|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett problem med oljud kring mitt fällbara baksäte/sittdyna. När man drar lite lätt i ryggdynan så märker man att det glappar i höjdled, vilket även skapar ett gnisslande oljud. Har försökte att smörja och fixera sätet, utan att lyckas. Problemet är att jag har integrerade barnsäten i baksätet, plus att det är fällbart. Skulle gärna komma åt för att skruva fast ryggdynan ordentligt och smörja det. Är det möjligt att komma åt genom att ta bort sittdynan? Har även smörjt låsen för rygdynan utan att det försvunnit. Tacksam för svar. | |
|
prova o linda inn eltejp på hakarna,där låsen nyper ihop.funka på v-70 jag hade... "riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn" |
|
|
Är ryggstödet delat? I så fall finns det 3 skruvar, varav en mellan ryggstöden. Fäll ner båda ryggstöden. Mitt emellan dem sitter en insex-skruv. Ta bort sittdynan så ser du en 10mm bult på var sida om sittdynan, de går till den lilla smala sidodynan. Skruva bort bulten, dra sidodynans övre del framåt (kanske måste rycka) tills den hakar loss i överkant. Lyft den uppåt så är den lös. Nu kommer du åt en insexsskruv som håller andra änden av ryggstödet. Så funkar det på min 528 Touring, jag gjorde det senast för 30 minuter sedan. |
|
|
Får tacka så hemskt mycket för hjälpen, Pbengtss. Efter lite slitande så lossnade sidodelarna och kunder lyfta ur ryggstödet. Det visade sig att en av ringarna som möjliggör sätet att fällas hade spruckit och fallit ur sin bana. Förhoppningsvis är dom lätta att fixa hos BMW och att bilen blir helt tyst. :) Tack igen. |
|
|
På min var rullarna i mitten mycket svåra att få ur spåret. Du kan få slå ganska hårt på sidodynornas övre del för att de ska hoppa in i snäppet igen. Men se till att den allra översta delen hamnar under kåpan till bältesrullen, annars kan kåpan spricka! |
|
|
Hej igen, Har nu bytt ringarna/rullarna men ljudet har blivit värre. Man märker nu att ryggdynan sitter stenhårt fast och att den inte vill ruckas en mm. Dock så verkar det som om lädret ligger emot varandra och knarrar och "gnekar" utan dess like. Mycket värre än tidigare. Har även senaste veckorna upptäckt att framstolarna "gnekar" när plasten möter lädret. Har aldrig haft det tidigare och det känns tråkigt att det ska komma nu till sommaren. Har smörjt, rengjort och tätat på alla sätt och vis i baksätet, men ljudet kvarstår. Vad kan man göra åt det? Minsta ojämnhet i vägen så låter baksätet till höger, sett bakifrån. Den lilla fällbara delen verkar värre utsatt än den stora. Kan jag ha skadat något i bytesprocessen? Där ringarna sitter så är det nästan värst, även om jag inte visuellt har skadat något. Tar man av sidodelarna till vänster och höger så försvinner ljudet i stort sett. Hur som helst olidligt knarr som jag för allt i världen vill bli av med. Tacksam för svar. |
|
| Har efter en tids pulande med baksätet i stort sett givit upp. Har åtgärdat en del enligt ovan och har försökt sätta kilar bakom det fällbara baksätet, för att det ska röra sig mindre. Som sagt, när man ruckar på det så rör det sig inte en millimeter, men under färd så låter det som om sätet rör sig fram och tillbaka i sidled. Vad kan man göra för att få bort det här otroligt irriterande missljudet? Har även försökt att smörja alla kanter på sätena för att få dom att sluta låta mot varandra. Inget hjälper. Snart säljer jag bilen bara för att jag inte orkar med det här lilla ljudet. BMW själva har ingen aning om vad man ska göra och förvärrade i stort sett det hela vid en kontroll. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.