AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.205

hjälp mig att få fram vilka vevlager jag har..

Visa användare
133
Dressa
850i -91
kollade med bmw och det finns röda och blåa.ser ingen färg på mina alls,
och dom finns i flera dimensioner,,blir det fram med mickrometern???

Dressa
Visa användare
133
Dressa
850i -91
glömde fråga om man kan andvända nummret som står på dom??bmw kunde inte det..

Dressa
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan tyvärr bara svara för M30B35 motorn men vissa likheter i systemet borde finnas mellan dessa motorer.

Blå och röda vevlager har olika reservdelsnummer (till M30B35 är det 11 24 1 284 550 för röda vevlager och 11 24 1 284 551 för blåa vevlager), men alla röda och blåa vevlager har 550 OCH 551 stämplat på sig. Så det går inte på ett enkelt sätt att avgöra om ett vevlager är rött eller blått.

Har man inte slipat om vevaxeln så finns det ingen anledning att avvika från standardvevlager. I mitt fall (M30B35) är det standard med röda vevlager i vevstakens överfall och blåa vevlager i vevstaken.
Var nere hos Förenade Bil här i Malmö med alla mina vev- och ramlager frågor och de hade också problem att besvara mina frågor. Dock var de mycket trevliga och försökte verkligen hjälpa till så mycket de kunde (inklusive en liten tur runt i verkstaden). Men i slutänden rekommenderade de mig att ringa BMW i Stockholm (det är därifrån jag har fått ovanstående uppgifter).
Visa användare
133
Dressa
850i -91
hej,,tack för svar,,verkar stämma att det ska i mitt fall vara 12 st blåa och 12 st röda dom finns i olika dimensioner men mina ska vara standard då veven inte är slipad.men vilken ska sitta i överfallet och i vevstaken??kollade på mina gammla lager och nummrerna stämmer men det är samma på alla 24 lager,dvs bägge nr är instansat i lagerna både för röd och blå..molin i sundsvall kunde inte ge mig svar..kanske ni kan...

Dressa
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
är den här länken någon hjälp?Länk

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>men vilken ska sitta i överfallet och i vevstaken?
Se mitt tidigare svar, blått i staken och rött i överfallet.

>dom finns i olika dimensioner men mina ska vara standard då veven inte är slipad
Är din vev inte slipad så ska du ha för 45.00 mm vevtapp vilket är standard.
Således är det följande vevlager och antal du skall köpa.
12 st blå ramlager (45.00 mm) 11 24 1 288 925
12 st röda vevlager (45.00 mm) 11 24 1 288 924

I dina gamla vevlager borde det ha stått 1288 924 925 ungefär som denna Länk bild (men med enda skillnaden att detta är mina gamla vevlager till min M30B35 motor).
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu kanske jag missförstod dig helt - det är kanske så att du redan köpt vevlager men kan nu inte skilja mellan rött och blått?

När man köper från BMW kommer all vevlager förpackat ett och ett med komplett reservdelsnummer klistrat på varje enskild förpackning. Det är alltså mig veterligen endast när man har vevlager i sin förpackning man kan enkelt skilja mellan rött och blått. Efter man tagit ut dem ur sin förpackning har jag iallafall inget bra sätt att kunna skilja på dem. Så när jag monterade alla vevlager så bröt jag förpackningarna först när jag stod och skulle montera dit samtliga vevlager.
Visa användare
133
Dressa
850i -91
nej,,du missförstod mig inte,jag hade inte köpt lager än när du skrev dit inlägg.men utifrån dit beställde jag lagerna men vet alltså inte vilka som ska sitta vart,,men tror du att det syns på förpackningen så gör det säkert det..

Dressa
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oh yes - det syns mycket klart på förpackningen. Vev- och ramlager är förpackade som Panodil med perforeringar kring varje lager med reservdelsnummer på varje bit - se denna Länk bild så förstår du (visar dock mina ramlager men du förstår principen).

Så här Länk är ett rött vevlager märkt för min motor.
Sä här Länk är ett blått vevlager märkt för min motor.

Du kommer att ha samma system av märkning på dina delar som du får snart - endast reservdelsnummret skiljer sig.

När du får dina lager är det sedan enkelt.
Kartongbitar märkta med 11 24 1 288 925 (dvs blåa) skall vara i vevstaken.
Kartongbitar märkta med 11 24 1 288 924 (dvs röda) skall vara i överfallet.
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Men har du kollat i blocket och på vevstakarna, om inte dessa har en färgmarkering vid berörda lager?
I min M106:a är det färgmarkeringar på insidan av blocket intill respektive överfall.
Likadana färgmarkeringar finns även på alla sex vevstakarna för vevlagrerna!

