AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.318

Baslåde frågor. E39 M5

Har precis köpt en E39 M5a.
Skulle dock vilja ha lite bättre bas, om vad jag har förstått så skall detta kunna gå att koppla in. Har sökt på forumet får att kolla på det jag behöver men är inte så haj på detta riktigt än...
Skulle nån kunna förklara vad som behövs... via PM eller här....
Antar man behöver en sådan här...Länk

/ .:Hehe:.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du behöver inte mds adaptern , det vi behöver veta för att hjälpa dig är vilket stereo-system som sitter i bilen nu(HiFi eller HiFi DSP) samt vad för steg du tänkt koppla in för att driva en bas med och vilken årsmodell det är på bilen.
Ok, vad jag har förstått så skall det vara det stora ljud paketet..dock har jag precis köpt bilen så jag är inte riktigt hemma i den ännu, hur ser jag vilket ljud paket som sitter i bilen?
Bilen är en M5a -99a...

Steget jag skall använda är ett DLS D1000 mono block...alltså endast bas vill jag ha då jag tycker ljudet är helt ok annars i bilen.

Hoppas denna info hjälper lite...

Utav det jag har läst mig till i handboken så verkar de som att jag har HiFi DSP, nästan till 90% säker att det är det i bilen.

Om nu detta är till någon hjälp..

Ingen som har koll på hur jag får reda på vilket system som sitter i bilen? Börjar bli lite tråkigt utan nått riktigt ljud i bilen.

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Kolla om du har antingen ett subwooferdäck sittande monterat under hatthyllan eller två stora högtalare som sitter synligt monterade under hatthyllan (Allt detta skall ses från bagageutrymmet).

Om du inte har Navigator så skall det finnas en knapp på Radion som heter DSP om du har detta.
Om du har navigator så skall det stå DSP i huvudmenyn.

Om du tittar under passagerarsätet fram sitter en liten lapp inklämmd på undersidan, på denna står alla bilens utrustningskoder.
Har du DSP står det kod 677
Hifi så står det 676
Står det ingetdera så har du standardsystemet.

Eventuellt finns det också en Lapp på undersidan av baksätets sittdyna på senare modeller.

Hoppas detta hjälpte.

/Andy
za
55
zabotec
M5 E39 -01
Lyfter denna tråden lite.

Jag tror jag har snikljudsystemet (standarsystemet) i min bmw för har varken kod 677 eller 676 på min utrustningslista. Jag skulle vilja koppla in en baslåda i bagaget, är detta svårt?
Tacksam för all hjälp jag kan få.

mvh
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Kolla innanför cdväxlaren & videomodulen sitter det en grå burk med kylflänsar där alternativt en svart så har du HIFI / HifiDSP.

Om inte så har du standard

/Andy
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag har nyligen stoppat in en baslåda i min MINI Cooper D Clubman ... rent tekniskt skiljer det sig förstås en del i detaljerna från t ex en E39 men grundstegen är desamma för "alla" bilmodeller. Svårt eller inte beror på hur bekväm man är, samt hur rädd man är för att ha sönder nån plastdel i sin fina bil...

1) Hitta ett sätt att få ut signal från din stereo. Förmodligen har du bara högnivåutgångar om du inte har en eftermarknadsstereo. I sådant fall letar du upp ett adapterkablage (någon länkade ett ovan) som ger högnivåutgångar (alltså förstärkta utgångar för högtalare), och kombinerar det med en hög/lågnivåomvandlare som ger lågnivåutgångar.

2) När du nu har lågnivåutgångar så drar du kabel därifrån till ditt steg. Detta involverar normalt att bända loss en massa plastpaneler för att få in kabeln där den inte syns. Beror förstås på var du kopplat in adapterkablaget resp. var steget sitter. I min bil sitter steget i bagageutrymmet och adapterkablaget bakom mittkonsollen fram. Fem meter kabel alltså...

3) För att steget ska få ström behövs dels en redig jord, dels en pluskabel. Återigen beror svårigheten i detta på hur långt ifrån ditt steg batteriet sitter. Du använder batteriets pluspol, jord tar du antingen från samma ställe där batteriet är jordat eller genom att skruva fast i någon metallren del av karossen (slipa bort lacken om så krävs, det MÅSTE ha bra kontakt). Observera att om du har samma otur som jag och måste dra fem meter strömkabel genom bilen så ska du INTE dra den samma väg som lågnivåkabeln. Då kommer du att få störningar i ljudet.

4) Normalt behöver steget en s k "remote"-signal för att veta när det skall vara av/på. Har du tur så fick du en sån från originalstereon via adapterkablaget och kan dra den samma väg (vissa lågnivåkablar har inbyggd remotekabel). Får du ingen sån måste du uppfinna en eller slå av/på steget manuellt. Du kan inte ha steget på jämt för då tar batteriet slut. Vanligt "fulknep" är att koppla den till något som har ström så länge bilen är på, t ex cigguttag.

5) Nu har du alla kablar du behöver dragna till rätt ställe, bara att montera steget, koppla in bashögtalaren och testa (att koppla in bashögtalaren är en hel vetenskap i sig, som jag inte täcker in här - sök på nätet). Du har förmodligen en hel hög inställningar på steget som du kan busa med, t ex vilken frekvens lågpassfiltret ligger på. Har steget INTE inbyggt lågpassfilter behöver du ett separat sådant, men är steget avsett för subwoofer finns det med största sannolikhet.

6) Andra saker att tänka på: Bygga baslåda (den late (jag) köper färdig), kondensator (om avståndet mellan batteri och steg är långt, annars kan du få fördröjningar i basen), säkringar (du MÅSTE avsäkra inom 30 cm från batteriet och gärna också vid steget), lastsäkring av baslådan, osv osv. :)

När jag har tid ska jag skriva en mer utförlig guide på detta med bilder från mitt eget bygge men jag har inte kommit så långt ännu. Dock för att ge er en smula uppfattning om arbetsinsatsen så tog det mig och en kompis största delen av en dag, då hade vi båda också gjort liknande saker förut. Kostnaden i delar blev cirka 6000 kr exkl verktyg.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.