|
|
|
|---|---|
|
Införskaffade precis en M3 E46 -02 med manuell låda och hör ett visst "klonk" då kopplingen trycks in snabbt när man kör i dragläge på första växeln. Känner någon igen detta missljud och vet vad det beror på? Har försökt leta på forumet och kanske kan det ha att göra med bakaxeln som flertalet andra verkar ha hört missljud ifrån. Kompisar med BMW säger att deras också och "klonkar" lite i vissa lägen men att det inte är något att oroa sig för. Skulle dock vara mycket tacksam för expertisens kommentarer på detta forum. /MPH | |
|
de gör min me, är tydligen vanligt på m3orna. så de e nog inget att oroa sig för, men de e ju lite tråkigt på en sån bil... |
|
|
Tack carlsson86, skönt o höra att man inte e ensam om det. Instämmer att de e lite störande när man tömt hela spargrisen... /MPH |
|
| min klonkar inte alls men jag kör smgII ;-) | |
| min klonkar som fan, blir vel byte snart.. har hört att csl diffen ska passa..?? | |
|
Min klonkar så det hörs på 1,2 o 3ans växel om jag växlar ganska lugnt på låga varv men inte är mjuk (försiktig) med kopplingen. Dels kommer det ett litet klonk ljud ungefär mitt under bilen, dels ett från bakaxeln. Har låtit Bil o Motorteknik i huddinge gått igenom hela drivlinan inklusive bussningar o infästningen på bakaxeln, hittade inga fel bortsett från att drivaxlarna bak börjar bli lite glappa och kan troligtvis förtsärka en del av det klonkande ljudet. Man lär sig dock att hålla drivlinan "spänd" hela tiden när man kopplar och då hörs det inget. |
|
| MPH: hade samma ljud på min. det som var felet va att skruvarna som håller bakaxeln hade blivit lite lösa, det hjälpte att dra åt dom. nu hörs ingenting. testa att dra åt dom först! | |
|
MPH>>carlsson86>> Fick ni ordning på "klonkandet"? Vore kul å veta.. Mvh |
|
|
Jag har provat många M3 E46 innan jag köpte min och det varierar mycket mellan olika bilar, vissa tror man bakaxeln ska lossna på och vissa låter knappt alls (som min), tror det beror mycket på hurbilen har behandlats. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
|
Okej, finns det kanske någon här, som lämnat in sin M3:a å fått det fixat? Eller kanske rent av fixat det själv? |
|
|
Bmw har haft lite problem med upphängningen på E46:ans bakaxel. Det finns tydligen ett flertal som tappat den och fått det lagat på goodwill. |
|
|
Har hört allt från de som bytt hela "diffklumpen" eller drivknutar till de som dragit åt bultar och fått dem att klonka mindre. /Micke |
|
|
Jag har pratat med Hackefors bil (BMW i linköping) ang. klonket i diffen. Det är spelet i diffen som är så stort att ett klonkande ljud kan höras. Spelet måste vara ett så pass stort för att diffen ska funka under riktig hårdkörning. Man kan märka att klonket avtar betydligt efter banköring te.x Det byttes ut en hel del diffar på tidiga M3 E46. Men ljudet kom tillbaka ganska omgående, så nu byter dom inte ut diffen längre. Nya M5 använder sig av en liknade diff, även denna klonkar Jag har ifrågasatt varför tid M3 och M5 inte har detta klonkade. BMW menar på att det har att göra med den nya tekniken som används i diffen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.