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hittade också en del färgmarkeringar i min M30B35 men fick aldrig något klart svar på vad dessa syftade på. Jag hittade ett antal röda på insidan av blocket (intill överfallen), ett antal röda på vevaxelns motvikter och några mörka markeringar (som man med lite vilja kan tolka som blåa) på vevstakarna.
Vad betyder vad? Betyder de röda prickarna i blocket att man ska köra med röda ramlager? Och de röda på vevaxelns motvikter att vevstakarns överfall skall ha röda vevlager? Och de mörka (blåa) prickarna på vevstakarna att vevstakarna skall ha blåa vevlager?

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

bmw-slangen!
Precis så har jag fått förklarat för mig! =)

MVH Patrik

"När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!"

Visa användare
133
Dressa
850i -91
tack så mycket,nu har bilden klarnat..

Dressa
MEn då till den stora grågan. Och då VARFÖR. ALla kötar om färger hit å dit men ingen vet va dom i själva verket betyder i ren värklighet. Alltså rentav i hundradels mm. Låter för mig helt olågiskt när ni först påstår att erka olika färger betyder olika mått i hundradelar på tjockleken på lagerhalvorna å sen påstås att nu skall ha OLIKA färger i samma vevstagsände osv. FAtar fan noll. Vevstaksänden är ju insipad med överfallet va jag vet å då låter de ju helsjukt att ni sätter olika dimensioner i samma lagerände lixom. Va vill ni uppnå? Fins de verkligen bara "så har jag hört, så skall de vara" Innom detta ämne och praktiskt taget ingen fakta alls om va IGENTLIGEN de olika färgerna står för i rena hundradelar å mott. Låter ju helsjukt verkligen... Ingen som komigt på tanken att mäta upp skiten ens?
Visa användare
133
Dressa
850i -91
undra om nån druckit sprit mitt i veckan???det här med färgerna har bara med tysk diktatur och precision att göra,bmw vill ha blåa och röda lager bara,enbart för att hålla isär i verkstadshandböcker dom nedre lagerna mot dom övre,dvs i staken och överfallet,sen att dom blåa blev i staken och inte i överfallet är bara för att bmw tyckte att det skulle vara så.
är ingen skillnad i vare sig mått eller hårdhet.
så sniffer- sätt lagerna som du tycker är snyggast.jag satte dom som bmw tycker,varför ändra på nånting som är perfekt och funkar precis som det ska vara??

DRESSA
Dressa
Du skall ha ett stort tack! Äntligen någon som slår ihjäl alla myter och dumheter jag fått höra i sökandet på de rätta svaret. För antar att du som du låter är ganska säker på din sak? Och jag har mätt upp lagrena med micrometer och kommit fram till just det du beskriver. De är samma på hundradelen.
Ibland kan man ju undra va sådana som du finns.. Inte ens BMW-återförsäljarna vet ju fan själva. Trots att svaret va så enkelt.

[img]Länk
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Här är ju några som förstår sig på detta.......
Länk

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Brynet
Hur menar du? Kul att folk bygger eller va menar du?
Jag sysslar aktivt med motorsport och gjort de i några år nu. Så kunskapen finner du nog här med angående mycket om du nu skulle velat undersöka det innan :)
Men förstår va du menar kanske.. Jag tycker också att de är kul att folk börjar bygga och prova. Efter några år är dom å kör på banan dom med :)

Men dehära med olika färger på likmottiga lagerhalvor har konstigt nog jag inte stött på förens nu. KAn ha med tidigare bilmärken att göra också iofs.

[img]Länk
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Mycket antaganden här nu....med bla,ett mycket aktuellt projekt(kanske inte längre då det är ) på 19 sidor på Zatzy,som är 2 år gammalt nu.
Enligt BMW är respektive färg,av olika dimensioner,och ska följas enl markeringar i block och vevstake.
Sen kan ju allting säkert fungera utan att följa i punkt och pricka....men hur blir livslängden,och framförallt balansen i motorn!?
Så sniffer och Dressa....antar att ni byggt ett antal motorer,och är högst insatta i ämnet.
Fortsätt med det ni gör,så kan vi fortsätta att läsa så spontana och betydelsefulla inlägg ni ger här.

Mvh Patrik
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Kul att du länkar till min projekttråd, Brynet. Men jag ser inte vad den har med det här att göra, vi bytte aldrig lagren då det inte behövdes. Annars är det ju ganska vanligt att färgmarkeringar betyder skillnader i storlek. Kolla bilden här hur ett annat bilfabrikat specifierar sina färgmarkeringarna: Länk

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Ga
487
Galant turbo
750iAL TT IC -88
M5 -01

Vart fel på länken, här är rätt: Länk

*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.