AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.253

slår,vibrerar i vänster framhjul vid 50km/h samt 110km/h.. tips?råd?

har en bmw325i-92 som jg nyligen införskaffat..fick höra att det troligen e vikter från balanseringen som trillat bort som gör att det slår,skakar då man kommer uoo i 110,ibland även i 50km/h

men undrar om det kan vara andra fel också?kan inget om bilar.. :)

och så har jag en annan fråga med....min tomgång gick förrut upp å ner men batteriet var slut och byttedet och nu verkar den gå riktigt fint..ligger typ runt 800 på tomgång..e det normalt och bra?

ska besiktas snart och oroar mig för det man hört en del om,lamdavärdet :o

hur märker man om det värdet troligen e fel utan att mäta :)

connykanon
NF
440
NFd
325im -87
Ja det är nog obalans i hjulet.

800varv/min är normalt.

Nisse
okej...tack för svaret...får ner dag å balansera och se,hoppas det hjälper...e ju lite tråkigt den skakar då man vinn trycka på till lite högre hastighet :)

connykanon
Är det orginalfälgar till just din modell?
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Du tror inte det kan vara en dålig spindelled? Min bil började vibrera vid 110-120km/h. Klonkade/glappade när man åkte över ojämnheter i vägen. När jag hissade upp bilen så kunde jag viserligen "jucka" 1-2cm i hela hjulupphägningen på höger sida. Men spindelleden behöver inte vara SÅ slut för att det ska uppstå liknande problem. Jag bytte den vänstra nu när det blev nerslag på besiktningen, jag hade själv kännt på leden och tyckte det kändes bra (dock så är det svårt att känna själv med bara att rycka och dra för hand).
Det är ju också väldigt vanligt med att just spindellederna blir dåliga på bmw, så jag skulle rekommendera dig att se efter det.
Tomgång på ca 800rpm låter som ganska standard! Min ligger iaf där omkring.

lycka till
hmm,jo när du säger det så kanske det kan vara så..för faktiskt tros mig kunna känna att bilen känns lustig vid gropar eller spår i vägen..som om den liksom rör sig i sidled,höger och sen till vänster..känns nästan som om bakvagnen hänger löst :)

tänkte det kanske var hjulen som följer vägen..he he..

jg har bmw 5 ekrade 17" alufälgar med lågprofildäck...slitna däck...typ slut

mvh

connykanon
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
"rör sig i sidled,höger och sen till vänste" beror nog mer på att bilen blir lite spårig med sommardäcken. Antar du har lite bredade och lägre profil på däcken? Bilen vill då ofta gärna dra åt något håll då. Man märker stor skilnad mellan vinter sommardäcken.
Fast du säger bakvagnen drar? Det är inte i ratten det drar lite? För man pratar också ofta om att bustningarna (silintblocken eller vad dem heter) tar slut så beter sig bakvagnen konstigt.
kan vara ratten..känns där..jg e så kass på bilar...tror jag bör lämna in den för nån kontroll då jag precis köpt den och fick den väldigt billigt...

connykanon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.