|
|
|
|---|---|
|
En kompis blev i helgen av med sitt körkort under en lite allt för rask framfart på Nynäsvägen. En civilbil dök upp bakom och stoppade honom en stund senare och berättade att de tänkte behålla hans körkort och att han kunde se fram emot att köra upp på nytt någon gång i en avlägsen framtid. Fråga: Finns det någon regel som bestämmer under hur lång sträcka mätningen av snittfart måste ske eller kan polismännen själva avgöra när de vill avsluta mätningen. Skälet till frågan är att jag tidigare vid ett flertal tillfällen har hört siffran 2 km och att det i det här fallet var betydligt kortare än så. Moralkakor och predikningar undanbedes! Tacksam för snabba svar! | |
| 400m har jag fått höra av erfarenhet...men är inte hundra | |
|
400 meter är väl avståndet polisen får skjuta laser på? 400 m för en snitthastighetsmätning är ju hur kort som helst på motorväg... Det kanske inte framgick så tydligt i min formulering men det är alltså en mätning med "polispilot" som åsyftas, ej laser. |
|
| Vet att det i vissa fall inte krävs någon längre sträcka, det är snarare trafiksitutationen och platsen som avgör, ex. kör du 50 utanför ett dagis (oftast eller alltid 30-sträckor) där ungarna är på väg hem kan du nog riskera att få gå hem direkt. Eller om du ligger i 150 i rusningstrafik (hur nu det ska gå till) på 110-väg så får du nog också slita mer på dina skor än dina däck. Bara ett försök att visa på hur det *kan* gå till, finns ju hur många olika trafiksituationer som helst där du t o m kan få behålla lappen fast du kört mer än körkortsindragningsfart. | |
|
När jag blev stoppad på Tranebergsbron sa de att de hade mätt de föreskrivna 500 metrarna. Det var alltså med efterföljande bil. Är sträckan kortare än så blir snittet påverkat av avståndet mellan polisbilen och ens egen bil. Utanför daghem och liknande brukar de mäta med laser och då behövs ingen sträcka. |
|
|
-> Mäkinen "Föreskrivna 500 meter"? Sa de så ordagrant? I så fall torde svaret på min ursprungliga fråga alltså vara ja, det finns regler gällande sträckan. Attans då... Då blir det till att åka kommunalt för honom... |
|
|
Jepp, 500m plus en billängd. Dvs de börjar mäta när bakdelen av bilen passerar en viss fixpunkt och slutar när fronten passerar nästa fixpunkt. Allt för att felmarginalen skall hamna på fortkörarens sida. Mvh |
|
|
De måste mäta 500 meter. Marginalen var på min sida så jag behövde bara betala för att ha åkt i 70 när de mätte upp 90. |
|
|
Värt att notera är att hela mätsträckan (minst 500m) måste ha samma hastighetsbegränsning! Om det är 400m 70km/h och sedan 100m 50km/h får mätningen ej räknas, inte ens som 70km/h på hela sträckan. :) Mvh |
|
| Ok, ni tycks vara insatta i ämnet. Det här inträffade på Nynäsvägen på 110-partiet så han har väl ingenting att hämta genom en överklagan alltså... Stackarn! Nåja, som man bäddar får man ligga! | |
Dino |
Gäller samma regler för de som har passerat prövnings tiden också ? jag har haft mitt leg i 3 år snart blir jag också av med den för alltid om jag blir stoppad eller bara för en period ? M-MotorSport |
|
Att ha prövotid eller ej är ingen skillnad egentligen med undantag att OM man blir av med kortet får man ta om det vid tillfälle efter att "strafftiden" är över medan man om prövotiden är slut får tillbaka kortet utan att behöva göra något nytt förarprov. Dock finns det ju undantag även till detta och det är att om man blir av med kortet på ett år eller mer får man alltid ta om det oavsett om man har prövotid eller ej. |
|
| Hur snabbt körde han och vad gjorde han för fel? | |
| Körde 144 km/h på 110-väg. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.