AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.343

BMW 525TDS Toppacknings bekymmer.

Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Jo det är så här.
Min toppackning har gått på min 525TDS-93a.

Och min kunskaper om riva i diesel motorer är begränsade. dock har jag god mekarvana inom bensinare.

Nu till mitt problem.

Jag skulle riva loss toppen, har lossat allt utom Kamkejdan och vet inte hur jag ska göra för att lossa denna?

Hur går jag till väga?
Finns det kedjelås eller måste jag lossa kamdrevet eller på nåt annat sätt?

MVH Fredrik.

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Hur mycket har du lossat? Allting?

Hur som, sitter kedjelås, så dra runt motorn tills de att låset kommer fram!
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

TACK för snabbt svar.. tyckte jag kollat men hittade inget, men ska kollla igen.. Tack!
Föresten.. hörde att det fans olika packningar till toppen på dessa kan det stämma? typ 3 olika.

MVH Fredrik

Ki
56
KilKenny
528iA Touring -97
Tjena! Jag renoverade toppen på min 525TDS jag hade förut.
Har för mig att kamdrevet är koniskt och sitter med en torxbult i framkant.
Man behöver sedan lite special verktyg när man ska motera tillbaka kamdrevet så det hamnar i rätt. Det finns ingen styrning på drevet utan man måste ställa vevaxel, kamaxel och diesel pump i rättläge innan man drar åt det koniska kamdrevet.
Vertyg som behövs: en "bygel" som man sätter i nyckelvidden i framkant på kammen och som ligger åt på planet där ventilkåpan tätar mot, nyckelvidden ska vara vinkelrätt (90grader) mot planet om jag inte kommer ihåg fel, de ställer kammen i rätt läge och så behövs det en sprint man ska sätta in i svänghjulet i ett litet hål med en gummiplutt i ovanför startmotorn, då hamnar även pumpen rätt om man inte tagit bort den nedre kamkedjan.

mvh Rogga
bj
129
bjornh
525 tdsA -92
en av mina första erfarenheter av hemma-mekande var precis samma, byta toppackning! jag tog aldrig av kamdrevet från axeln, utan lossade kedjelåset istället, och hängde noga "undan" den med hjälp av ståltråd för att den inte skulle kugga om på nedre drevet, det funkade för mig iallafall!
Lycka till förresten, och kolla också noga upp att inte toppen spruckit!
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

nu har jag problem. håller nu i skrivande stund på att leta efter mitt kedjelås. men hittar inget? kan det va så att min kedja är nitad?

Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

nu har jag problem. det sitter inget kedjelås på min kedja. nu till min fundering. går det att köpa kedjelås av bmw? eller måste man nita om kedjan? mvh fredrik.

320-325
vad jag vet så sitter det inget kjedje lås. jag hänger av kamm drevet. sätt en stripes runt kjedjan och igenom hålet på drevet så kjedjan inte kan kugga över när du lyfter toppen. kan vara så att du är tvungen att lossa den övre bulten till övre släp skenan. som kedjan släpar mot. sen får du oxå lossa kjedje spännaren troligtvis. sitter brevid vatten pumpen om jag inte minns fel

V12
Visa användare
84
BmWe3o
320i Cab 1997

Tack för hjälpen. nu går iaf bilen som den ska igen.. stort sett iaf. har diesel läck nu bara. men den går iaf.
Ett stort tack för all hjälp!

MVH Fredrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.