AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.646

Vibration i framvagnen. Blir tokig!

Ka
7
KaffeBengt
525 TDS Touring -92
525i Sedan -88
Har så där lagom irriterad vibrationer i min framvagn på 525 tds touringen. Det vibrerar när jag bromsar in och hastigheten närmar sej 75km/h men slutar "slår" efter 65km/h
Sen igår la jag på 18" fälgar och då vart vibrationerna helt olidligt, den vibrerar när man bara kör i 75km/h utan att bromsa. Det finns ett par mm rattglapp i bilen med men vad måstes bytas ut för att få bort de hära jobbigheterna?
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Jag skulle satsat på stabilisator stag samt styrleder i ditt fall.
BM
3
BMW 528i
528 -85
528 -99
Jag sätter en tunna skit på att du har skeva bromsskivor! När Du monterar ny akivor så se till att plåtskydden som sittet bakom skivorna är hela, om inte så byt ut dom också annars blir de nya skivorna skeva igen första gången Du kör in i en vattenpöl efter en rejäl inbromsning!

imperil
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Testa och skruva åt bulten som håller styrstången under styrväxeln. Den har en tendens att släppa. Vad gäller vibrationerna så är de svårare att förutse. Bakre länkarmarna framkallar vibrationer vid inbromsning om de är slut i kulleden.
Visa användare
128
de1ta
320d F31 -13
X3 3.0sd -07
Tror också på casterstagen (bakre länkarm). Inte så svårt att byta om du är lite händig.

---------------
Länk
Kasterstagen lossar du med en 16mm fastnyckel på insidan och 17mm gärna i ett spärrskaft i krängaren sen det samma fast andra delen sitter i fjäderbenet. Är jätte enkelt. gjort flera gånger går på ca 5-10min att byta på varje sida. De är inte heller dyra och slits som attan, så blir de inte bättre efter det så var det iaf snart dags ändå :)

"En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan"
Transocean
Ja, fast om Casterstagen är slut så borde det väl klonka även när man kör över ojämnheter, inte bara vid häftigt broms.

Juha
Ka
7
KaffeBengt
525 TDS Touring -92
525i Sedan -88
Men det klonkar faktis. låter ihårligt på nått sätt!
Bytte casterstag på min och problemet försvann.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
Om det vibrerar i ratten så kan man väl med största säkerhet konstatera att problemet är fram? dock kan man inte utesluta att det är nåt fel bak, men åtminstone fram. Så man borde börja fram, eller har jag fel ?

MVH
Micke
Ka
7
KaffeBengt
525 TDS Touring -92
525i Sedan -88
Näe du har så rätt micke! tack för hjälpen!
mi
67
mitsu
540iA-93
Låter som p-ändarna som du beskriver. Enkelt sätt är att hissa upp den fram o rycka lite åt båda hållen. Det ska vara "stumt", inget klapp. Prova detta, gratis o snabbt. Skulle det vara detta, byt ut alla så slipper du ställa om framvagnen varje gång du byter en som är sliten. För är en sliten, kommer nog nästa snart.

Lycka till
Ka
7
KaffeBengt
525 TDS Touring -92
525i Sedan -88
Har nu beställt en komplett länkarms beställning på 8 delar som jag ska byta i helgen Pris 3800:- Få se om det är något som lönar sej!
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hej Kaffebengt! Hoppas det löser sig med din framvagn.

Tänkte höra var du köpte kitet, lät onekligen som ett ganska bra pris.

// Johan

med 95% chans tror jag felet är dina framskivor.. hade PRECIS samma symptom i samma hastigheter.. ett par fina slitzade brembo max ordnade biffen.

/mvh jocke
Ka
7
KaffeBengt
525 TDS Touring -92
525i Sedan -88
Det är inte bromsskivorna, det är redan bytta! Men tack ändå!
Kaffebengt , lyft upp bilen och bänd uppåt med en kofot vid spindelleden så ser du om det är glapp.
Till Neues:
Du fick visst aldrig svar på var Kaffe-Bengt hade köpt sina prylar. Här är ett förslag från mig:
Länk

För övrigt:
Hej alla, jag är ny skrivare på forumet. Men jag har länge hämtat tips både här och bland mekartipsen. Nu har jag pysslat med min gamla 525a så mycket, att det känns som om jag ibland skulle kunna bidra i en del trådar.

BMW kom in sent i mitt liv, för sent skulle man kunna säga, men det är det ju aldrig. Nu är jag frälst, i alla fall. Roliga att både köra och meka med. Jag har köpt mina delar på BMW, Micro, Mekonomen och, sedan ett tag, på e-bay.de.
E-bay.de är min andra frälsning på kort tid. Har man tid att vänta, finns där mycket pengar att spara. Kunde ge exempel, men vet inte om det är godkänt här.

På återhörande!
Lennart
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Tjo, tack för länktipset.
Dags att börja öva skoltyskan verkar det som =)

// Johan
Det är nästan värt att hyra in en privatlärare. Bara en aning mindre än det aktuella priset för [LÄNK]-satsen fick jag betala här på hemmaplan för EN av länkarmarna + en bussning, som då inte ens var ipressad. Och det jobbet gick inte heller av sig själv.

Lycka till! En och annan vägledning kan jag ge, om det hjälper så här på distans.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.