AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.162

däck byte skillnad förbrukning

Visa användare
128
*Alexis*
316i coupe -94
hej på er, undrar om någon kan svara på om/hur mycket förbrukningen ändras vid byte från 15 till 18tum

Då jag upplever att förmågan att accelerera blir sämre, särskilt mellan 1-2ans växel.
Då räkneverket ej fungerar så, svårt att se.

oki e en 316 så, hmm ska väll inte vara så snabb*L*

Gissningsvis 1 dl mer per mil pga ökat rullmotstånd.
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Eftersom du antagligen ökar bredden dessutom, ökar nog förbrukningen ännu mer. Plus att det kommer att kännas betydligt mindre komfortabelt.

Göran

FWD - Nej tack!
Det är mycket du får offra för utseendets skull, ekonomi komfort och prestanda. Har du funderat på om det är värt det?/ Världens enda 750 med 15 tummare?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har sänkt förbrukningen ca 1.5l/100km på 850:orna från sommarsulornas 18" 265/275 till vintersulornas 16" 215/225.
Mvh
Asken
Min 325i -04 drar precis lika mycket på sommaren med 225/40-18 & 255/35-18 som på vintern med 205/55-16. Märkligt kan tyckas, men faktiskt sant.

Kanske var sommardäcken jag hade ovanligt lättrullande, och vinterdäcken ovanligt tungrullande. Det skiljer ju en hel del mellan olika däck fast de har samma dimension också.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Brukar inte skilja så mycket alls i förbrukning,någon procent enligt tester i bl.a. Teknikens Värld om jag inte minns fel nu...kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer det var heller,men i en tidning så testades just detta..

Visst,jag borde nu komma med dimensioner på däcken + fälgdimensioner osv., men inte heller det har jag i minnet...tyvärr :))

Jaja...vill bara säga att det inte är alldeles säkert att du ens märker skillnad...mycket av skillnaden man upptäcker beror på att också körsättet ändrar karaktär när "bredsulorna" åker på...t.ex.

Naturligtvis blir det en viss förbrukningsökning om du ökar dimensionerna rejält mot standard...typ från 195/15->245/255/18...Men ska du bara gå upp i fälgstorlek och anpassar däcken därefter(så att däcken i möjligaste mån har samma rullomkrets som standard dim.) så blir nog skillnaden bara att bilen blir stötigare..
Du lär inte märka någon förbrukningsskillnad.

Visst,ett visst mått av ökat luftmotstånd blir det men knappt märkbart när du ska tanka...Tror jag.
Däckens "deformering" blir också mindre per ytenhet med lite bredare däck med lägre profil, vilket gynnar förbrukningen.

Mvh Janne.

341
Völund
E46 BMW 328IA -99
Ok, men rent generellt kan man väl ändå säga att bredare däck drar mer soppa än smalare pga ökat rullmåtstånd och vikt. Har själv funderingar på detta och får väl testa detta när sommarsulorna åker på. Har kört på 16 tums alu med 205:or förut och nu ska jag lägga på 225 fram resp 245 bak i 17 tum. Man kanske får räkna med 1dl extra per mil, låter det rimligt?

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Völund:
Rimligt o rimligt...tja,beror på hur du tänker utnyttja det extra greppet på torr asfalten(eller inte ;))+vilka däck(märke,variant) du väljer..låg budget däck eller högpresterande dito+även vilket lufttryck du "kompromissar" fram i slutändan,profil "före och efter"(rullomkretsen) osv..finns många faktorer som spelar in.

Jag skulle inte vilja säga att det "per automatik" blir 1dl/mil i ökad förbrukning pga det nu "lite vaga" konceptet/förklaringen du ger..

Mvh Janne.
341
Völund
E46 BMW 328IA -99
JanneT:
Jo jag vet att min förklaring var lite vag, gjorde det med vilje eftersom jag var ute efter ett mer generellt antagande, dvs bredare däck ger ökad bränsleförbrukning, rent "generellt" då.
Sen är jag beredd att hålla med om att det finns en mängd faktorer som påverkar förbrukningen såsom lufttryck, fabrikat, mönsterdjup, mönster, gummiblandning, bilens skick m.m. Listan kan göras oändligt lång. Därför är jag ute efter en mer generell förbrukningsökning som man kan räkna på men det verkar bli svårt.

//Jonas

"Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW"
S&
479
S&S
523i -96
525i -92
Amazon -65
Min bensinförbrukning sjönk 0,2l/mil när jag bytte till vinterdäcken, dimensionen på sommar/vinterdäck är de samma 205/55-16.
Skillnaden är att sommardäcken är RFT.
Har införskaffat icke RFT 17" till sommaren, får se om det blir någon skillnad.

If it works, don't fix it.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.