta bort hela insugsröret? /S |
|
Paap Reeder |
" ... Trasigt membran gör att ett övertryck byggs upp som till slut förstör ventilkåpspackningarna. Detta kännetecknas oftast av att motorn går ojämnt på tomgång samt att det finns olja kring tändstiften. ... " Har svårt att förstå den tekniska beskrivningen av detta. Helt säkert har jag fel men förstår inte. Hade i princip alla pryttlarna hemma för att konvertera mina plenum men det stupade på att jag i s f fått borra nya lägen för tempgivarna som M70 har i bakkant. MVH /// Paap R |
| Men 750 E38 har väll ingen fördelare och rotor heller?? är det inte samma som 540? med tändspolar till varje sylinder? För om den har Fördelare och rotor då har du nån ass gammal motor i den. Men det är klar jag kan ju ha fel ?? | |
|
Suomalainen! Du e´go och jag älskar personer med initiativförmåga och inlägg där man egentligen inte skulle haft dem! Kul o bra jobbat! Är öppen för ALLA med attityd och initiativförmåga! Jag har allt av det du inte tror jag har! Och det ggr 2! På min 750 V12:a E38! Fortsätt ifrågasätta! Ogillar likgiltiga personer utan tycke/pondus och utan drömmar. Härligt att Du bryr Dig! //Steve /S |
|
|
Om man får känna.. /S |
|
Paap Reeder |
... hm! Den har fördelarlock och rotor men kanske ingen fördelare ... ingen manuell i a f utan detta med förtändning och sentändning sköts per chip. MVH /// Paap R |
|
Hej,membranet består i hela luckan lite trångt att byta jag använde lösa insexbits för att lossa luckan ,pris ? kommer ej i håg men inte dyr byt även tätningen som sitter i ventilkåpan.på äldre modeller finns de ett hål i gaveln så är membranet trasigt så blir de ett visst läkage genom detta hål,de nya locken har ej något hål. Länk |
|
|
PaapR! Menar Du kanske att det inte finns några brytarspetsar? Kul att Du fick igång IHKA:n och att man kan lyckas med det smått omöjliga. /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.