AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.816

Går illa och drar olja (520i -01)

xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Har ett jäkla märkligt fel på bilen... allt som oftast är den väldigt orkelös. Felet är ganska svårt att beskriva men låt säga att man startar bilen kall. (Startar alltid lätt). Då ligger väl någon choke i va? För man "märker att den är kall" när man ska i väg. Går lite halv-tokigt på låga varv. Så blir den varm och man ligger i 90m/h i 5:an. Trycker man full gas då kan det bli två alternativ, antingen segar den upp i 100 sakta men säkert eller så stryper den sig (oftast stryper den). Släpper man då upp gasen sakta händer det grejer. Bilen kan till och med gå riktigt fint om man inte ger mer än 10-20% gas. Någon gång har bilen börjat dra på (tex. i långa uppförsbackar) för att plötsligt tappa ork. Det bluddrar inte och rycker inte utan den bara tappar 50 hästar plötsligt. Om man drar i väg på 1:an för att varva ur går det oftast fint. Men i bland undrar man om alla 170 hästarna hjälper till! Om man ska ut på en huvudled och börjar från 1:an (vid ett stopp tex.). händer det ganska ofta att man får steppa till på kopplingen för att bilen ska orka vara upp (händer alltså när man märker att den bil kommer fort bakom och man själv vill upp i fart). Bilen har varit hos en "bmw-expert" (inte auktoriserad) han bytte:
3st tändspolar (1:an, 5:an och 6:an). 608:-/st
1st impulsgivare insug 752:-
1st impulsgivare avgas 606:-
2st kontakter 250:-
Tändstift 360:-

Och det hjälpte inte ett skit. (7000:- åt helvete!)

Dessutom drar bilen sjukt mycket olja, ungefär 1 liter på 100 mil!

Vad kan detta bero på? Har läst en del på forumet om vevaxelgivare, kamaxelgivare och luftmassemätare - kan det vara något sådant? Förklarar det alla jävla olja som går åt?

Help!

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
vevaxelgivarn kan det vara.

"riktiga bilar har bakhjulsdrift.framhjulsdrift enbart på gräsklipparn"
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Okej, syns det ALLTID en felkod om man läser av? Jag menar den går ju ok ibland...

Och oljan då? Nog för att jag hört att dom drar olja - men inte 1% va? (100 liter soppa = 1 liter olja).
an
643
anlima
735iA -87
Jag vet att nu kastar jag in en sten i oljehuset ,kommentarer om mitt oljeval, osv. Men misstänker att du kör på värstingolja, prova byt till tex Valvoline Maxlife 10w-40w så tror jag att oljeförbrukningen går ner.
Ditt stora problem, har ni kollat bränsletryck, bytt bränslefiltret?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det är inte alltid man kan se nån felkod om kam eller vevaxelgivare strular, det är förekommit fel utan felkod. Kamaxelgivarna är bytta, återstår vevaxelgivaren. Kam o vevaxelgivarna , lånar signalen av varandra om någon av den går sönder, så inte bilen blir stående.
LMM kan vara en orsak lämnar inga felkoder om den är dålig. testa att köra med den urkopplad., kolla upp vevhusventalitionen så att oljan inte blåses in i motorn och försvinner den vägen.
Kolla även upp så inte katalystatorns innehåll är löst och stryper utflödet.

///MVH Hasso
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag har drabbats av liknande symptom på två st av mina tidigare bilar.
På Chevan var det Luftmassemätaren som gick sönder. (Maf-sensor på diagnosinstrumentet)
På Audin var det lambdasonden som spökade.

Efter byte av dessa detaljer gick båda bilarna som vanligt igen.
Oljeförbrukningen är nog en svårare nöt att knäcka, då det brukar skilja sig mellan exemplar.
Dessutom brukar inte biltillverkaren ta något ansvar när det gäller oljeförbrukning.
(Allt anses vara normalt och inom toleranserna om den så tar 2L olja/25 mil!?)

/L
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Har hört att BMW säger att upp till 0,7L/100mil är en OK oljeförbrukning.
He
70
Heavy
530D Touring -00
Jag skulle börja med att göra ett komptest på cylindrarna för att se om cylinderväggarna är hela och att Kolvringarna täter som dom skall.
Motoroljan kan bara ta sig ut ur motorn på 3 sätt
Via Cylinderloppen. Genom Ventilstängerna (Tätningarna)
och ut genom Blocket. syns då på utsidan motorn vid Packboxarna på Vevaxeln.

MV\\Heavy
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Heavy, det finns en fjärde väg! Via vevhusventilationen!

Hur uppkom problemen?

Lös monolit i katalysatorn tycker jag låter som en huvudteori. Blir avgassystemet väldigt varmt innan någon av katalysatorerna?

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
xt
38
xtreme
Dodge Viper 95
Audi RS4 07
Volvo V70R 98
Volvo 965 Ambulans 94
Det tråkiga är att bilen var så här när vi köpte den... märkte inte felet då eftersom att den faktiskt gick hyffsat då! (Just vid provkörningen alltså). I dag gick bilen bra i 4 mil (regnade och snöade). Så motorbromsade jag vid en kurva och när jag klev på gasen igen var den orklös... Sen har den klabbar hela dagen!
Transocean
Min lite äldre 530i -93 drar också en liter olja på 100 mil. Enligt instruktionsboken är detta normalt. Nu är det väl många som vill påstå att min motor är sjuk men det är den inte, har precis hårdkört 270 mil genom tyskland och danmark t o r och uppnådde 255 i mätarfart vilket torde motsvara 235 km/h i verkligt topfart, precis enligt instruktionsboken.

Juha
tr
80
tryffen
530 IM -01
Fick du löst motor problemet.
61
80
61-Magnus
Bmw 520 Touring -99
BMW 520 F11 2013
Mb 200 -83
Mb 250 se -67
Jag har haft samma problem på min 520 -97. Det var katalysatorn som var trasig.
su
174
super-dan
116i - 06
En teori bara, men om den börjar gå dåligt efter motorbroms så låter det som att den höga oljeförbruknngen kan vara en bra ledtråd. Oljeförbrukningen brukar ju vara som värst vid hård acceleration och motorbroms pga att oljan då letar sig igenom kolvringar osv. Vid acceleration så kompenseras detta mha förbränningen, men vid motorbroms har du ju ingen förbränning och då stannar en större mängd olja kvar i förbränningsrummen. Ett komp.test skulle nog inte skada för att utesluta att du inte har ett mekaniskt fel i motorn. Även vevhusventilationen som Hasso pratar om.
pb
9
pbi
520 97
Hej.bmw520 797 ca:0,4 på 100 mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.