|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Okej. Då får jag också tacka för all hjälp med denna magneten. Hoppas att Admin svarar och vill lägga ut min guide på mek tips. Där var det första stället jag kollade på innan ja säkte på nätet efter tips på just el-hissarna. |
|
| På min 328i Coupe-95 "vänder" rutan och börjar gå neråt när den kommit halvvägs upp. Hade exakt samma på min andra 328i coupe från 1997.. Problemet är att här ser det lite annorlunda ut, elhissmotorn är skruvad från baksidan och hela elhissanordningen är nitad fast i dörrsidan.. smidigt att jobba med.. :-) Nån som haft liknande problem? Funderar på om det är lönt att borra bort nitarna och ta isär motorn för att kolla.. Det kan ju vara samma sorts problem här med nån magnet, eller så är det bara klämskyddet men rutan verkar inte gå direkt tungt. | |
|
Min passagerarruta på min 318is coupe '94 fungerade inte vid öppning eller med knappen. Klickade lite i dörren när man pillade med knappen. Så jag slet av dörrsidan, en clips gick åt skogen men men, jag hittade en annan modell av elhiss. Dessutom var den vänd åt andra hållet så att man inte kan skruva loss locket eller få bort den. Man måste borra ut alla nitar som håller hela rutan på plats :( Pillade lite på motorn och kontakterna, rutan åkte ner halvvägs men inte upp igen :/ bara upp nån mm. Antagligen ligger den hemska magneten lös därinne men jag kommer inte åt och borra upp nitar är inte så skoj. Nån annan som har nån bättre idé när elhissen ser ut så här: Länk Länk |
|
|
>Dany75: Ja vet längesen du skrev ditt inlägg, men som du säger låter det som något klämskydd då den vänder. Men när den vänder, stannar den först för att sedan åka ner när du trycker på knappen igen, eller vänder den bara rakt av och åker ner igen? Jag har slaktat en m3cab dörr förut då ja skulle in med min el i den, och vad jag kommer ihåg så var det inga speciela sensorer någonstans iaf, tror allt sitter i huset. Men eftersom det var ett tag sedan du skrev så kanske du redan löst problemet? Skriv gärna ditt svar här i sådana fall =) Btw så måste du nog borra bort nitarna, ja gjorde samma sak när jag slaktade min dörr. >Brutalius: Att den inte åker ner/upp när du öppnar/stänger dörren tror jag beror på att en microbrytare kan vara pajj i låshuset till dörren, dvs den delen som kramar om ögglan i karossen när du stänger dörren. Det kanske i sin tur utlöser något klämskydd som gör att rutan inte fungerar alls? Om inte annat som ja skrev till Dany75 här uppe så måste du nog tyvärr borra bort mekanismen för att komma åt och göra någonting =( Kan ju vara någon magnet som trilskas men vet som sagt inte hur det skall se ut i dem nyare motorerna som ni har =/ //Salis |
|
|
>Salis: När rutan vänder går den bara ner någon cm (klämmskydd) för att sedan stanna helt och då kan man prova igen men ofta får man försöka som en galning för att få upp den helt. Jag gick till botten med problemet och gjorde så här: Provade först att borra bort nitarna och ta ut hela motorn. Tog isär motorn och kollade igenom allt och gjorde rent. Inget konstigt där inne förutom att kolen möjligen var lite slitna men långt ifrån slut. Montarade tillbaka motorn med skruv istället för nitar! :-) Problemet kvarstod!! Sen monterade jag bort stagen från elhissmotorn så att jag kunde prova att "dra" rutan upp och ner för hand för att kolla om den gick tungt, och det gjorde den!! Då smorde jag upp alla glidskenor samt kollade att klipsen som glider i skenorna var ok, kollade också att listerna som rutan löper i var ok. Sedan kopplade jag bort batteriet så att bilen skulle tappa minnet. Jag ska tillägga att jag inte är säker på detta men nånstans har jag hört att man kan "resetta" klämskyddet. När detta var gjort "ställde" jag in rutan igen genom att först stänga dörren och sedan köra rutan fullt upp genom att hålla in knappen hela tiden och när den gått ända upp hålla kvar knappen ca 20 sek. Sedan fullt ner och därefter upprepa en gång till. Då ska rutan "lära sig" var stoppet är. Efter detta har rutan gått mycket bättre! Visst händer det nån enstaka gång ibland att den strular men det blev helt klart en förbättring!! |
|
|
