AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.558

Fortsätter koka

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Har problem med min 528 T-97. Den kokar och det kommer ingen värme. Efter mycket mekande försökte jag med detta.

Bilen kall. Kollade cirkulationen i värmepaketet genom att koppla på en vattenslang på ett av de tre rör som går genom torpedväggen. Samtidigt tog jag bor slangarna på de övriga två rören. Verkade vara fint flöde och inget skräp eller gegga kom utan bara rent vatten. Kopplade på slangarna igen efter att ha sett till fylla stället med vatten. Fullt med vatten i övriga systemet.

Sen körde jag igång bilen. Nu kom värmen! och temperaturen i motorn steg inte lika snabbt som förut när värmen inte fanns där. När nu detta fungerade så kyldes alltså motorn bättre. Sen testade jag köra en kort sväng, värmen avtog och problemet har återkommit igen. Trodde det var fixat.

Frågor:
Finns det en cirkulationspump som ska cirkulera vattnet i just värmepaketet?
Vad gjorde att vattnet verkade försvinna ur värmepaketet? Ser inget vatten på golvet men kan det finnas en större läcka där och det då kommer in luft?

Kommer åka med bilen till verkstad snarast. Skulle bara vara skönt veta svar på de frågorna och vad ni här tror är problemet. Ju varmare ilen blev desto mindre värme fick jag. Anlagligen för att vattnet försvann i systemet när bilen blev varm.

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Du får ta och göra ett co test på kylar vattnet så ser du om toppen spruckit eller blocket eller kanske bara blåst packningen.Är det så att du inte har co i vattnet så då är det ett mysterium varför bilen kokar när den är kall.
Lycka till.

Min bil
Länk
Visa användare
423
Pajala
E60 525ia M-Sport -04
kan vara toppen som har spruckit, har sett en bil med samma tendens, värmen försvann och tempmätaren går mot rött, men då blev det ett jä**a tryck i kylsystemet.

########
# PAJALA #
########
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
När jag hade problem med luftning köpte jag ett nytt lock till expansionskärlet. Och av någon anledning gick det plötsligt väldigt enkelt, det gamla var totalt tätt och kanske skapade undertryck eller något.

Men med tändningen på kan man höra att vattnet cirkulerar i värmepaketet vid påfyllning. Vet dock inte hur det fungerar.
al
6
alibabba
528 e39 -96
z3 3,0 -02
Kolla vattenpumpen ett vanligt fel på BMW jag trodde att min topp var paj men fick ett tips om pumpen å när jag tog lös den så var pumphjulet löst från axeln, nu funkar de kanon å billigt blev det ca 600 kostade pumpen,

Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Säker att all luft är ur nu. Har en luftnippel under microfiltret, kommer bara vatten där och i termostathusets luftning. Fått lite värme igen men det avtar sen. Verkar som den har svårt att cirkulera upp varmluften till värmepaketet av någon anledning.

Tror jag har felet just där, att den inte cirkulerar/trycker upp vattnet till värmepaketet, som om cirkulationen inte funkar där eller i hela systemet.

Vad kan det bero på? Är det bara vattenpumpen som kör runt vattnet i hela systemet eller finns det en cirkulationspump till för just värmepaketet?

Har restvärmefunktion på bilen. Där finns en cirkulationspump och nu går den bra. När den är igång ensam så ser man att det cirkulerar svagt i systemet. Hjälper väl till att lufta även den.

Önkar teorier tack. Kanske är det toppen som vissa säger men vill kunna utesluta andra lösningar/teorier. Känns lite som snacket med toppen är lätt att slänga sig med men det kanske fel i det här fallet.

Värmeventilerna har jag kollat på det viset att de ej kärvar. Men det finns en elkontakt till de. Vad har den för funktion? Kan det vara ett elfel där som gör att de stänger och det ej cirkulerar som det ska?
al
6
alibabba
528 e39 -96
z3 3,0 -02
Min uppförde sig på samma sätt, kolla du pumpen för om den slutar att pumpa runt vattnet så får du ingen värme och efter ett tag så börjar bilen koka när det inte cirkulerar genom kylaren. Jag höll nästan på att riva av toppen men när jag fick tipset om pumpen så kollade jag den, och fy fn vad glad jag blev när jag hittade felet.

Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Då har du väl latentvärme om du har en luftnippel under filtret?

Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Doomers börjar precis alltid som du säger att slänga ur sig värsta tänkbara scenariot, vilket är sprickor i block eller topp precis som du säger. Låt en verkstad kolla om du fått in avgaser i kylarvattnet, om så inte är fallet, byt vattenpump (och ta termostaten på en gång).
Zi
250
Zigsauer
X6 -09
320 coupé -95
Tror jag har fixat problemet nu men ej säker ännu. Köpte ett nytt lock till påfyllningskärlet. Det håller tätt nu. Sipprade ut vatten där hela tiden tidigare. Blev väl tomt på vatten och inget tryck i systemet. Nu ser jag inga läckage och värmen kommer. Men inte hundra jag lyckats lufta allt.

Latentvärme, vad är det? Har en cirkulationspump under vänster inneskärm. Brevid pumpen sitter en svart låda kanske 25x20 cm med anslutna vattenslangar. Vad är det för sak?

Hur länge ska cirkulationspumpen gå? Så länge vattnet är varmt? Den går utan att jag satt på någon restvärme.

Cl
44
Clutch
630i Coupe -07
Är problemet löst nu för dig? Mycket rotande, kul om det fixade sig.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Och ännu en gång ingen sprucken topp inget sprucket topplock och ingen blåst packning som ofta är det standardsvar folk vräker ur sig till sånna här problem ...
Le
10
Leppen
320i -91
Då jag köpte min 525 -92 så började den koka på en gång, oc hdet kom ingen värme.. tog den till Statoil för att kolla toppen.. fick svaret att den va hel efter komptest.. kylaren va hel, vattenpump bytt.. termostat bytt.. men det blev inget bättre.. till slut så fick en bekant till plastfarsan höra om bilen, så han tog hem den till sig för att kolla den (han hade varit med om en liknande 525'a), det visade sig att jag hade 2 sprickor i toppen :/ Lämnade även in den på en OK-mack för koll.. där dom trodde att jag kanske skulle behöva plana toppen bara, men dom trodde nog bara att packningen va väck. Och tydligen så hade någon ägare före mig till bilen varit in med den på denna OK-mack.. dom kände igen bilen.. så tydligen så har detta problem funnits förr på den. hur som helst.. bytte toppen, packnigar, fläkt och skulle sätta dit en fläktkåpa. Efter 2-3 dagar då jag fått hem bilen så kokar den igen. Så nu sitter jag här med en BMW som är ett mysterium.. iofs så är jag inte den kunnigaste "mekanikern" på denna jord ^^
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.