|
|
|
|---|---|
|
jag har en alpina b6 3,5 som blöddrar framförallt på tomgång med den går som en klocka när man gasar. Jag kollat tändkablar, fördelare, bytat tändstift, bytat spridare, kollat lamdasond, tesat med flera olika lmm, bytat insugsbälg, kollat tjuvluft med många burkar stargas. snälla hjälp mig om ni har något annat bra tips ni kan ge mig. MVH Jocke | |
|
Ställ ventilerna !!!!!!!!!!!!! Billy aka Fantômas |
|
|
Vad händer när du tar bort kontakten till tomgångsmotorn då bilen är igång ? Mvh Mattias . |
|
|
jag får ställa ventilerna igen och se om det blir bättre, tomgångsmotorn funkar för jag har provat med en annan och utan resultat. Tack för tippsen. |
|
|
De går ju ganska ryckigt på tomgång med den kammen, det är inte det "normala gunget" du försöker få bort? Jag brukade bli beordrad av Bilprovaren att kolla tändingen... Har den blivit sämre i gången än den varit tidigare? /Tobbe lite sent inlägg kanske |
|
|
Rätt tändstift? B6 3.5 motorn har inte samma tändstift som BMW:s M30 med kat utan det är Bosch W7DC som gäller. Sen ska de gå ojämt på tomgång en bieffekt av trimningen. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Motorn rasade för 5 år sen och jag lämnade in den till enem i stockholm som renoverade blocket och efter det har den bara stått i garage pga att man blev pappa men nu har jag fått tummen ur och skruvat ihop den men den måste gå "för" ojämnt, för mig gör den ingenting för den går bra när man gasar men hos bilprovningen går det inte så bra för HC ligger på 550 och får bara ligga på 100. jag läste ett tidigare forum som du tryggve skrev om stiften så dom har jag bytat utan resultat Hur skall men kunna ställa tändningen när den elektonisk? Tack för tippsen!! |
|
|
Högt HC lider de flesta gamla B6:or av. Har två "B6:or" där den ena gått 14000mil och har ett HC precis under gränsvärdet och en motor som gått 5000mil där kattarna är slut och har ett skyhögt HC. Båda två går utmärkt när man kör. Bilen måste vara ordentligt genomvarm och gärna gått ett antal motorvägsmil med lite varv strax innan besiktning för att HC värdet ska vara OK. Tändningen går inte att ställa förutom genom "chippning". /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Johan: Har du några tekniska data på B9 kamaxlar? Vet att det är 280 graders duration och 11.1 mm lyft. Skulle behöva nockvinkel samt överlapp för att kolla min kamaxelinställning, hur får man reda på dessa uppgifter? /Johan |
|
|
johnor > Du har PowerPost! /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.