AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
830

Behöver hjälp med användning av farthållare.

Fe
333
Fedorov
M2 F87 -16
Hej!

Jag har precis köpt en e90 2005 och "manualen" är på tyska eftersom den är importerad. Jag behöver hjälp med två saker:

1. Hur aktiverar/använder jag farthållaren? Har ju testat lite men inte fått det att fungera.

2. Hur nollställer jag mätaren för bensinförbrukning? Vill ju gärna se lite hur mycket jag förbrukar efter tankning.

Frågorna kanske verkar dumma men jag har inte ägt bil på 9 år och definitivt ingen bil som denna. ;-)
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
1. Tryck spaken framåt när du har önskad hastighet för att aktivera farthållaren. När du har farthållaren aktiverad kan du trycka ett lätt tryck framåt för att öka hastigheten 1 km/h och ett lätt drag mot dig för att minska hastigheten 1 km/h. Precis som blinkersen finns ett fjädrande läge om du trycker lite hårdare "över snäppet" framåt ökar bilen farten till närmaste jämna multipel av 10 km/h (100 km/h, 110 km/h osv) över aktuell fart. Drar du farthållaren mot dig på samma sätt minskar farten till närmaste jämna multipel av 10 km/h.

För att koppla ur farthållaren trycker du spaken antingen uppåt eller nedåt (motsv blinkersen) eller trycker ner bromsen. Du kan gasa, trycka ner kopplingen och växla utan att farthållaren avaktiveras.

Knappen på änden av farthållaren använder du när du har avaktiverat farthållaren och vill återta senaste inställda hastigheten.

2. Knappa fram till medelförbrukning i färddatorn och håll in knappen på änden av blinkersspaken tills mätetalet är nollat.

Lycka till & grattis till valet av bil :)

/ElakaKatten

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En ny svensk instruktionsbok kostar ca 100 - 150 kr på BMW.

______
Blogg:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.