>Dany75: Va bra! Tror nog att det hjälpte med att du fettade in allt, mkt möjligt att den löste ut klämskyddet när det gick trögt =) //Salis |
|
|
Ja, det kan ju faktiskta vara så enkelt som att klämskyddet tror att det är dags att "gripa in". Tänkte bara tillägga att det är lite drygt ett halvår sedan jag smorde in allting och jag har nog upplevt att rutan strulat lite oftare den sista tiden. Pga lite andra småfix på bilen så kopplade jag bort batteriet för ett tag sedan och fick då göra en "initalization" på rutorna igen... Och ta mig tusan!!! - De funkar helt klart bättre efter det!! Kanske ren tur, men det skulle inte förvåna mig om klämskyddet på nåt sätt "lär sig" gränsen för hur tungt rutan normalt går... |
|
| jag kan inte se förklaringen eller några bilder överhuvudtaget :( har också problem med elhissen på förarsidan + takluckan hehe mvh | |
|
>nicke87: Vad är problemet med takluckan då? =) //Salis |
|
| ibland funkar den och ibland inte hehe funkar oftast när bilen är varm hehe | |
|
Du kan ha problem med det "blåa reläet" som sitter under ratten. Kan vara en lödning i det som är pajj. Då brukar takluckan, c-låset och elhissarna sluta funka till och från tills d tillslut lägger av. //Salis |
|
|
tjena! ursäkta om jag drar upp en gammal tråd med de e såhär att min dörr kronglar och jag har inte lykats läsa mig till rätt svar. när förar dörren är öppen så går rutorna upp och ner hur fint som helst, men när FÖRAR dörren stängs så funkar ingen av dom? när passagerar dörren e stängd så går de endå. jag förstår inget! haha vet någon va de kan va? |
|
|
Tjena salle1001! Jag tror du kan ha problem med låskistan som sitter i dörren, den som kramar åt bygeln i karossen när du stänger. Sitter en microbrytare i den som kan krongla. Detta kan bero på årsmodell då de bytte elsystem i bilarna 93. Jag har likadant som du fast på bägge dörrarna, men det är bara så när tändningen e avstängd, då kan ja göra så, dvs hissa upp/ner med en dörr öppen, men så fort ja stänger den så går det inte. Jag antar att det har någonting att göra med att kretsen är "öppen" eller "sluten". //Salis |
|
| jaha okej jo precis så är de , väldigt irritrande :) hur löste du de? eller kör du med de så? | |
|
Jag har enbart det "problemet" när tändningen på bilen e avstängd. Men så fort jag startar bilen så funkar allt som det ska, därför tror jag att det är din låskista som inte funkar som den ska. Åker rutan ner/upp 2cm varje gång du öppnar eller stänger dörren? Om inte, samma fel =) //Salis |
|
| de e de som ja tycker e konstigt , för de gör dom. bådaq rutorna går upp o den när man öppnar resp stänger dörrarna. men annars e de samma som din helt mycko. | |
|
Okej, skitgammal tråd. Men aktuellt problem (för mej alltså). Ska riva och kolla om magneten rymt. Jag vill bara påpeka att "felet" som diskuteras på slutet inte är ett fel. När tändningen är avstängd går det att manövrera elhissarna (och takluckan tror jag) ändå OM minst en dörr är öppen. På de flesta bilar från samma tid måste man slå på tändningen för att kunna köra hissarna men BMW har tänkt till lite (som så ofta). |
|
|
>Spiidfriik Det stämmer bra att det inte är ett fel, men för salle1001 så är det ju precis tvärtom. Att han inte kan använda hissarna med dörrarna stängda när bilen är på! och inte avstängd som det skall vara =) Om du har de symtomen som diskuterats tidigare så är det mkt möjligt att din magnet rymt! Limma gärna fast den när den skall vara, så slipper du riva allt igen några månader senare, som jag =P //Salis |
|
|
Tar mig friheten att uppdatera denna tråd lite =) den verkar ju ändå inte ta slut.. Jag hade samma problem på min coupe -93 jag pillade isär dörrsidan skruvade av locket med elektroniken i justerade magneten sedan när jag monterar ihopa grejerna igen så går rutan ner utan problem men inte upp =/ verkar inte klicka i relät heller när jag trycker på knappen för uppåt men det klickar när jag trycker på knappen för ner, - har jag råkat paja denna styrenehet till rutan kanske? verkar va ett hellsicke att få tag i ett beg. lock åxå. Har nån haft samma problem som jag? /chrille |
|
|
hej! ville bara tacka alla för deras svar som har hjälpt mig med mina problem angående elhissar!! stort tack till er |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.