AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
3.006

Svårt att göra bakgrundscheck!

Sida 1 av 2
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej alla!

Som många rekommenderar att köra chassinumret i BMW´s databas får endast registrerad ägare göra numera. En bil som jag är intresserad av Länk är nyimporterad och väcker självklart misstankar. Jag vill ju kunna veta vad jag betalar för. Jag var i kontakt med Theanders bil i Lund och det var dessa som upplyste mig om lagändringen.
Den enda koll jag har lyckats göra är via bilregistret och där fått fram när bilen togs i bruk i Sverige.
Någon annan som kan komma med hjälpsamma tips?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kolla på mobile.de och se vad du tycker prismässigt om den bilen!

Nyimport - 2007-01-25

Efter en snabb sökning själv får jag fram 330d (2001) Touring till 11-12.000 Euro.. Samtliga 330d touring i detta prisintervall har rullat mellan 18-26.000 mil...

Denna 330d ska nog kollas upp väldigt noga, då milen och priset inte riktigt hänger ihop - man får vad man betalar för.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
2001 = 12-13.000mil är inte rimligt, räkna normalt mil 4000 mil år på en sådan bil dvs den har förmodligen rullat det dubbla. Kolla vad motsvarande kostar i Tyskland med detta miltal.
Dessutom är importören med utländskt namn från karlstad, vilket inte gör saken bättre.
Råd leta annan bil.
Kolla med annan BMWhandlare eller också säger du åt säljaren att begära utdrag ur service/och garantibasen är bilen mot förmodan OK betalar du för tjänsten om inte säljaren. Tror han får sig en överraskning.

///MVH Hasso
Länk
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Ja jag fick precis mail från säljaren där han nämner att han kommer att åka till BMW och begära ett utdrag fån databasen. Dock hade han fått besked om at de bara kunde se om bilen hade varit inne för en garantireparation och ej vanlig service. Håller med om att det verkar skumt, men nu är jag inne i arbetet med att kolla upp, så då kan jag lika gärna fortsätta.

Tack för alla tips och idéer. Fortsätt gärna!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tidigare fick man bara utdrad från garantireperationerna medan man numera ska kunna få även servicehistoriken. Har själv bara fått garantireperationer men det är 1,5 år sedan senast jag gjorde detta. Tror inte att alla handlare har full koll på vilken info som går att få ut.

Kolla med Förenade Bil vad som gäller där. Jag anlitade själv Theanders senast och märkte då att dom var dyrare än FB för denna tjänst men som sagt...det var ett tag sedan.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Om BMW personalen kan sköta datorn på jobbet så kan dom få fram både servicehistorik och Garantiutdrag. Men alla behärskar tydligen inte detta, är rätt nytt påfund, men om dom inte kan i Norrköping så är jag rätt säker på att dom kan det i Linköping.
Det är inte säkert att bilen varit inne på garantiåtgärder och då finns inga uppgifter ibland. Då återstår att ringa verkstäderna i serviceboken och hoppas på att dom är hyggliga och hjälper till för att verifiera bokens uppgifter och framförallt att dom överhuvudtaget sett till bilen.

///MVH Hasso
Länk
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Först tack till er som har engagerat er!

Jag lyckades spåra förre tyske ägaren i Tyskland och fick av honom reda på att vid hans sista service hade bilen gått 220 000 km. Han skrattade gott när jag berättade att bilen nu är till salu i Sverige med endast 120 000 km.

Hoppas att alla lägger ner lite tid och arbete på att forska om sina köp så att man inte köper grisen i säcken.

Nu blir det till att leta vidare efter något som inte är "Too good to be true"
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Kalla mig fördomsfull; men som hasso sa: Karlstadbo med utländskt namn .. say no more.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det enda man kan göra som medveten konsument är att hämta bilen själv i tyskland hos en seriös ÅF, typ BMW.de då är i a f riskerna mindre.
Mvh
Asken
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Jo det lutar faktiskt åt det. Marknaden är tyvärr översvämmad av misstänkta objekt
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Då lägger vi XUU 680 till listan oxå ;-)

Mvh Jimmy
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
XUU 480, så ingen oskyldig blir drabbad ;-)
Sim och Hasso hamnade alltså väldigt nära i sina antaganden kring miltalet. Och återigen fick vi en bekräftelse på att det är helt rätt att vara skeptisk mot nyimporterade bilar som är billigare än "samma" är utomlands.
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Oops! Tur att du var med Guebo ;-) Ibland skulle man önska en "edit"

Mvh Jimmy

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Min Chef sålde sin egenhändigt importerade 330D touring-01 Mpaket a 23-24000 mil a 109 tusen i helgen. Vilket känns som en rimlig peng, men att en med halva det miltalet skulle bara kosta 13000 kr mer är väl en önskedröm.
Det finns inga lågmilade nyimporter till vrakpriser, de ärliga bilarna är för dyra att ta hit och skulle vara en förlustaffär, då de är dyrare/likvärdig i Tyskland än i Sverige.
För övrigt så har denna skruvade 330D bytt ägare igen.
Länk

///MVH Hasso
Länk
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Har han bytt namn i annonsen? Nu heter han Ola. Fanns ASC så sent som 2001? Trodde DSC var std då.

M V H
Stephan

Min bil: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Priset har sjunkit under dagen man kan ju undra varför :) men miltalet har inte ökat.

///MVH Hasso
Länk
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Skall kanske tillägga att det är inte nuvarande ägare som har skruvat med bilen. Då den reg.besiktigades hade den 12300 mil på mätaren. Bilen togs in av en man från Karlstad med utländskt namn som använde en kvinna som bulvan, även denna med utländskt namn. När den skruvades vågar jag inte påstå, men med uteslutningsmetoden så gjordes det inte av nuvarande ägare som jag tror handlade i god tro.
Jag har upplyst honom om fusket och han blev vad jag kunde bedömma bedrövad.
Jag har försökt få hjälp av Theanders tidigare (2003) när det gäller att kolla upp historiken på bilen via chassinumret. Men hänvisade redan då till någon "lag" som säger att bara ägaren till bilen får kolla upp detta.
Vilket i praktiken gör det omöjligt att kolla upp historiken på en begagnad BMW hos Theanders...

Verkar alltså variera från ställe till ställe, så vänd dig till en mer sammarbetsvillig åteförsäljare.

Vad gäller bilen så håller jag med om att det osar katt lång väg.
Begagnade dieselbilar är högvilt i tyskland och centraleuorpa eftersom de inte har samma straffskatter som här hemma.

Hade nog valt att själv plocka hem en dieselbil från en tysk BMW säljare eftersom dessa inte är mätarskruvade.
Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Jo men det är nog lite som hasso skriver att de ärliga bilarna är dyrare i Tyskland än i Sverige. Med tanke på all skit som finns på blocket så har jag tyvärr för tillfället tappat lite sugen. 330´n tycker jag är en härlig bil som inte finns så många av. Jag vet inte, kanske jag får titta på något annat.
Nytt tillåter inte min kassa så jag får nog allt ta mig en allvarlig funderare.
Det borde upprättas någon form av register på de bilar som folk kommer på är skruvade. Förmodligen inte lagligt, men å andra sidan fortsätter det olagliga utan att någon kan eller vill göra något åt saken.
Det är bedrägeri så det stänker om det och ändå så fortsätter det.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Theanders hade i alla fall inga problem tidigt 2006 att ta fram uppgifter på en bil som stod hos en handlare i Tyskland. Dock var den info jag fick mycket knapphändig...De tre senaste garantireperationerna där enbart datum och miltal angavs.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.